Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Suid-Afrikaanse Akademie vir Wetenskap en Kuns Alex Riemersma 4 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

Kwalificaties op EQF niveau 5
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie NCP dienstverlening IWT.
Reductie van varkenscastratie, een nieuw Nederlands exportproduct?
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Lectoraat Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
The document reflects the author's views. The INTERREG IVA 2Seas Programme Authorities are not liable for any use that may be made of the information contained.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
HIV, work and stigma 2013, Kerkrade Ronald A.M. Brands LLM Policy officer on Social and Legal advocacy.
GOVERNANCE & COMPLIANCE ADVISORY Onderzoek kwaliteit beleidsuitvoering vergunningverlening en -handhaving Gemeente Almelo Internal Audit, Risk and Compliance.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
De rookvrije horeca in Nederland Gera Nagelhout – onderzoeker bij STIVORO en de Universiteit Maastricht (CAPHRI)
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
Asphaltrecycling in the Netherlands
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
NWO-AB. 2/23 missie 3/23 RuG LEI NIOZ UT TUe ASTRON AMOLF TUD SRON + Veel colleges, masteropleiding, onderzoeksschool (80 PhDs) samenwerking.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
MFF © European Commission 11 Het Meerjarig Financieel Kader Een budget voor Europa 2020.
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Natuurkunde in de Media Voortgezet onderwijs Frank Linde (Universiteit van Amsterdam) Henk Tiecke (NIKHEF), Tycho Huussen (Gong), Claud Biemans (NNV)
NIKHEF. Sciencepark Amsterdam NIKHEF NIKHEF board FOM, RU, UU, UvA, VU Scientific Advisory Committee (SAC) Directorate Scientific council (WAR) Communication.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Een ontmoeting tussen mbo en ho
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Het Mercator Kenniscentrum, platform voor meertaligheid in Europa
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Gemeente Leeuwarden Commissie Welzijn Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Alex Riemersma & Cor van der Meer Leeuwarden / Ljouwert,
Meertaligheid in basis- en voortgezet onderwijs 40 jaar UBBO NHL hogeschool Studiedag 25 november 2011 Alex Riemersma – lector Fries en Meertaligheid.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
HR Strategy for Researchers EWI – 12 oktober 2010 Yves Soen – Human Resources Manager.
EML en IMS Learning Design
International Primary Curriculum
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Transcript van de presentatie:

Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Suid-Afrikaanse Akademie vir Wetenskap en Kuns Alex Riemersma 4 september 2009

Overzicht •Fries in Fryslân •Mercator en meertaligheid: Missie, profiel en onderzoek •EU-netwerken •Europees Handvest

Fries in Nederland •West-Germaanse taal verwant aan het Engels en het Duits •Verwant aan Noordfries in Duitsland •Verwant aan Saterfries in Duitsland

Fries als taal •Ik haw westI have been ik ben geweest ich bin gewesen •Tsiischeese KaasKäse •Tsjerkechurch kerkKirche •Twa skieptwo sheep

Taalbeheersing Fries • inwoners provincie Fryslân: •54%Moedertaalsprekers •94%Verstaan •74%Spreken •65%Lezen •26%Schrijven

Positie Frysk in Europa •Middenmoot-positie: - positie: unieke autochtone minderheidstaal in homogeen gebied - status: erkend als tweede rijkstaal - ambitie: uitbouw sterke cultuurtaal •Frysk is geen “endangered language”, maar taaloverdracht staat wel onder druk.

Wettelijke positie Fries •Geen artikel in de Grondwet •Geen Friese-taalwet •Wetgeving op het gebied van: onderwijs, overheid, media, cultuur • Europees Handvest voor Regionale of Minderheidstalen (1998) •Erkenning in Kaderverdrag Bescherming Nationale Minderheden (2005)

Fries in media •Radio: 6.00 – uur •TV: 2 uur per dag + herhaling •1994: 1 uur ‘regionale uitzending’ •2011: ‘volledige programmering •Geen friestalig dagblad

Fries in het onderwijs - 1 •Voorschoolse voorzieningen: Friestalig of tweetalig (70 van de 250) •Basisonderwijs: Fries als vak voor alle leerlingen Fries als voertaal facultatief •Voortgezet onderwijs: Fries als vak in onderbouw Keuze-examenvak

Fries in het onderwijs - 2 •Pabo – Foech Frysk basisonderwijs: 7 EC voor Ft1-studenten 9 EC voor Ft2-studenten •Minor ‘Meertaligheid’ (30 EC) •Lerarenopleiding v.o.: 4-jarige deeltijdopleiding •RUG: Bachelor + Master UvA en de UL: ‘minor’

Drietalig onderwijs •Ideaalmodel: •Groep 1-6: 50% Nederlands – 50% Fries •Groep 7-8: 40% Nederlands – 40% Fries – 20% Engels •Ontwikkelingen: 2012: 50 scholen (= 10%) Drietalig voortgezet onderwijs Drietalige stroom PABO

Mercator - financiering • : Mercator Education Info- en Documentatiecentrum 80% EU-financiering (max. € ) • : Overgangsjaren €: Fryslân & Leeuwarden & Baskenland •2009 – 2012: Europees Kenniscentrum € per jaar Fryslân & Leeuwarden & BAC & EU

Mercator Europees Kenniscentrum •Europees venster van Fryske Akademy •Thema in “Kennishotspot Leeuwarden” 2015 c.q. University College Fryslân •Leadpartner van Mercator Network •Partner in NPLD en EUNoM

Mercator profiel •Meertaligheid en Taalleren: –Kennis verwerving: onderzoek –Kennis circulatie: platform, congressen –Kennis toepassing: voorlichting en advies

Mercator Activiteiten •Documentatie en informatie •Onderzoek en Databases •Network of Schools •Network of Teacher Training Institutes •Website (Q&A) •Congressen en seminars

Kaart fan NOS

Network of Schools •> 90 scolen in 30 taalgemeenschappen •NoS in 15 EU-lidstaten •Ontwikkeling naar Network of Teacher Training Institutes (ENTTI)

Regional Dossiers • Serie van meer dan 40 talen • Update elke 5 jaar • Online beschikbaar

Onderzoek •Meerwaarde van meertaligheid: –Individu & maatschappij •Onderwijs: –Minimum Standards RML education (2007) –Devolvement of Legislativel Power & Provisions (2009)

Onderzoeksagenda –Leesbevordering Papiaments - Nederlands –Toepassing CEFR (Common European Framework of Reference) –Doorgaande leerlijn voorschools – basisonderwijs – voortgezet onderwijs –Drietalig onderwijs in Europa –CLiL in onderwijs en lerarenopleiding

Mercator Network •Mercator Kenniscentrum “lead partner”. De vier partnerinstituten: •Aberystwyth – Universiteit fan Wales •Barcelona – Ciemen •Boedapest – Hongaarse Academy of Sciences – Institute of Linguistics •Eskilstuna (Zweden) – Mälardalen Universiteit

Mercator Relaties •Raad van Europa: Language Policy Division / Charter secretariat •OVSE / OSCE: Human Rights – MATRA-programme

Mercator partner in andere Europese netwerken •Network for the Promotion of Linguistic Diversity in Cardiff (NPLD): –12 meertalige regio’s •European Network of Multilingualism in Barcelona (EUNoM): –22 universiteiten / onderzoeksinstellingen

Mercator & EBLUL •European Bureau for Lesser Used Languages (EBLUL / EBLT): –EU budget / 2008: via NPLD –19 Member State Committees (MSC) Ned. Kommisje EBLT (Frysk & Nedersaksisch) Mercator faciliteert secretariaat

Samenwerking met Baskenland

MELT-project •MELT-partners: •Welsh Language Board •Svenska Finlands Folktinget •Conseil Régional de Bretagne •Awareness Raising on Multilingual Upbringing of Children •TWF & “informed choice”

Congressen in 2009 •2 april: Fierder Mei Frysk (met VLLT) •16-17April: CETL / SOAS in Londen •4-5 Juni: Basken seminar + ENTTI •17-18 Septimber: Mercator Network Conference: “Language Teaching & Learning” •30 oktober: Partnership for Diversity congres bij “Liet-Ynternasjonaal”

Raad van Europa (1949) •47 lidstaten (2008) •Europees Handvest voor Regionale of Minderheidstalen (in werking 1998) 2009: 24 ratificaties (+ 9 getekend) •Kaderverdrag Bescherming Nationale Minderheden (in werking 1998) 2009: 39 ratificaties (+ 4 getekend)

Frysk in Handvest & Kaderverdrag •Europees Handvest: Frysk erkend in deel II + III – 48 concrete maatregelen •Kaderverdrag: Friezen erkend als nationale minderheid

Europees Handvest •Key words: to protect & to promote •Driejaarlijkse Rapportages van lidstaten = Treaty Parties aan Raad van Europa •Consultatief Orgaan: needs & wishes •Committee of Experts: - evaluation & on the spot visits

Europees Handvest – deel II •Uitgangspunten: non-dscirminatie to protect & to promote •Algemene doelen: •Onderwijs & Cultuur •Gebruik •Taalgebied en administratieve grenzen

Europees Handvest – deel III •Onderwijs •Justitie •Overheid en publieke diensten •Media •Cultuur •Sociaal en Economisch Leven •Kontakten over de grens

Europees Handvest - ComEx •ComEx urges the Dutch government strongly to implement •Art. 8b – basisonderwijs: “substantial part of lessons” •Art. 8c – voortgezet onderwijs: “integral part of curriculum” •National policy towards Lower-Saxon, Yiddish and Roma languages

Recommendations •Cooperation Charter and FCNM •Charter to better fit for new technologies •Thematic approach by comex •EU to accept RMLs recognised in the Charter for EU programmes •Strengthen cooperation between Language Planning Organisations

The Development of Minimum Standards for Language Education in Regional and Minority Languages Report drafted at Mercator European Research Centre on Multilingualism and Language Learning / Fryske Akademy Ljouwert / Leeuwarden, Fryslân (Netherlands)

Themes of analysis •Educational goals & models •Time spent •Teaching materials •Teacher training •Inspectorate •Legal position

ComEx’ interpretation •Level i: the minority language is used at school for more than 50% of lessons •Level ii: “Substantial part”: in primary education – more than 6 hours per week in secondary education: 30% of education time •Level iii: “Integral part”: in primary education several subjects in secondary education at least the minority language as a compulsory subject

Report Design •Teaching IN and teaching OF •Time investment •Continuity of teaching and learning •Teacher’s qualifications

Observations curriculum •Educational goals could be described better •Lack of continuity in teaching •Not enough history and culture in the RML in the curriculum •The CEFR not enough used yet

Observations teaching materials •Teaching materials not yet adapted to educational goals nor to the CEFR •Not enough teaching materials available •Lack of quality of teaching materials

Challenges for teacher training •Quality & quantity •Special training for multilingual situations •More education aimed at multilingualism •Stress on proficiency in more languages •CEFR to be linked to core goals •Certificates & Diploms!

Recommendations Inspectorate •Inspectors with special task for multilingual education •Inspectors with knowledge about & command of minority languages & multilingualism •Periodical Reports

Legal Position •Guaranteed choice for parents to opt for bilingual education •Binding description of minimum standards for time investment •Continuity of teaching and learning •Common Responsability of central government and regional authorities

Developments •Continuity from primary to secondary education •Increase the number of trilingual schools and to start with early English •Common European Framework of Reference (CEFR) •European Language Portfolio (ELP)

Europa en Fryslân •Fersterking EU-beleid in Fryslân: - taalverscheidenheid / linguistic diversity - memmetaal + 2 andere talen •Frysk en Fryslân als voorbeeld in Europa: - meertaligheid: individu èn maatschappij - thús fertroud en rûnom thús - deeglik, feilich en fleurich

•Eskerrik asko •Mange Takk •Diolch Tankewol •Trugarez •Grazia •Graciis •Dankscheen •Mercé plan •Kiitos •Dz'akuju so Köszönöm •Hvala •Multumesc •Baaie Danku