Programmeren en Software Engineering 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Elektrotechniek Elektrotechniek is een heel breed vakgebied.
Data Acquisition & Control System
Serieel naar parallel omzetting
Embedded systemen Embedded software.
PROS2 Les 2 Programmeren en Software Engineering 2.
Programmeren en Software Engineering 2
gebouw applicaties binnen een gebouwbesturingssysteem
Moederbord en blu-ray.
Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT)
How to build a robot Sander van Dijk Kunstmatige Intelligentie
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
Microcontroller Programmeren in C
Par. 3.1 Computers zijn overal


Kennismaking met de computerconfiguratie
PROS2 Les 12 Programmeren en Software Engineering 2.
Elektor Proton Robot RTC West-Vlaanderen 1 oktober 2013
Jaar 1Jaar 2Jaar 3Jaar 4 Opleidingsprofiel Elektrotechniek De CarrièreDe Basis Afstuderen PropedeuseKern Stage EP1EP2EQ1EQ2ECS Minor ECNECA regulier Minor.
Arduino project.
Gestructureerd programmeren in C
1 Device driver. 2 Hardware Operating Systeem Prog1Prog2 System calls/ API Device drivers Gebruiker afschermen van de hardware.
PROS2 Les 11 Programmeren en Software Engineering 2.
ADuC8xx MICROCONVERTER
Les 5 - onderwerpen Aansturen van vier 7-segment displays
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Over computers.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
PROS2 Les 14 Programmeren en Software Engineering 2.

ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
Digitale overzetting van beweging The mosFET strikes back.
Een USB 2.0 oscilloscoop Bossuyt Frederick De Bock Steven
PROS2 Les 7 Programmeren en Software Engineering 2.
PROS2 Les 6 Programmeren en Software Engineering 2.
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):


Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
Flight 68K Temperatuur geregelde ventilator
10 juni 2002 TIF Slide Welkom 1 W.M. Everse | Z.Y. Ye | P. Groenenberg.
Welkom. inhoud presentatie wat is een Micro Mouse controller motoren sensoren hardware software voeding leerwinst.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology OGO 1.2 project Startbijeenkomst Een microprocessor… …om warm voor te lopen.
Moederbord en blu-ray.
Etherflow Voor het aansluiten van een flowmeter op een Ethernet netwerk Afstudeerpresentatie Michel van der Net Elektrotechniek Avans Hogeschool Breda.
Achterkant laptop. Zijkant laptop S-Video Poort Deze poort wordt gebruikt om de computer via een kabel aan de tv te koppelen. De S-video poort verdeeld.
Ouderkring groep
BIOS en Opstarten.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Onderwerp: PIC assembler programmeren
Les 1: Zaterdag 10 mei 2014 Wim Peeters
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
VPEMSY1, D3ECPT2 : ARM Assembler 1 Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1  Herhaling: CMP, CMN,
2TPRJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Information & Communication Technology Wouter van Ooijen Mail: Sheets.
Inleiding Computersystemen
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 5 analoge input en motoren.
Operating Systems Informatica.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Gameprogrammeren: Introductie
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Presentatie Best Door F.W.Weeda.
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Transcript van de presentatie:

Programmeren en Software Engineering 2 PROS2 Les1

Werkvormen PROS2 PROS2T1 + PROS2P1 = 84 SBU. Toets: 14 uur theorie. 14 uur practicum. 56 uur zelfstudie = 7 uur/week zelfstudie! Toets: Mondelinge toets in week 8 en/of 9 van dit kwartaal (van 14 april t/m 24 april 2009). Vrijstelling van het mondeling als alle practicumopgaven op tijd met een voldoende zijn afgesloten. Wordt beoordeeld met Voldoende/Onvoldoende.

Inhoud Toepassingen van microcontrollers. Embedded software voor microcontrollers in C Uitsturen en inlezen van digitale signalen (parallelle I/O). Het maken van een tijdvertraging (timer). Na een bepaalde tijd herhalen van bepaalde acties (timer). Interrupts in C. Inlezen van analoge signalen (ADC). Tellen van pulsen (counter). Meten van pulsduur (input capture timer). Opwekken van pulsen (output compare en PWM timer). Seriële communicatie (UART). Combineren van C en assembler. Gebruik van de library AVR libc.

Plaats in curriculum Bouwt verder op PROS1 en COMIC. Voorbereiding voor PROS3, OPSYS, DISE3. Ondersteunend bij EPRO3 (project beertender). http://bd.thrijswijk.nl/semboek/2008/index.htm

Leermiddelen Blackboard PROS2. http://bd.thrijswijk.nl/pros2: Boeken: Sheets, handouts. Studiewijzer. Practicumopdrachten. Stukken theorie. Boeken: AVR - An Introductory Course van John Morton De taal C van PSD tot C programma van Daryl McAllister. Ontwikkelomgeving: AVR Studio met WinAVR plugin en simulator plugin. EPRO1 bordje.

Microcontroller toepassingen Huis, tuin en keukenproducten: Magnetron, broodbakmachine, video, DVD speler, speelgoed, CV ketel enz... Medische apparatuur: MRI scanner, pacemaker, digitale thermometer, enz… Computer apparatuur: DVD drive, printer, modem enz... Land- en tuinbouw: Klimaatbeheersing, sorteermachine, weegschaal, koeherkennings- systeem enz... Verkeer: Stoplicht, overwegbeveiliging, flitspaal, enz... Auto: Motor management systeem, ABS, airbag, radio, route informatie- systeem enz... ...

ATmega16 Uitsturen en inlezen van digitale poorten. Het maken van een tijdvertraging (timer). Na een bepaalde tijd herhalen van bepaalde acties (timer). Interrupts in C. Inlezen van analoge signalen (ADC). Tellen van pulsen (counter). Meten van pulsduur (input capture timer). Opwekken van pulsen (output compare en PWM timer). Seriële communicatie (UART).

ATmega16 Blok diagram Belangrijkste onderdelen die behandeld worden: ADC CPU Timer/Counter 0, 1 en 2 USART PC6-PC7 PD4-PD7 PD0-PD1 PA0-PA7 PB0-PB1 Port A Port B Port C Port D

Voordelen C t.o.v. ASM Eenvoudiger te lezen en te begrijpen. Daardoor beter aan te passen en eenvoudiger uit te breiden. C programma’s voor de AVR kunnen eenvoudiger worden omgezet naar een C programma voor een andere microcontroller. Zeker als de microcontroller specifieke delen van het programma zijn "verborgen" in een aantal specifieke functies.

PROS2 = Naked C Geen operating systeem en geen run-time environment. (B.v. geen stdio.h.) Beperkte library AVR-libc. Beperkt datageheugen 1K Bytes RAM. Beperkt programma-geheugen 16K Bytes Flash.

Naked C Voorbeeld

Programma Bitn… voor beginners: Bitje veranderen: Bitje setten. Bitje clearen. Bitje flippen. Meerdere bitjes veranderen. Bitje testen: Is het bitje 1? Is het bitje 0? Meerdere bitjes testen. Schuiven met bitjes. Maskers en patronen samenstellen door een 1 naar links te schuiven.