2Centerdata, Universiteit Tilburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Dataverzamelingsmethoden
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel.
Dataverzamelingsmethoden
Transcript van de presentatie:

2Centerdata, Universiteit Tilburg Het gebruik van Smartphones in Tijdsbestedingsonderzoek: vergelijking gebruikers en niet-gebruikers Henk Fernee, Nathalie Sonck1 en Annette Scherpenzeel2 1 Sociaal en Cultureel Planbureau 2Centerdata, Universiteit Tilburg 6 november 2012 NPSO

Overzicht Tijdsbestedingsonderzoek (TBO) De TBO-app op de smartphone Experimenten en resultaten Veldwerk in LISS panel Sociaal en Cultureel Planbureau

Tijdsbestedingsonderzoek (TBO) in Nederland Sinds 1975 door het SCP Heel jaar dataverzameling (inclusief vakanties) Onder 2000 respondenten Respondenten vullen tijdsbesteding in voor een week In tien minuten intervallen De activiteiten en nevenactiviteiten in eigen worden, plus met wie (achteraf gecodeerd) Harmonized European Time Use Survey (HETUS) Sociaal en Cultureel Planbureau

Links tijd, dan de activiteit gevolgd door de secundaire activiteit en de vraag of mensen alleen waren of met iemand anders. Sociaal en Cultureel Planbureau

Nadeel Vergt veel tijd en moeite van de respondent, een lage respons (in 2006; 43%) Het liefst respondenten zo vaak mogelijk per dag dagboekje bijhouden, zodat de kans op fouten verminderd Sociaal en Cultureel Planbureau

TBO-app voor smartphone Sociaal en Cultureel Planbureau

App voor de telefoon Over het algemeen dragen mensen een telefoon de hele dag bij zich Meerdere momenten per dag gebruiken Extra functionaliteiten van telefoon Voor TBO interessant (regelmatig dagboek bijwerken) Complementaire data (vb. GPS, pop-up vragen, herinneren invullen) App ontwikkeld voor tijdsbesteding (door Centerdata) Lay-out stabiel Papieren dagboek ‘vertaald’ naar app Verschillende besturingsystemen (Android, I-phone) Sociaal en Cultureel Planbureau

Dagoverzicht Tijdens een veldwerkdag kunnen respondenten via de app naar een dagoverzicht: Overzicht ingevulde activiteiten Veranderen van activiteiten Toevoegen van activiteiten Sociaal en Cultureel Planbureau

Activiteitenlijst Hiërarchische structuur met totaal van 41 categorieën mogelijkheid in eigen bewoording bij overig zoekfunctie, activiteit blijft staan Informatie button In invoeren van activiteiten verschilt met het reguliere TBO, waar respondenten zelf in eigen woorden kunnen aangeven wat ze per tien minuten hebben gedaan, een achteraf door codeur gecodeerd worden. Bij de TBO-app hebben ervoor gekozen niet alle activiteiten zelf in te voeren, dit is lastig met een klein beeldscherm en zal respondentbelastend zijn. Daarom is voor een gekozen hiërarchische structuur gekozen met enkele hoofdcategorien met soms daaronder nog subcategorien, de infobutton geeft aan welke activiteiten onder iedere categorie valt. Het is voor de respondent altijd mogelijk een eigen activiteit in eigen woorden toe te voegen bij de categorie anders. Deze activiteit zal de app onthouden voor een volgende keer, bij he intypen van een activiteit zoekt de app ook naar suggesties waar de activiteit inder zou kunnen vallen Sociaal en Cultureel Planbureau

Dagboekapp Sociaal en Cultureel Planbureau

Pop-up vragen, ESM Doel: real-time ervaringen, gevoelens, gedrag meten (beter dan via gemiddeldeschattingen in vragenlijst) 7 random momenten op dag pop-upvragen aan begin van 10-min-interval, max. 10 min invulbaar meten van geluk meten van sociaal mediagebruik Sociaal en Cultureel Planbureau

Experimenten Sociaal en Cultureel Planbureau

Doel experimenten Technische mogelijkheden van TBO-app en extra functionaliteiten Gebruikersgemak voor de respondent Mensen zonder smartphone ook instaat mee te doen Kwaliteit van data Sociaal en Cultureel Planbureau

Steekproef Geworven uit online panel TNS NIPO 50 personen met eigen smartphone (Android) 50 personen zonder smartphone (Android leentelefoon, Samsung Gio) Later 50 met eigen smartphone (I-phone) Gelijke verdeling achtergrondkenmerken in leeftijd, geslacht, opleiding, stedelijkheid en huishoudsamenstelling Sociaal en Cultureel Planbureau

Een vergelijking tussen respondenten met en zonder eigen smartphone Respons geneigdheid, volledigheid invullen Evaluatie onderzoek Kwaliteit van data Sociaal en Cultureel Planbureau

App en smartphone gebruiken App downloaden van website (geïnstalleerd bij leentelefoons) Instructievideo op YouTube, papieren handleiding, helpdesk Evaluatie vragenlijst en diepte-interviews Smartphone-gebruikers (40) Onervaren gebruikers(41) Hielp de video bij het gebruiken: ja % j/n nee Gebruik smartphone 30 50 20 66 27 7 Gebruik app 58 28 15 68 29 2 Invullen activiteiten 53 35 13 69 24 Sociaal en Cultureel Planbureau

Respons dag 1: woensdag Smartphone-gebruikers (2x50) Onervaren gebruikers (50) Android iPhone Leen GSM Compleet 40 43 27 Gedeeltelijk compleet 2 3 15 Geen gegevens 1 7 Niet ingelogd 5 Sociaal en Cultureel Planbureau

Respons Na herinnering dag 1: woensdag Smartphone-gebruikers (2x50) Onervaren gebruikers(50) Android iPhone Leen GSM Compleet 40 43 27 Gedeeltelijk compleet 2 3 15 Na herinnering dag 2: zaterdag Smartphone-gebruikers (2x50) Onervaren gebruikers(50) Android iPhone Leen GSM Compleet 37 46 Gedeeltelijk compleet 9 1 Geen gegevens 3 Niet ingelogd Sociaal en Cultureel Planbureau

Evaluatievragenlijst Smartphone-gebruikers (47) Onervaren gebruikers (45) Hoe moeilijk was het: (Makkelijk, Neutraal, Moeilijk) Moeilijk Instaleren/starten app 2% 6% Activiteiten per 10 min 17% 14% Eindtijd bij slapen en werken 8% 11% Juiste activiteit te vinden 13% 4% Aangeven met wie 9% Terug naar dagovericht Activiteit te veranderen in dagoverzicht 16% Slotvragen in te vullen Evaluatievragenlijst Sociaal en Cultureel Planbureau

Evaluatie respondenten: diepte-interviews Instructies duidelijk (te lang, overgeslagen), meteen aan de slag Downloaden app probleemloos Weinig verschillen in evaluaties tussen eigen telefoon, leentelefoon (wennen touchscreen, zien van tijdswiel) Technische problemen (synchroniseren data) ESM: vult goed in, maar soms storend (geluid, niet in gelegenheid) Sociaal en Cultureel Planbureau

Smartphone-gebruikers Respons ESM zaterdag Smartphone-gebruikers Onervaren gebruikers 7 totaal 2 3-6 totaal 15 8 1-3 totaal 11 10 geen 7 18 Sociaal en Cultureel Planbureau

Kwaliteit data; aantal episodes Sociaal en Cultureel Planbureau

Conclusies Respondenten zonder eigen telefoon: Kunnen meedoen aan smartphone onderzoek, met hulp video-instructies Wel meer moeite hun weg te vinden in app Response vergelijkbaar op tweede dag Iets hogere datakwaliteit Missen vaker de pop-up vragen Sociaal en Cultureel Planbureau

Algemene conclusies Een TBO-app is een bruikbaar meetinstrument om tijdsbesteding te meten Geeft mogelijkheden tot het verzamelen van additionele data Zowel smartphone gebruikers als niet gebruikers kunnen ermee werken Technische stabiliteit app is belangrijk (laden gegevens, batterijgebruik) Hulp bij gebruik van app noodzakelijk (video-instructies, papieren activiteitenlijst) Sociaal en Cultureel Planbureau

Veldwerk in LISS panel Sociaal en Cultureel Planbureau

LISS panel Online panel van Centerdata Bestaat uit 5000 huishoudens, met in totaal 8000 personen Representatief panel: een landelijk gespreide (aselecte) steekproef van adressen uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) Geen zelfselectie Mensen zonder eigen computer met internet aansluiting, krijgen computer in bruikleen Data vrij beschikbaar voor onderzoekers www.lissdata.nl Sociaal en Cultureel Planbureau

Veldwerk Een jaar rond, met batches van 170 respondenten per maand, start oktober 2012 Mensen zonder telefoon krijgen één in bruikleen TBO-app, met pop-up vragen (helft over geluk andere helft media gebruik) en GPS info en mensen met eigen android telefoon gegevens bel/sms gedrag. Sociaal en Cultureel Planbureau

Onderzoeksvragen Is het mogelijk TBO in de toekomst via smartphones te doen? Vergelijken datakwaliteit & inhoudelijke resultaten papieren-smartphone TBO Benutten van combinaties gegevenstypes om inhoudelijke onderzoeksvragen te beantwoorden (TBO, pop-up, GPS, …) Well-being, geluk Tijdsdrukte, -beleving Sociaal mediagebruik Sociaal en Cultureel Planbureau

Zijn er nog vragen? h.fernee@scp.nl Sociaal en Cultureel Planbureau