Strategy and ICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Simuleren van DOT / Impact Analyse Simplifying Decisions for Everyone.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Sex, drugs and rock n' roll 2.0: Wat kunnen we leren van evenementen? Dr. Walther Ploos van Amstel Vrije Universiteit/TNO Mobility.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
0 MasterPeace is A worldwide movement of people creating peace Connecting peace building initiatives Building coalitions of people, NGO’s, companies that.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Finance & Business Control
Megatrends, besturen en talent
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Gezondheidszorg Microsoft Dynamics Harco van Polen
Organisatie en beheer Week 2.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Process Mining: Discovery and Analysis of process-aware environments using event logs Eindhoven University of Technology Department of Computer Science.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Global Finance Transformation at Vedior
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
80 % van ERP implementatieconsultancy verdwijnt! Ruud Ramakers 18 Januari 2011 Talk about it
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv.
AGENDA Tijd Agenda Spreker 08:00 – 08:30 Registratie en ontbijt
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Sociologie van organisatie en beleid From control to commitment in the workplace Richard E. Walton Eveline Vastmans Bachelor sociologie Vrije Universiteit.
Innovatie in Nederland: een vergelijking met andere landen
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Integratie Software Systemen Alonso, Casati, Kunu & Machiraju Web Services - Concepts, Architectures and Applications Hoofdstuk 5 – Webservices Danny Romme.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
VOGIN 2013, Wageningen Boyd Hendriks. kosten opbrengsten.
Microsoft Partner Network
Microsoft Partner Programma
Prahalad & Hamal.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof. Hans Bressers.
EML en IMS Learning Design
TRENDS and impact on your Business
Klantkennis Geïndividu- Relatie- Multi
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
Duurzame oplossingen het FIETS model. Het FIETS model Een eenvoudig model dat je helpt om na te denken over duurzame oplossingen. Het gaat om deze aspecten:
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
EXCHANGE RATE DETERMINATION AND FORECASTING
Transcript van de presentatie:

Strategy and ICT

The Information Society Companies as drivers of change Competition and strategy ICT and Strategy ICT acceptance Competitive advantage Transaction costs, value chain The New Capitalism

So far Developments in society Developments in economy Companies as drivers of change The existence/size/limits of companies: - Transaction costs Value chain

To do Explain the form of companies Explain the conduct of companies

Company structure (Morgan and Mintzberg)

Typology (Morgan) Machines Organism Brains Culture Political systems Psychic prisons Flux & transformation Instruments of domination

The machine Bureaucracy Functional specialisation Scientific management (Taylor)

The organism Adjust to environment Organisation as an open system Mintzberg

Mintzberg’s typology Machine bureaucracy Division structure Professional bureaucracy Simple structure Adhocracy

Henry Mintzberg

Vijf basisdelen organisatie Techno- structuur Onder- steunende staf Strategische top Uitvoerende kern Middenkader

Vijf fundamentele coördinatiemethodes Onderlinge afstemming Direct toezicht Standaardisatie van werkzaamheden Standaardisatie van resultaten Standaardisatie van vaardigheden en kennis, vaardigheden

fundamentele coördinatiemethodes Onderlinge afstemming Direct toezicht

processen/werkzaamheden fundamentele coördinatiemethodes Standaardisatie van processen/werkzaamheden Standaardisatie van vaardigheden kennis Standaardisatie van resultaten

Vijf typen organisatiestructuren Ondernemersorganisatie Bureaucratische organisatie Professionele organisatie Gediversifieerde organisatie (veel divisies) Innovatieve organisatie (adhocratie)

Ondernemersorganisatie (simple structure) 1 leider Iedereen rechtstreeks verantwoording afleggen aan de baas Baas bepaalt bedrijfsstrategie Vrijwel geen middenkader Standaardisatie niet aanwezig In feite dus een non-structuur Vaak bij kleine/net beginnende bedrijven Coördinatiemechanisme: Direct toezicht

Ondernemersorganisatie (simple structure) Strategische top Uitvoerende kern Middenkader

Voorbeeld ondernemersorganisatie

De bureaucratische-organisatie Bureaucratie: geen verrassingen Uitvoerende taak routinematig Middenkader rechtstreeks toezicht op uitvoerders Grote technostructuur (voor standaardisatie) Topmanagement voor conflictoplossing 1 obsessie: beheersing Coördinatiemechanisme: Standaardisatie van werkzaamheden/processen

De bureaucratische-organisatie Strategische top Techno- structuur Onder- steunende staf Middenkader Uitvoerende kern

Voorbeeld bureaucratische-organisatie

Divisie-organisatie Veel losse eenheden: divisies Iedere divisie eigen taak/markt Meerderheid Amerikaanse ondernemingen Hoofdkantoor stelt prestatienormen vast Divisies krijgen vaak bureaucratische structuur om zekerheid te hebben over resultaten Grote ondersteunende staf Dus coördinatiemechanisme : standaardisatie van resultaten

Gediversifieerde organisatie

Voorbeeld gediversifieerde organisatie

Professionele organisatie Afhankelijk van kennis van uitvoerders Opleiding bepalend hiervoor Uitvoerders zeggenschap over eigen werk Hoge kosten uitvoerders, daarvoor dus veel ondersteunende staf Kleine technostructuur en middenkader Coördinatiemechanisme: Standaardisatie van kennis en vaardigheden

Professionele organisatie Strategische top Onder- steunende staf Techno- structuur Middenkader Uitvoerende kern

Voorbeeld professionele organisatie

Innovatieve organisatie (adhocratie) Gemaakt om te innoveren: andere structuren kunnen dit niet Flexibele organisaties Veel kleine projectgroepen (Projectorganisatie) Ook vrij afhankelijk van deskundigheid van uitvoerders Echter: geen standaardisatie van kennis, dit gaat innovatie tegen Coördinatiemechanisme: Onderlinge afstemming

Innovatieve organisatie (adhocratie) Strategische top Onder- steunende staf Middenkader Uitvoerende kern

Machine bureaucracy Simpel werk Simpele omgeving Weinig verandering Gecentraliseerde besluitvorming Productie/efficiency gericht Weinig ruimte voor inititatief

Professional bureaucracy Grotere autonomie Stabiele omgeving Gecompliceerde taken Door training standaardisatie en integratie

Simple structure Ceo/founder centraal Informeel Flexibel Sterk gecentraliseerd Snel aanpassen

Adhocracy Tijdelijk van aard Netwerk organisatie Meestal projectorganisatie

Back to Morgan: Brains Self learning system Cybernetics Negative feed back

Culture Shared values and norms Institutionalisation

Political systems Interest groups Power/influence

Instruments of domination The multinational

Behavior of companies Strategic management

Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff

SWOT Structure Conduct Performance Resource Based View

The strategy perspective Structure-Conduct-Performance model (Porter, 1980, 1985)

Porter’s five forces model Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff

Question Are there industry characteristics (based on the five forces model) which explain the use of the Internet as a channel?

Disappearance of barriers of entry Economies of scale Product differentiation Switching costs Access to distribution channels (Shin, 2001; Lucas, 2002)

Existing rivalry Winner takes all First mover advantage (Source: Coltman, 2001)

Strategies to realize competitive advantage (Porter, Treacy and Wiersema) Cost leadership/operational excellence Differentiation/product leadership Focus/customer intimacy

Strategies ? + + + - - - ? Relative resource costs Relative resource-produced value Lower Parity Higher ? + + Lower + Parity - - - ? Higher

Question Mention examples of companies that use the Internet to create a competitive advantage

Growth according to Ansoff (1965) PRODUCT Existing New Product development Existing Penetration MARKET New Diversification Market development

Strategy (2) Horizontal integration Forward vertical integration Backward vertical integration

Four dominant alignment perspectives 1. Strategy execution 2. Technology transformation 3. Competitive potential 4. Service level

The resource based view (strenghts and weaknesses)

Resource based view (Penrose, 1959, Barney, 1991) The firm as a bundle of resources Competitive advantage when resources are: - Valuable - Rare - Costly to imitate - Organized

Results e-Technology as a resource IT-knowledge as resource Back-end integration as resource Direct channel experience (economy of scope) Advantage of scale and scope disappear Switching costs by multi channel strategy Focus on brand(s)

Resources Catalog sellers Channel conflicts Disruption in retailing (Christensen and Tedlow, 2000)

Boston Consultancy Group Portfolio Matrix Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff

Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff

Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff

The role of ICT in companies

Strategic Alignment Model Business ICT Impact Business Strategy ICT Strategy Infrastructure and processes Organizational infrastructure Toevoegen aan hoofdstuk 3 orginele model Alignment Alignmentmodel Venkatraman & Henderson Strategic Alignment: levering Information Technology for Transforming Organisations IBM Systems journal, 32 (1) 1993, p 4-16

Strategic Alignment Model