de tijd van burgers en stoommachines

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sigarenindustrie in de regio Eindhoven Toen en nu
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
De auto Spreekbeurt Van Nick.
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Impressionisme 2 De negentiende eeuw.
Mode Fotografie 1950's Ayo Yusoff Hayo Baan Martika de Sanders.
De Industriële Revolutie
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Industriële revolutie
Kenmerken van de industriële samenleving
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 3 – Verloop – deel 2
de tijd van burgers en stoommachines
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
de tijd van burgers en stoommachines
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
De Industriële Revolutie
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
2° Industriële Revolutie. 2° I R Wanneer? WO I Waarom? Crisis Open Markt GB Europa VS Landbouw Waar? Europa Omdat Goedkoop graan VS Energie Uitputting.
Oprichting na WO I Bij Vrede van Versailles Doel Vrede naderbij brengen door praten en economische sancties tegen leden die niet wilden luisteren Nadeel.
Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Tijd van burgers en stoommachines,
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
Kan een werelddeel krimpen?
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Industrie en samenleving
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

de tijd van burgers en stoommachines 1800-1900 Kenmerk 33 De industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving. Les 3: Veranderingen in gebruik van de techniek

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Theorie H5:§ 4:p93-5 1800 1810 1820 1840 1850 1860 1870 1880 1890 1900 Veranderingen in (gebruik van) techniek - Theorie Gebruik van nieuwe of vernieuwde (lees: verbeterde) technieken verandert de samenleving/maatschappij Soms een beetje Soms drastisch Veranderingen in techniek in het ene land kan gevolgen hebben voor andere (naburige) landen Veranderingen in techniek leiden tot verandering in mentaliteit Maatschappij; de cultuurkant

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie 1800 1810 1820 1840 1850 1860 1870 1880 1890 1900 Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie Tot begin 19e eeuw Mondeling Of schriftelijk De brief moest vervoert moet worden per koets of boot 1837, Morse vindt de eerst telegraafcode uit en in 1844 wordt de eerste telegraaflijn gespannen in de VS 1876, vindt Bell de telefoon uit

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie 1896, o.a. Marconi vond de eerste draadloze telegraaf uit, de radio. In 1901 kan men tussen de VS en Europa draadloos communiceren Vóór WO II zijn er veel wetenschappers en uitvinders die zich met de ontwikkeling van wat de tv zou worden bezig hielden. In 1924 wordt het eerste signaal vertoont. Pas vanaf 1945 werd de tv als tv geproduceerd Eerste radiotoren

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 Veranderingen in (gebruik van) techniek - Communicatie Computers Vanaf WO II ontwikkeld 1955, eerste in grote bedrijven 1980, eerste PC’s 1985, eerst desk tops voor thuisgebruik Internet Eerst, (1969) Universiteit van Californië bulletin board Daarna verbinding met CWI in Nederland (1986)

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Vervoer Vóór de IR Spierkracht en windkracht Vanaf 2e helft 18e eeuw sterke verbetering van verkeerswegen Vervoersrevolutie Kanalen, wegen & rails Trein & stoomboot Meer en sneller vervoer van mens en goed

Veranderingen in (gebruik van) techniek - Vervoer 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 Veranderingen in (gebruik van) techniek - Vervoer Auto Los van het rail vervoer Ontploffingsmotor Benzine uit aardolie T-Ford (1908) Massaproductie (1914) Vliegtuig Wright brothers (1903) Eerste vlucht Bléroit Vloog als eerste het kanaal over (1909) Fardier de Cugnot, 1771 ZOEK DE VERSCHILLEN Benz, 1885