De geboorte van een legende
“TITANIC”
Nationaliteit.:------ Groot Brittanië Reder---------------- White Star Line Constructeur:------ Harland and Wolff Yards (Belfast) Kiellegging:---------- 31 maart 1909 Tewaterlating:------ 31 mei 1911 Eerste reis:------ 10 april 1912
Tonnemaat:------- 46.329 t. Lengte:------- 269 m. Hoogte van de schouw: 28.2 m. Aandrijving:----------- 29 stoomketels . Maximale snelheid:-- 25 Knopen
Het plan werd goedgekeurd op 29 juli 1908.
J. Bruce Ismay, Ingenieur
Originele maquette van de “Titanic” en de “Olympic"
Op 31 Juli 1908 werd het contract getekend voor de constructie op de scheepswerf van Belfast. Kostprijs 1.500.000 Pond of ca 7 miljoen $. De werklui verdienden toen ca 2 Pond per week.
Een Anker
Het vervoer van een anker
Bouw van de stoomketels
De stoomketels, klaar voor de installatie
Ventilatiesysteem
Krukas
Rotor van de turbine
Machinekamer
Electrische generator
Plaatsing van het roer
De aandrijfmotor
Brug t “C”
31 Mei 1911 de terwaterlating voor meer dan 100.000 kijklustigen. Om het schip vlot te laten glijden waren 22 ton glijmiddel en zeep nodig. 20 maart 1912. wordt de datum van de eerste reis.
Uitnodiging voor de terwaterlating.
Het duurde maar 62 seconden eer de Titanic in het water lag.
De Titanic in het droogdok..
Vergeet niet dat de Titanic met een snelheid van 21 knopen tegen de ijsberg sloeg. Het was dus onmogelijk nog de aanvaring te ontlopen.
Zicht op stuurboord.
Zicht op bakboord.
Fragment van de enige film over de “Titanic”
Edward J. Smith was reeds jaren zeekapitein bij “WHITE STAR LINE” en had 38 jaar ervaring.
Dit was de laatste foto die kapitein Edward J. Smith nam..
EINDE