© ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Kaibi app Arie den Boon Melanie van Hagen Jan den Boon.
Hybrid Broadcast Broadband TV HbbTV Vandaag en Morgen Rob Koenen
Van Web 1.0 over Web 2.0 naar … 3Dinternet Valère Awouters lokaal 3.07 Het internet is in volle evolutie. In de 1ste generatie van het internet.
Mobile Apps Hartelijk welkom en dank voor de uitnodiging om te komen vertellen over sociale media en digitale/mobiele media.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Ervaringen van een BPOS Partner T-BENCH Danny Otten.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
ECP Workshops Agenda •Even voorstellen… •Over siibae •Facts & Figures •Video on Demand Oplossingen.
Ict in de sociale sector • trends in toepassingen • implicaties voor de beroepsuitoefening.
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Meer klanten, meer conversie door “User centric mobile identity management” Mario Houthooft LIN.K nv Rotterdam
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Wat is interactieve marketing?
Adrime Advanced Rich Media Presentatie voor creatieve partijen Juni 2006.
MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Digitale tools: SlideShare
Be ready to get blown away!! Bart Venema Kevin Gerde Pleun Klootwijk CDM1B.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Bewegend beeld versturen vanaf de mobiele telefoon.
Customer confidential
Mindere specs, hogere prijs! (715 = 1.6???). IBM THINKPAD R51 Mobile Intel Pentium M GHz 40GB vaste schijf, 256MB DDR, maximaal 2GB 10/100Mbps.
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Workshop door: Martijn 1Workshop Augmented Reality.
Behind Interactive Media. Agenda 1.Mobiel internet 2.Mobiele content 3.Apps 4.Opleveren.
Advanced Business Information Solutions Webvertising.
Business Productivity Online Suite
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Voor VBA programmeurs Maurice de Beijer.  Maurice de Beijer.  The Problem Solver.  Visual Basic MVP.  Blog: theproblemsolver/default.aspxhttp://msmvps.com/blogs/
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
De nieuwe standaard in EEG-BioFeedback
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Elke 7 seconden een nieuw getal
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
CEBP Danny Burlage.
 Siemens Nederland N.V Get a bit more. Siemens. 1 datum naam presentatie SMS & WAP Eerste stappen naar mobiel data verkeer.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
HOMCOM Ledenvergadering 28/01/2013. Google is- niet-langer-een-spookstad/
HOM COM Ledenvergadering 27/05/2013. Economisch nieuws YAHOO betaalt 850 milj Euro voor TUMBLR Tumblr = een Blog Marissa Mayer (37) CEO van Yahoo Was.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
MULTI MEDIA CENTER Partner in learning communities 9 november 2006Fontys Hogescholen Mediatheek Venlo1 Best practice Pabo in Venlo.
Downloaden van muziek Woensdag 9 maart Wat is de bedoeling? et binnenhalen van digitale muziekbestanden (meestal mp3 of wav format) in de computer.
Apple apparatuur en applicaties woensdag 5 oktober 2011.
Home Cinema en Muziek woensdag 5 maart Home Cinema en Muziek TV kijken via Ether TV Kabel TV Satelliet TV Internet TV Thuisnetwerk (WiFi) Films/video.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
INTERNET het communicatie-instrument voorbij Introductie.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Internationalisering
Adrime Advanced Rich Media Mediabureaupresentatie Juni 2006.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
De toekomst van jonge kids & de media
1© GfK 2014 | Presentatie ANVR congres 2014 | 14 November 2014 UW KLANT KOOPT (STEEDS) MEER BIJ EEN ANDER! Marco Wolters 14 november 2014 Connecting customers.
Homcom Ledenvergadering 23 april Google Man TV programma Scheire en de schepping Doet beroep op “ Google-man ” Wij kennen reeds lang een google-man.
Inbound Marketing Plan
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
HOMCOM Vergadering 16/02/2009. Foto’s jeanjean.com/entries/endlessintrestingnes s/ jeanjean.com/entries/endlessintrestingnes.
Transcript van de presentatie:

© ‘Niche’ content en convergentie ULYS/ FISHTANK 20 januari 2006

© Ghandi vandaag Wat als Ghandi een webcam had? ( Telecom Italia taps Spike Lee to direct this 60 second visual advertising clip.) Alternatieve download: ov&t=Gandhi%20Loves%20Him%20Some%20Telecom ov&t=Gandhi%20Loves%20Him%20Some%20Telecom

© Noot vooraf •Alle getoonde media, applicaties, content toepassing zijn complementair met de bestaande media (radio, TV, DVD, geschreven pers) •De bestaande media blijven de grootste publiekstrekkers: zij vormen de kapstok / de toegangspoort naar de “nieuwe” media –Cfr. succes DVD-boxen (DS vandaag)

© Agenda 1.Een technologische evolutie 2.heeft effect op mediagebruik 3.wat resulteert in nieuwe content 4.en opportuniteiten 5.maar ook bedreigingen…

© Technologische evolutie

© Steeds meer •Steeds meer platformen en ‘devices’ 1.Digitale televisie (met digitale TT) 2.Opkomst van interactieve buitendisplays 3.Het succes van de MP3-spelers 4.Technologie dringt de huiskamer binnen … 5.… en verspreidt zich draadloos over heel het huis 6.Niet alleen in huis, ook op straat duikt technologie op. •Met steeds meer mogelijkheden 7.Multi-functionele devices 8.Succesvolle internet applicaties vertaald naar andere devices 9.Verschillende platformen spelen op elkaar in 10.Steeds meer “sociale” applicaties op internet 11.Breedband: goede video kwaliteit via internet

© Meer hardware …

© 1. Digitale televisie •Channels –26 analogue TV –31 digital TV –22 digital music & radio •Interactive –EPG –VOD •Movies (+ 2000hours / 500 top movies) •‘VRT juist gemist’ – –Walled garden •Channels –67 digital TV (Bxl) –Football •Interactive –EPG –VOD •Movies (50) –Walled Garden (mrt06)

© 2. Interactieve displays •Text-to-Screen –$ 2.99 per SMS –Zomer 2005: sms-jes concert NY –$ verkoop eerste 3 weken •Concert download: –Napster en Clearchannel: download direct na concert

© 3. MP3-spelers & GSM’s

© •Sony, steeds groter: 70” •Sony, steeds kleiner: Nieuw in de huiskamer OOK : /6 koopt digitale camera = st. (Bron: DS vandaag – met ernaast artikel over Agfa)

© 5. “Home” entertainment •digitale muziek •in elke kamer •1 draadloze afstandsbediening •binnenkort draadloze transmissie

© 6. Ook op straat The Jakarta Post, december 2005The Jakarta Post, december 2005 (Textually.org) - Direct download vending machines

© … met meer functionaliteiten.

© 7. Sony Playstation 2 •Eén toestel, veel functies –Game console –CD player –DVD player –Network gaming

© 8. “Killer app” search : van pc naar gsm •Wapedia •Google Mobile Bron: > gepersonaliseerde startpagina’s

© 9. Samenspel van platformen: website betalen met GSM •Dagcode –SMS “dag” naar 3421 –Kostprijs € 1,5

© 10. Sociaal internet: dialoog en uitwisseling

© 11. Breedband: video online

© De gebruiker verandert zijn mediagebruik en consumptie

© Toename media consumptie Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005) Average European internet user spends 10hours online/week (13h > 16/24)

© Meer voor de buis (DS vandaag) •VRT-studie –2,5% schermgebruik is DVD kijken –3% schermgebruik is video kijken •Waarom verkopen DVD’s goed? (ook al zijn ze duur: box FC De Kampioen kost € 160) –Meer DVD-spelers –Verzameleffect –Gebrek aan geduld week na week te wachten –Extra’s –Controle (drang naar autonomie, cfr. iPod)

© Convergentie mediagebruik: Media-meshing Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005)

© Toename uitgaven “nieuwe” media •Totaal gezinsuitgaven –+ 4% wonen, voeding, vervoer, cultuur, communicatie •Post en telecommunicatie –€ 884/jaar aan post & telecommunicatie –2004: 2,9 procent van alle uitgaven –2002: 2,6 procent –1995: 1,7 procent •GSM en internet grotere hap budget –+ 47% kosten mobiel bellen –+ 150% kosten internet Bron: ZDNET http://

© Sterk interesse entertainment Source: EIAA, Mediascope Europe, Media Consumption Study 2005 (november 2005)

© Verschuiving naar “full track”

© Google Zeitgeist bevestigt

© De industrie speelt hierop in met meer en andere content

© Content waardevol product –Groeiende markt voor content –Convergentie mediagebruik –Industrieën groeien naar elkaar toe –Cross-channel marketing •Lost •VT4 –Werken met kleinere groepen •Bespelen van niches (The Orchard) •Ontstaan van communities (Myspaces.com)

© Omzetgroei mobiele markt

© Proximus (Vodafone): “Hot Artist” Enimen –Wedstrijd & beelden –3G Video's –Tones •Poly Tones (€2/download - €1/min) •Real Tones (€4/download) •Hello Tones (€3/download - 3 mnd)

© IT en entertainment Ook INTEL > 2006 a leap year

© Cross-channel marketing case: “Lost” 1.Klassiek TV-programma 2.VOD / DVR 3.DVD-collections 4.iPod / iTunes »+400,000 (okt 2005) 5.Internet 1.(Klassieke) website: official, fansites, blogs, … 2.WebTV: Google Video, … 6.Mobiel –“Lost Video Diaries” (enkel Verizon) 7.Verder ook nog –Boeken, spelbord, “trading cards”, … –“Platform-agnostisch” denken (bedenken originele content) –DS vandaag: Disney meldt 1,5 milj. iTunes downloads op 3mnd van Lost en Desperate Housewives et-lost3jan03,0, story?coll=la-homepage- calendar-widget&track=widget

© Cross-channel formats: case VT4 •TV –lineair programma •IDTV –Extra content –Interactiviteit: voting •SMS –Voting –…

© De “niche” van The Orchard •Opkoop en digitale distributie “independent” e/o buitenlandse labels •Toeleverancier iTunes, Napster, Yahoo!,… •Business model: “the long tail” –Niet investeren enkele weinige hits (waarvan honderd duizenden stuks verkocht moeten worden) –Wel investeren in uitgebreide catalogus (waarvan slechts enkele verkocht moeten worden om rendabel te zijn – geen materiële distributie) –Focus op “long tail” •2 drempels overwinnen –Muziek bestaat niet indien “Niet in de winkel” –Muziek bestaat niet indien “Nooit van gehoord”

© De “community” Myspace.com •Wat? –meer hits dan Google –30 milj. user pages ( van groepen) –3,5 milj. nieuwe gebruikers/mnd –Omzet 2005: $30 à $40 milj. –Murdoch/News Corp: $ 580 milj. •Wie? –Hawthorne Heights • cd’s verkocht •Visibiliteit op –ABC’s Jimmy Kimmel Live –MTV’s TV –Relient K: /12 mnd –Chemical Romance: 1 milj –Interscope lanceerde the Black Eyed Peas, Beck, Nine Inch Nails: grootste “first-week sales” ooit. Coldplay doet het minder goed. •Convergentie? –Debuut NBC’s The Office Vrienden van Myspace: (eBay)

© Opportuniteiten

© Marketing en consumptie •Consument bereid meer te investeren in entertainment & ICT –Digitale televisie: aanbieden “long tail” content –Digitale televisie: VOD (cfr. succes DVD) •Consument heeft nood aan begeleiding –Succes “User generated media”: –Content branding voor bestaande merken: –Verder ontwikkeling search technologie: “mental” search •Meer succes: gebruik kracht sociale netwerken –“Virtual Mobile Network Providers” –Sociale software •Digitale TV: TiVO & Blog •GSM: Mobsharing (?!) •Convergentie: koppelen van platformen –Draadloze technologie: Wi-Fi GSM, WiMax, … –Meer verkoopspunten: “Bluetooth download booth” in AB –Meer advertentieplatformen: EPG

© Remi Maddens Tel: Mob: