BATTERIJEN / ACCU’S
Folkert Posthuma
BATTERIJEN / ACCU’S Lood Nikkel Cadmium Nikkel metaal hydride Lithium Ion Lithium Mangaan
Semi tractie USA Deep Cycle accu’s Lood Start accu’s Semi tractie USA Deep Cycle accu’s Tractie accu’s Stationaire accu’s Ongeschikt voor zware langdurige belasting Geschikt voor zware langdurige belasting tot 50% ontlading Geschikt voor zware langdurige belasting tot 80% ontlading
Lood accu’s monoblocks 6, 8, of 12 volt Semi tractie nat doppen kamine deksel gesloten (magic eye) Semi tractie onderhoudsvrij spiraal gel AGM kan liggen
Tractie batterijen 2 Volt losse cellen Tractie nat met vuldoppen of met een automatisch vulsysteem Tractie onderhoudsvrij gel
ACCU’S Nikkel Cadmium wordt om milieu redenen niet meer toegepast Nikkel metaal hydride NiMH geschikt voor langdurige zeer zware ontlading C1 peak C2 packs opgebouwd uit 1,2 Volt cellen Lithium Ion geschikt voor langdurige zeer zware ontlading C1 peak C2 packs opgebouwd uit 3,6 Volt cellen Lithium Mangan LIMA geschikt voor langdurige zeer zware ontlading C1 peak C2 packs opgebouwd uit 3,6 Volt cellen
ACCU’S Nikkel metaal hydride NiMH geheugen effect Lithium Ion geen geheugen effect explosie/brand gevaarlijk en vereist bewaking van laad- en ontlaad proces z.g. Battery Management System BMS Lithium Mangaan LIMA geen geheugen effect minder explosie/brand gevaarlijk maar ook BMS vereist
Batterij schakelingen: Parallel Serie Serie Parallel
C 0,1 tot C 0,25 (=10% tot 25%) Laden: Alle typen accu’s: dwz. met 10 tot 25% van het nominale vermogen van het accu pakket
C 0,1 tot C 0,25 Laden: Alle typen accu’s: Dus bijv. een 36 Volt pakket bestaande uit 6 stuks 6 Volts accu’s van 120 Ah (= 4,3 kWh) vereist een lader van maximaal 25% hiervan = 30 A bij 36 Volt (= 1.08 kW)
Laden: Sneller laden: NiMH, LION en LIMA verdragen laadstromen van C 1 tot zelfs C 2, is dus gelijk of zelfs het dubbele van het nominale vermogen van het accupakket dat maakt deze accu’s geschikt voor het opslaan van stroom bij het remmen in zg. hybride auto’s.
Laden: loodaccu’s Na ontlading -> laden. Bij voorkeur lader met onderhoudslading gebruiken. NIMH accu’s pas opladen als ze tot 80% ontladen zijn en daarna ook onder druppellading houden
<C 0,2 ONT-laden: Alle accu’s in beginsel Het nominale vermogen van een accupakket moet dus liefst 5 x dat van het maximum motorvermogen zijn Dus bij een 2kW motor hoort een accupakket van 10 kWh NIMH, LION en LIMA verdragen tot C 1
Energiedichtheid Lood Semi tractie nat (230 Ah) Gel (230 Ah) AGM (230 Ah) Lood Tractie nat (500 Ah) Gel (500 Ah) Nikkel metaal hydride Lithium Ion Lithium Mangaan Kg / kWh 26 26 26 33 33 16 7 9
Levensduur in cycli Lood Semi tractie nat Deep Cycle Gel Deep Cycle AGM Deep Cycle Lood Tractie nat Gel Nikkel metaal hydride Lithium Ion Lithium Mangaan 50% DOD 500 500 500 80% DOD 1.500 800 300 65% DOD 1.000
Prijs zomer 2007 per nominale kWh incl. BTW € 120 € 205 € 190 € 165 € 205 € 700 € 450 € 1.650 Lood Semi tractie USA Deep Cycle nat Gel AGM Lood Tractie nat Gel Nikkel metaal hydride Lithium Ion Lithium Mangaan
Prijs zomer 2007 per kWh door de accu Lood Semi tractie USA Deep Cycle nat Gel AGM Lood Tractie nat Gel Nikkel metaal hydride Lithium Ion Lithium Mangaan € 0,48 € 0,82 € 0,76 € 0,14 € 0,32 € 1,10 € 1,88 € 2,58
BATTERIJEN / ACCU’S Tractiecellen door Gebr. Tatje in een WeCo 635 onder de banken opgesteld Tractiecellen in een Davy Orsted 700 in motorkist opgesteld
BATTERIJEN / ACCU’S
Levensduur Maximale levensduur juiste lader ontlading die past bij type batterij vloeistofniveau controleren bijvullen alleen NA lading
Levensduur Onderhoud regelmatig controle verbinders en stekkers batterij droog en schoon houden
Winterstalling eerst batterij laden weer laden na circa 2 maanden of aan onderhoudslader laten staan
BATTERIJEN/ACCU’S BATTERIJEN/ACCU’S Folkert Posthuma Vragen