Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4 Het spaken van een wiel Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Spakensleutel
Vet, bv. kopervet, maar het kan ook met vaseline.
En natuurlijk Een velg
spaken en nippels
Je kunt allerlei patronen vlechten, maar het meest standaard is 36 spaken en kruis 3 Hoe te beginnen. Vet alle schroefdraad van de spaken goed in Steek 9 spaken van buiten naar binnen door de flens, sla dus telkens een gat over. (zie onder)
dus als dit gat toevallig links zit De spaakgaten in de velg zitten echter om en om links/rechts uit het midden, dus als dit gat toevallig links zit of links gericht is pakken we no. 2. In geval van twijfel kun je ook gewoon proberen met een nippel op een spaak welke kant op de nippel het gelukkigst is. Schroef denippel enkele slagen op de spaak. Sla telkens drie gaten over en breng de andere 8 spaken aan.
Draai de naaf ,met de klok mee, mooi strak. (zie onder)
Draai de velg in zijn geheel om. (zie onder)
Leg een spaak parallel aan de as over de flenzen, en merk op dat de spaakgaten in de flenzen ten opzichte van elkaar verspringen: breng met deze kennis de negen spaken aan, ook weer van buiten naar binnen. (zie onder)
De rest verwijst zich vanzelf. (zie onder) Nu heb je het slimste gehad.
Steek nu 9 spaken van binnen naar buiten in de rechter flens. Houd de naaf nog steeds goed opgedraaid, en breng de eerste spaak in de richting waar je het juiste spaakgat in de velg vermoedt. Tel uit wat de derde spaak is die je passeert en vlechtde spaak achterlangs. Je moet dus twee keer met het scherpe spaakeinde over de velg heen, dus hou de spaak krom om geen krassen te maken. Steek een nippel in het gewenste gat (=2e gat vanaf de gekruiste spaak) en draai de spaak enkele slagen vast. Nu kom je niet meer met je vingers uit en heb je veel plezier van eenschroevendraaier. Maak de rest van de flens af.
Hij krijgt al vorm. Draai de velg om en doe hetzelfde met de overige 9 spaken (zie onder)
Het geheel ziet er nu zo uit. (zie onder) Als het goed is heb je nu precies waar het ventiel zit, voldoende ruimte om er een fietspomp op te zetten. Nu kun je het wiel in een wielenrichter zetten en verder af maken.
Wiel richten Een wiel zonder slinger en met strakke spaken gaat langer mee, stuurt lekkerder en remt ook beter. En het heeft wel iets om met een bos los ijzerdraad te beginnen en een constructie af te leveren die 700 x zijn eigen gewicht kan hebben! Je kunt een wiel richten door met een spaaksleutel de nippels verder op de spaak te schroeven. De spaak wordt dan korter en zal harder aan de velg gaan trekken. Ik heb om het wiel te richten een bokje gemaakt van hout, en heb hem op de workmate geklemd. (Lekker stevig) Met een blokhaak heb je een prima meetinstrument, doe er wel een stukje tape of plakband omheen om beschadiging aan de velg te voorkomen.
Draai nu alle nippels zover dat er ongeveer even veel draad zichtbaar is. Dit hangt natuurlijk af van de spaaklengte. Maar draai ze nog niet te strak.
Draai niet met te grote slagen aan de nippels probeer het eerst voorzichtig, en kijkt wat de velg doet. Markeer op de velg met een stukje tape om te zien of de slag op dezelfde plek is gebleven
losser dan veert de velg daar weer uit. Reduceer eerst de hoogteslag, en corrigeer vervolgens de zijdelingse slag, er voor zorgend dat de velg in het midden van de naaf blijft. Als dat gelukt is breng je de spaken in een aantal stapjes op spanning, waarbij je er op let dat alle spaken evenveel dragen en het wiel recht blijft. Maak je de rechter spaak korter dan gaat de velg naar rechts, maak je beide spaken evenveel korter dan trek je dat stuk van de velg dichter naar de naaf, en zet je de spaak losser dan veert de velg daar weer uit.
Tot slot, Er komen natuurlijk krachten op de wielen, dus!!! Zorg ervoor dat je de wielen na een aantal kilometers controleert, of alle spaken nog goed vast zitten. Veel plezier ermee.
Presentatie van: