NIEUWE GROEI ONTWIKKELING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-out: practical questions
Advertisements

World Sustainability Fund a new tipping point SIP – Workout: The World we need.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie NCP dienstverlening IWT.
Ervaringen van een BPOS Partner T-BENCH Danny Otten.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Boek reviews Esra ISGUZAR.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Sex, drugs and rock n' roll 2.0: Wat kunnen we leren van evenementen? Dr. Walther Ploos van Amstel Vrije Universiteit/TNO Mobility.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Finance & Business Control
Megatrends, besturen en talent
1 E-Blokart Ontwerpmethodologie 2006 Presentatie van de projectplanning Jens de Boer Karen Warnier Michaël Raets David Zimmer Robin Lataire.
Wat is nieuw in MS Project 2010 Wil Jansen.  Dit!!
Gezondheidszorg Microsoft Dynamics Harco van Polen
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
‘strategic communications: key factor for suc6’
®  SAP Nederland B.V. APSS 24 September 1998 Frans van Hoesel Product Marketing Manager Real-time beslissingsondersteuning over de gehele keten HP Dutchworld.
1 HOORCOLLEGE Hoorcollege CRM en Interactieve marketing (Thema Marketing & Communicatie Sjo Smeets)
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
SPLA Service Provider License Agreement
© 2002 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied,
Microsoft Partner Programma
CEBP Danny Burlage.
Bedrijfs- of programma- management
1 Welkom. Gezondheid bij SABIC Innovative Plastics We dachten dat we het goed deden, maar… Henri Hendrickx Manager SABIC-IP Arbodienst / Medical Lead.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
SAP Best Practices Pasklare branchespecifieke en brancheoverkoepelende expertise Beschikbaar heid voor klanten en partners van SAP.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Ontbijtsessie 2 juli 2014 Kwaliteitsverbeteringen in Infra Projecten.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Van Open Access naar Open Data: uitdagingen voor het wetenschapsbeleid Departement Economie, Wetenschap en Innovatie.
Klantkennis Geïndividu- Relatie- Multi
© 2013 Autodesk AutoCAD ® Map + GeoIT Bodem
Trends in Training Dr. Tim Takken The Physiology Academy
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
Minor Project- en Programmamanagement
G Project Sponsor & Business Lead : Anna Stamp & Jane Johnston
Transcript van de presentatie:

NIEUWE GROEI ONTWIKKELING Sterke ideeën, een goed plan en succesvol implementeren www.gro3.com

Om nieuwe groei te ontwikkelen moet je projecten met groeipotentieel doen. Gewensttesituatie Huidige situatie x

Wat is de beste manier om nieuwe groei te realiseren?

Meestal meerdere diciplines en complexe projecten MARKETING communication distribution pricing e-marketing innovationmarketing crm & service branding FUNNELMGM audit / benchmark key performance indicators monitoring organisation / team planning projectmanagement SALES accountmanagement indirect sales leadgeneration pricing salesmessaging salesplanning FINANCING / IP contracts intellectual property fiscality loans governmentsupport BUSINESS CASING USP’s business model forecasting / roi pitching risc assesment targetgroups valueproposition positioning PRODUCTMNG portfoliomanagement platformdevelopment roadmapping npd & innovation design prototyping stage gate process STRATEGY competitive strategy core competences key succes factors mission / vision / values swot/opportunitymatrix positioning strategy futuring/visioning IDEATION brainstorming creativitytools creativity process fuzzy front end nbd out of the box HR changemanagement culture incentives decisionproces teambuilding motivation RESEARCH markettestting competition marketneeds marketattractiveness technology trends, future, depest valuechain valuedrivers

De meeste projecten mislukken Business pipeline Sterke ideeën Goed business plan Successful implementeren WEINIG SUCCESVOL 68% product ideeën stoppen voor marktintro 50-70% marktintroducties falen 99% van inspanning gaat naar ideeënjacht meestal incrementele innovaties ZEER LAGE OPBRENGST/ VERLIEZEN Verloren investeringen (€) Gemist inkomen (€) Frustratiatie in het team

Hoe vermijden? SUCCES out of box denken strategische fit goede business case draagvlak culture financieën structuur & projectmgm lean start-up cross silo’s c-support 1 à 2 projecten juiste expertise & tools etcetera

Succesvol en hoge klantentevredenheid :) Succesvol en hoge klantentevredenheid Address Systems Adimec Agfa - Gevaert Agoria Albatros Ara Arco Argosgraphix Aristoco Arjuna/RichCast Arvato services Cibo Cochlear Technology Culture Crew De Vlaamse Ondernemer De Zwaan Rotterdam Decamed Ertico Flanders District of Creativity Flanders Inshape Flatturtle/iRail Getronics Belgium IDG Publications Innotek Innovatiecentrum Limburg Inshape Isabel IWT Kluwer Opleidingen Kraft Foods Europe Procurement GMBH KU Leuven Kortijk Mobistar Nuon PMO Unizo Sanoma Magazines Sartorius Simac 3 Services Stad Roosendaal Syntra Vlaanderen Syntra West Tapinex Telenet nv The House of Marketing Torox Universal Music Belux Universiteit Antwerpen Voka Health Care Vormingsfonds voor Ondernemingen COMPANIES Spin-off’s, start-up’s, sme’s and corporates PUBLIC ORGANISATIONS Iwt, Innovatiecentra, Innotek, Inshape, University Antwerp, University Kortrijk PROFESSIONAL NETWORKS Agoria, Leuven Inc, VKW, Voka, Unizo, Syntra, Vormingsfonds voor Ondernemingen

Ontwerp werk-programma Het verloop van een traject Elk ontwikkeltraject verloopt volgens het "plan-do-check-act" Kaizen-principe en bestaat uit vier fases: verkenning, programmabepaling, uitwerking en evaluatie: Verkenning doelen Ontwerp werk-programma Implementatie Evaluatie VERKENNING DOELEN In een eerste gesprek gebeurd er een eerste oriëntering van: - de voornaamste thema’s of opportuniteiten; - de voornaamste doelen; - en de timings zijn waarop het bedrijf wenst in te zetten.   ONTWERP WERKPROGRAMMA Bij voorkeur wordt er gewerkt op basis van een werkprogramma. De voordelen hiervan zijn duidelijk: - overzicht en betere consensus van de manier van aanpak; - betere inschatting van de benodigde tijd en timings; - beter zicht op de voortgang van het traject; - betere inschatting van wie er op welk moment moet betrokken worden. Dergelijk werkprogramma wordt in overleg uitgewerkt bijvoorbeeld via een “visieworkshop”

Plannen voor succes voorbeeld

Ontwerp werk-programma Het verloop van een traject (2) Elk ontwikkeltraject verloopt volgens het "plan-do-check-act" Kaizen-principe en bestaat uit vier fases: verkenning, programmabepaling, uitwerking en evaluatie: Verkenning doelen Ontwerp werk-programma Implementatie Evaluatie IMPLEMENTATIE Doel van de begeleiding is het vergroten van de vooruitgang op een aantal besproken thema's, doelen of projecten. De uitvoering van de werkpakketten kan gebeuren op verschillende werkwijzen. - werksessies (1 à 2 per maand) - off-site van één of meerdere dagen - projectmanagement Tijdens elke verbetertraject wordt er gebruik gemaakt van een business toolkit. Deze toolkit omvat meer dan 50 praktische tools, modellen en technieken die ingezet kunnen worden tijdens de meetings, werksessies en workshops.

Ontwerp werk-programma Het verloop van een traject (3) Elk ontwikkeltraject verloopt volgens het "plan-do-check-act" Kaizen-principe en bestaat uit vier fases: verkenning, programmabepaling, uitwerking en evaluatie: Verkenning doelen Ontwerp werk-programma Implementatie Evaluatie EVALUATIE Alle informatie en output die gecreëerd wordt tijdens de werksessies worden systematisch verzameld in een PowerPoint document. Na de implementatiefase gebeurd er een evaluatie van het doorlopen traject en de opgeleverde resultaten: - wat zijn de resultaten? - wat is er goed verlopen? - wat zijn nog aandachtspunten? - welke zijn nog interessante groei-opportuniteiten voor de toekomst?

Spin-off coaching van Innotek scouting scanning coaching De coaching focused op industriële en dienstenorganisaties die hun spin-off potentieel wensen te realiseren en te optimaliseren. Elke Vlaamse organisatie met één of meerdere ideeën met spin-off potentieel komt in aanmerking voor gratis professionele coaching.

Een gespecialiseerde en ervaren partner  Vanaf 2003 100% focus op innovatie, new business en groei Excellent reputatie en zeer tevreden klanten Maatwerk en flexibel Gefocused en resultaat gericht Extra aandacht voor de “intangibles” Gebruik van beste praktijk tools Sterk netwerk Meer succesrijke projecten, minder verlies en frustratie

NIEUWE GROEI ONTWIKKELING Waarom wachten? NIEUWE GROEI ONTWIKKELING Sterke ideeën, een goed plan en succesvol implementeren www.gro3.com © www.gro3.com All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form, or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without the prior consent of the publisher. This publication is for personel and non-commercial use only. It may not be re-used towards others, nor can it be re-used for own business service practices or commercial purposes.

Intellectual property Ideation en creativiteit Business case / project Attach: financiering van groei-trajecten Strategie en HR Algemeen advies (50%, 5k) Strategisch advies (50%, 25k ) Innovatieaudit: (50%, 2,5k) Training & coaching (gratis>50%, 8k) Advies financiering (gratis) Intellectual property IP scanning (free) Patenten (80% taxfree) Patenten investering kmo (35%-50, 200k) Go-to-market Marketing: (50%, 10k) Exportmarketing (50%, 10k) E-marketing: (50%, 10k) Export (50%, FTE 1jr) Export promotie (50%, 55k) Export: advies (50%, 5k) Spin-off coaching (free) Ideation en creativiteit Ideation: (50%, 2,5k) Ideation-premium Know-how & creativiteit (50% or FTE 1Yr) Business case / project Innovationproject (loan > 80%) Innovationproject sme (35%, 200k) Investeringsaftrek (3,5 - 20,5% Entrepreneur in residence Research Technologieverkenning (75%, 10k) Onderzoekers (50-70%, max 40k/pp) R&D haalbaarheid corp (40%, 50k) R&D haalbaarheid kmo (50%, 10-25k) Innovatieprojecten corp (40%, 5M) Other Friends and family Crowdfunding Business Angels/Venturing GIMV, LIM Banks Design Advies NPD (80%, 7,5k) Design: 50%, 10k Innovatieproject kmo (35%, 200k)