Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Samen naar 2020
Hervorming van de rechterlijke organisatie Intro Annemie Turtelboom Minister van Justitie
Programma De gerechterlijke hervorming Programma « hervorming RO » De nieuwe carrière Vragen en antwoorden
Hervorming van de rechterlijke organisatie Inleiding Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie
Managementplan
Impact op de FOD Justitie Budget ICT Structuur Personeel
DIRCOM+ Voorzitter DGROJ DGMJH DGEPI DGWL SDP&O SDICT SDBudget Zetel Openbaar Ministerie
DGROJ
1 april 2014 : Gerechtelijk landschap en Autonoom beheer 1 september 2014 Familierechtbanken 2020…
Arrondissementen en Mobiliteit - Verzelfstandiging beheer Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Arrondissementen en Mobiliteit - Verzelfstandiging beheer Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie
De 3 grote pijlers van de hervorming 13 1. Schaalvergroting Van 27 naar 12 arrondissementen (volgens de provinciegrenzen) > Bijzondere situatie in Brussel en Eupen 2. Mobiliteit De magistraten maken gebruik van hun deskundigheid. Het werkterrein breidt uit naar de andere lokale rechtbanken. 3. Beheer De minister en de rechtelijke orde onderhandelen de beheerscontracten. Meer autonomie voor de lokale verantwoordelijken.
14 Schaalvergroting
Schaalvergroting: nieuwe rechtbanken 15 Ressort 9 arbeidsrechtbanken 9 rechtbanken van koophandel 9 arbeidsauditoraten Arrondissement 13 rechtbanken van eerste aanleg 15 politierechtbanken 14 parketten van procureur de Konings 187 kantons vredegerechten
Afdelingen 16 Elke rechtbank en elk parket van nieuwe arrondissementen worden opgedeeld in afdelingen Afdelingen = de huidige rechtbanken KB bepaalt de afdelingen, hun rechtsgebied, zetel en hun bevoegdheden Bevoegdheden Voortaan kan men bepaalde type zaken in één enkele afdeling behandelen en niet in elke afdeling Doel = meer specialisatie Hoe? = bepaald door het zaakverdelingsreglement (KB)
17 Ressort Antwerpen
Voorzitters en afdelingsvoorzitters 18 Voorzitter van de rechtbank Korpschef: algemene leiding van de rechtbank Afdelingsvoorzitter, afdelingsprocureur/afdelingsauditeur Voor parket en REA in elke afdeling In elk nieuw arrondissement voor Arbeid, Koophandel en Auditoraat Geen afdelingsvoorzitter in de politierechtbank = verantwoordelijk voor dagelijkse leiding onder het gezag van de voorzitter Voorzitter van de vrederechters en rechters in de politierechtbank 1 in elk nieuw arrondissement Uitzondering: arrondissementen Brussel en Eupen Bijgestaan door een ondervoorzitter Als een vrederechter voorzitter is, moet de ondervoorzitter een politierechter zijn en omgekeerd
Hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 19 1 hoofdgriffier/een hoofdsecretaris per rechtbank / parket 1 hoofdgriffier voor politierechtbank en voor vredegererchten per arrondissement ➨ geen hoofdgriffier meer in elke vredegerecht
Benoemingen magistratuur 20 Magistraten: benoemd in het ressort van het hof van beroep Uitzonderingen: Politierechtbank: benoemd in het nieuwe arrondissement Vrederechter: benoemd in één kanton+ bijkomend in andere vredegerechten van het arrondissement Sociale rechters, rechters in handelszaken, plaatsvervangende rechters: benoemd in het nieuwe arrondissement Brussel FR benoemd in Waals-Brabant & Brussel NL benoemd in Leuven (vice-versa) Eupen: benoemd in alle rechtbanken van Eupen
Benoemingen gerechtspersoneel 21 Griffiers/secetarissen/personeel niv A en B: benoemd in het arrondissement Gerechtspersoneel niveau C en D: benoemd in één of twee afdelingen of in één kanton
Benoemingsprocedure
Mobiliteit magistraten 23 Meer mobiliteit door: Schaalvergroting Nieuwe benoeming Nieuwe mobiliteitsregels
Mobiliteit Arrondissement Luxemburg 24 Mobiliteit Het werkgebied wordt uitgebreid naar het arrondissement. Arrondissement Luxemburg
Mobiliteit Ressort Luik 25 Mobiliteit Het werkgebied wordt uitgebreid naar de verschillende arrondissementen. Ressort Luik
Mobiliteit Nieuwe mobiliteitsregels 26 Nieuwe mobiliteitsregels Magistratuur: mobiel binnen het ressort Gerechtspersoneel niveau A &B: binnen het arrondissement + tijdelijk in ressort Gerechtspersoneel niveau C & D: binnen afdeling – tussen griffies van de verschillende rechtbanken
Autonomie 27 Middelen worden voortaan lokaal beheerd.
Beheer Rechterlijke Organisatie beheert zelf zijn middelen 28 Rechterlijke Organisatie beheert zelf zijn middelen Duaal systeem : zetel en parket Creatie van College van Hoven en rechtbanken Creatie van College van het Openbaar Ministerie Creatie directiecomité in elke rechtbank of parket Eigen beheer – gemeenschappelijk beheer Middelen verdelen beheersovereenkomsten
Beheer 29
30 Beheer : lokaal beheer
Beheer Beheersplan Beheersovereenkomst Minister van Justitie 31 Beheersovereenkomst Beheersplan Minister van Justitie Colleges Entiteiten Entiteiten Entiteiten Hof van Cassatie
Timing 32 1 april 2014
Programma HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Samen naar 2020 Linda Van De Moortel Program Manager
De wetgever heeft beslist…. De wet van 1 december 2013 tot hervorming van de gerechtelijke arrondissementen en tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek met het oog op een grotere mobiliteit van de leden van de rechterlijke orde (inwerkingtreding 01.04.2014) De wet van 18 februari 2014 betreffende de invoering van een verzelfstandigd beheer voor de Rechterlijke organisatie (inwerkingtreding 01.04.2014) De Wet van 30 juli 2013 betreffende de invoering van een familie- en jeugdrechtbank (inwerkingtreding 01.09.2014) +…
Een verzelfstandigde RO De weg is lang en ingewikkeld! Hoe en wanneer kunnen de bevoegdheden die momenteel in handen zijn van de FOD Justitie op de beste manier worden overgedragen naar de RO?
prille begin van medebeheer De Zetel, het OM en de FOD Justitie leggen samen reeds een weg af vanaf 29 november 2013: prille begin van medebeheer
overgangsfase medebeheer Beheersstructuur: fasen Conventionele overgangsfase medebeheer Formele overgangsfase medebeheer Verzelfstandigde RO Structuur ad hoc Colleges OM –Zetel (+steundiensten) Directiecomités Art. 42 en 43 wet beheer Colleges OM –Zetel (+steundiensten) Directiecomités Beheersovereen-komsten, enz.
Structuur ad hoc DIRCOM + Programma Hervorming RO
Programma Hervorming RO Op basis van een stappenplan: “as is” “to be” korte, middellange en lange termijn Met op te leveren tussentijdse resultaten Gesystematiseerd op basis van klassieke organisatiecomponenten
Programma Hervorming RO
Structuur ad hoc - “gemengd” projectbeheer DIRCOM + Stuurgroep Projectgroep Organisatie/ ICT Familierecht-banken KB verkiezingen Colleges Permanent orgaan Personeels- aangelegenheden Subprojectgroep benoeming hoofdgriffiers/ secretarissen Projectgroep Steun-diensten Programmanager Nog te creëren …
Medebeheer: een uitdaging!
Hervorming van Rechterlijke Organisatie –overige hervormingen Nieuwe loopbaan gerechtspersoneel Mandatensysteem Hoofdgriffiers & Hoofdsecretarissen Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie
Nieuwe loopbaan gerechtspersoneel 44 Loopbaanhervorming Openbaar ambt uitgebreid naar gerechtspersoneel in griffies en parketsecretariaten vanaf 1 juli 2014
Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Voor de personeelsleden die in dienst zijn op 30 juni 2014 Voor de personeelsleden die vanaf 01/07/2014 : Worden aangeworven Worden bevorderd Veranderen van graad “Nieuwe oude loopbaan “Nieuwe loopbaan”
Oude schaal (aangepast vanaf 1/01/2017) Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Voorbeeld: loopbaan administratief assistent (niveau C) Oude schaal Oude schaal (aangepast vanaf 1/01/2017) (aangepast vanaf 1/01/2017) Overgang na: → 6x voldoet aan de verwachtingen OF → 4x uitzonderlijk + 1e bonific; + bonificatie; → 3x voldoet aan de verwachtingen → 2x uitzonderlijk + 1e bonific; + 1e bonific;
Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Bevordering: Beginsel: Inschaling in een nieuwe weddeschaal Die de huidige wedde + een gegarandeerde verhoging waarborgt Naar niveau C = + 500 euro Naar niveau B = + 750 euro Naar niveau A = + 1.500 euro Naar A2, A3, A4 of A5 = + 3.000 euro
Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014: de evaluatie Beschikbaarheid gebruikers Evaluatiecriteria Kwaliteit van de evaluaties Individuele prestatie Compententies Bijdrage aan de teamprestaties
Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014: de evaluatie De eindvermeldingen Iedere evaluatiecyclus van minstens 6 maanden, wordt afgesloten met de toekenning van een van de volgende 4 eindvermeldingen: Voldoet aan de verwachting Te verbeteren Uitzonderlijk Onvoldoende
Mandaten voor hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 50 Op wie is het mandatensysteem van toepassing? Op hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen die de leiding hebben over een griffie of parketsecretariaat met meer dan 100 personeelsleden Momenteel 24 plaatsen (17 hoofdgriffiers en 7 hoofdsecretarissen) 5 vijf jaar - hernieuwbaar
Mandaten voor hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 51 Plaatsen opengesteld vanaf 1 juli 2014 Laureaten van een vergelijkende proef De mandaten zijn open voor vastbenoemde gerechtspersoneel van niveau A, met zes jaar ancienniteit. In afwachting van de weging van de functie ontvangt de mandaathouder de laatste loonschaal van klasse A3 Vastbenoemde hoofdgriffiers/hoofdsecretarissen blijven in functie tot aanwijzing mandaathouder Overgangsmaatregel : hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen die houder zijn van plaats van niveau A3 mogen deelnemen
Justitie on tour in de 12 arrondissementen Communicatie over de hervorming @ E-mail Internet Justitie on tour in de 12 arrondissementen Sociaal overleg Documentatie
Contact Vragen : hervorming@just.fgov.be Info : www.hervormingjustitie.be of www.justitie.belgium.be FAQ Wetgeving Documentatie Praktische info : Intranet > DGRO Omzendbrieven Uitvoeringsbesluiten …
Justitie on Tour 2014 HERVORMING RECHTERLIJKE ORGANISATIE Vragen?