Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Objectgeoriënteerd Programmeren in C++

PSD Basisstructuren programmeren.


Embedded systemen Embedded software.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 1 maart Universiteit Leiden.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Een programma opbouwen.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 23 februari Universiteit Leiden.
MICPRG Les 12 Microcontroller Programmeren in C. 127 Real-time clock PC heeft een RTC Real-time Clock die de “time of day” bijhoudt. De RTC is voorzien.
Arduino project.
Gestructureerd programmeren in C
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
GESPRG Les 14 Gestructureerd programmeren in C. 174 Details! The devil is in the details.
Enumerate typedef struct union functiepointers 1.


Hoofdstuk 6: Controle structuren
Frank Stalpers en Ad Baars
Numerieke Natuurkunde
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Week 6.
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
GESPRG Les 8 Gestructureerd programmeren in C. 101 Array Meerdere variabelen van hetzelfde type kun je samennemen in één array variabele. Stel in een.
GESPRG Les 9 Gestructureerd programmeren in C dimensionale array Array van array’s int i = 31; int a[4] = {7, 23, 6, 2}; int m[2][4] = { {1, 1,
GESPRG Les 12 Gestructureerd programmeren in C. 152 Huiswerk Uitwerking void reverse(int a[], int n) { int first = 0, last = n - 1; while (first < last)

GESPRG Les 7 Gestructureerd programmeren in C. 92 Verwisselen Schrijf een functie waarmee twee int variabelen verwisseld kunnen worden. void wissel(int.
Opg.1a: substring } String substring(int a) { int t; for (t=a; t
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 9 februari Universiteit Leiden.
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Scanf voorbeeld #include int main(void) { int i=-1,j=-1,k=-1,l=-1; int b; b=scanf("%d %d %d %d",&i,&j,&k,&l); printf("res=%d.
Mail: Jan Zuurbier  Mail:
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
Tircms02-p les 7 systemcalls linux vervolg. Inleiding Onder /usr/include/linux staan bestanden die de linuxkernel o.a. gebruikt om drivers aan te spreken.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
Tircms02-p les 4 Preprocessor In- en uitvoer Diversen.
Inleiding tot programmeren
Tircms03-p les 6 Templates. Functietemplates void verwissel(int &x, int &y); { int w=x;x=y;y=w;} Dezelfde functie voor meerdere types heet een functietemplate.
Mail: (of Sheets en verdere info: Onderwerp: vervolg C
Tircms03-p les 7 Standaardfuncties. In header opnemen bijv: using namespace std // C++ // oude C.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag User-defined characters op de.
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Beslissingen. Inhoud: Booleaanse expressies: wat? Booleaanse expressies: wat? Relationele en logische operatoren Relationele en logische operatoren De.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Een embedded systeem: ARM bord.
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 5 analoge input en motoren.
Hallo.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Kennismaking met programmeren
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Herhalingen
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Tinpro015b-les4 Klassen.
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Programmeren in de Klas
Kennismaking met programmeren
Small Basic Console deel 2
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Gestructureerd programmeren in C GESPRG Les 3

Herhalen

Herhalen Er zijn in C 3 herhalingsopdrachten for do while while In het boek wordt niet uitgelegd wanneer je welke herhalingsopdracht moet gebruiken!

for Gebruik een for als het aantal herhalingen bij het programmeren “bekend” is. doe telkens aan einde #include <stdio.h> int main(void) { int i; for (i = 1; i != 10; i = i + 1) { printf("hallo %d\n", i); } getchar(); return 0; zolang… initialisatie Uitvoer?

Vergelijken Relationele operatoren: Teken in de taal C Betekenis Teken in de wiskunde > Groter dan < Kleiner dan >= Groter of gelijk aan ≥ <= Kleiner of gelijk aan ≤ == Is gelijk aan = != Ongelijk aan ≠ Resultaat is een int (waar  1, onwaar  0) Let op verschil in C tussen = en ==

Alternatieve voorwaarde #include <stdio.h> int main(void) { int i; for (i = 1; i < 10; i = i + 1) { printf("hallo %d\n", i); } getchar(); return 0; Is dit beter ? Wat gebeurt er als i = i + 2 wordt gebruikt?

{ bla; bla; bla; } Compound statement. Als een compound statement uit slechts 1 statement bestaat dan kun je ook alleen dat ene statement gebruiken. #include <stdio.h> int main(void) { int i; for (i = 1; i < 10; i = i + 1) printf("hallo %d\n", i); getchar(); return 0; } Is dit aan te raden?

Inspringen Maak je programma leesbaar door netjes in te springen. Er zijn verschillende veel gebruikte manieren. Kies zelf maar blijf wel consequent! #include <stdio.h> int main(void) { int i; for (i = 1; i < 10; i = i + 1) printf("hallo %d\n", i); } getchar(); return 0; http://en.wikipedia.org/wiki/Indent_style

1+2+3+…+100 =? #include <stdio.h> int main(void) { int i, som = 0; for (i = 1; i <= 100; i = i + 1) { som = som + i; } printf("som = %d\n", som); getchar(); return 0; ??? Kan dit slimmer? http://nl.wikipedia.org/wiki/Somformule_van_Gauss

do while Gebruik een do while als het aantal herhalingen bij het programmeren “onbekend” en ≥1 is. #include <stdio.h> int main(void) { int getal; do { printf("Geef een positief getal: "); scanf("%d", &getal); } while (getal <= 0); printf("Het ingevoerde getal = %d\n", getal); fflush(stdin); getchar(); return 0; } zolang…

while Gebruik een while als het aantal herhalingen bij het programmeren “onbekend” en ≥0 is. #include <stdio.h> int main(void) { int getal; printf("Geef een positief getal: "); scanf("%d", &getal); while (getal <= 0) { printf("Nee dombo! Geef een positief getal: "); } printf("Het ingevoerde getal = %d\n", getal); fflush(stdin); getchar(); return 0; zolang…

Huiswerk Schrijf een programma dat de tafels van 1 t/m 5 netjes naast elkaar afdrukt. Bestudeer C boek: paragraaf 1.6. paragrafen 4.1 t/m 4.3. paragraaf 4.5. paragrafen 4.8 t/m 4.10. paragrafen 4.12 en 4.13. Maak opdrachten: 7 en 10 van paragraaf 1.12.

Herhaal (strafwerk)

Programmeren == Moeilijk ? Schrijf een programma dat… Hoe bedenk je een programma? Stap voor stap… Stapgewijze verfijning http://bd.eduweb.hhs.nl/gesprg/tafels_stap_voor_stap.htm Programmeren = De computer vertellen wat hij moet doen, schreeuwen helpt niet!