Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management
Homo Zappiens Controle hebben over informatiestromen
Dagelijks mediagebruik
Homo Zappiens De generatie die • games speelt Grand Theft Auto, World of Warcraft, PS2, Xbox, LAN Parties • 24/7 communiceert Via SMS, MSN, chatrooms, mobieltjes • f2f en virtuele vrienden integreert in netwerken • nooit een handleiding leest • altijd een telefoon kiest boven een krant 4 – 32
Homo Zappiens De generatie voor wie leren spelen is
Homo Zappiens De generatie die spellen uitvindt waarvan ze zelf de regels bepalen en veranderen, zonder winnaars en verliezers, zonder start en einde
Games sites voor communicatie met anderen
Wereldwijde Multi Player Games op het web
Chatten met meerdere persoonlijkheden
Videoclips als communicatiemiddel
Uitwisselen en bewerken van gratis files
MSN staat aan 24/7 10 gesprekken tegelijkertijd met 150 vrienden
URL’s ken je wel, onregelmatige werkwoorden niet
Beelden delen; metadata toevoegen
Homo Zappiens schrijft
Homo Zappiens Skateboardt Surft en Snowboardt Zoekt grenzen
Homo Zappiens is School is een ontmoetingsplaats voor vrienden geen plek om te leren
Homo Zappiens is
Homo Zappiens is
•Interpreteren •Alles is van even groot belang •Object •Statisch •Einde is altijd hetzelfde •Eenrichtings verkeer •Lezer is toeschouwer •Configureren •Keuze uit verschillen paden en mogelijkheden •Object and proces •Dynamisch •Verschillende einden •Games zijn gemeenschappen •Speler zit in het spel
Verschillende media leiden tot… …verschillende vaardigheden
Homo Zappiens referentiekader • Is digitaal en multimediaal • Is menu, trefwoord, en tags georienteerd • Uitdaging, creativiteit en zelfvertrouwen
Ouders beter in lezen… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe
…maar slechter in visuele informatie Look at the chart and say the COLOUR not the word YELLOW BLUE ORANGE BLACK RED GREEN PURPLE YELLOW RED ORANGE GREEN BLACK BLUE RED PURPLE GREEN BLUE ORANGE Left - Right Conflict Your right brain tries to say the colour but your left brain insists on reading the word
Homo Zappiens leert anders... Homo Zappiens hoge snelheid < multi tasking < niet lineair < eerst beelden kijken < verbonden < samenwerkend < actief < leren door spelen < wat heb ik er aan? < fantasie < Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit
Homo Zappiens ontwikkelt meta- cognitieve vaardigheden • onderzoekend leren • leren in netwerken • experimenteren • samenwerkend leren • actief leren • zelf organisatie • probleem oplossend leren
Homo Zappiens is • een creatieve probleem oplosser • een ervaren communicator • een zelfsturende lerende • een digitale denker
…Scholen zijn analoog, ‘one size fits all’ en grotendeels lineair
Digital and Analogue? Analoge data liggen vast Wiskunde formules op papier Tekst en grafieken Digitale data kun je manipuleren Wiskunde Java applets Kazaa, LimeWire Roller Coaster
Consequences of ICT for Learning •Digital data and informatie worden gereedschappen om kennis te construeren •Leren met ICT gaat boven het begrijpen van een andermans gedachten uit doordat de lerende nieuwe ideeën zelf bedenkt
Voor een samenleving met werkondernemers in een kennis-intensieve economie hebben ze onderwijs nodig dat de vaardigheden van Homo Zappiens omarmt en bevordert door VertrouwenUitdaging ZelfsturingRelevantie ImmersiePassie Talenten
Ik wens u een inspirerende middag