Breng je informatie waar de klanten zijn!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Bibliotheek.nl Mobiele App Bibliotheek.nl Jan-Pieter Laauwen 23 maart 2010.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Aan de slag met WordPress
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Introductiepresentatie Regioadviseurs social Media Koninklijke Horeca Nederland 1 Kansen voor de HORECA.
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
Mailoplossingen voor het onderwijs
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Bibliotheek Hogeschool Zuyd & Social Media Judith van Hooijdonk 25 november 2010.
Website maken met WordPress
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Presentatie nieuwe media
QR Code.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Web 2.0 Toepassingen voor management assistant
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Toepassingen voor management assistant
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Een preview 27/05/2008 UiTinVlaanderen.be. Van cultuur naar UiT = content verbreding - CultuurDatabank - Zichtbaar in navigatielinkjes - Merkbaar in.
SEO Tools.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
realtime & social: blogs & tweets
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Eenvoudige website Weebly
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Woensdag 12 november 2014 Google Services. Diensten die door Google worden aangeboden vanuit internet, vrij of gratis na aanmelding met een Google-account:
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
NETVIBES en DELICIOUS bij NHL HOGESCHOOL Hester van Randen 25 november 2010.
Politiek 2.0 Obamanomics. Obama for America Acquisition Activation Advocacy.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Agenda  Introductie Oracle Documents Cloud Service  Demo  Integratiemogelijkheden  Demo  Vragen 15 december /11/2015 WebCenter SIG Oracle.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Delicious Social Bookmarking Katarina Bencova September 2008.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Digitale tools: SlideShare
HOE KRIJG IK DE PDF? ALLE MANIEREN OM DE FULL-TEKST TE VINDEN VAN WETENSCHAPPELIJKE ARTIKELEN (MET OF ZONDER HULP VAN DE BIBLIOTHEEK…) Het bespreken van.
Kluwer The end of Publishing

INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Transcript van de presentatie:

Breng je informatie waar de klanten zijn! Kenniscockpits en de inzet van nieuwe media / Tips & Tools 4 maart 2010 UMCG / Centrale Medische Bibliotheek

Noodzaak om iets te doen …. Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Noodzaak om iets te doen …. Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet

Noodzaak om iets te doen …. Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Veranderende inhoud Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Onbekendheid dure databases Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Informatie overkill Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Google … Noodzaak om iets te doen …. Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Niet verbonden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Moeilijk te vinden Communicatie Communicatie Communicatie Communicatie Communicatie Interconnectiviteit Interconnectiviteit Interconnectiviteit Interconnectiviteit Interconnectiviteit Interconnectiviteit Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Veranderende technologie Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet Schaalvergroting Internet

Z i c h t b a a r

V i n d b a ar

Z o e k b a a r

B e r e i k b a a r

De Klant en het Netwerk.. klant

Workflow Op maat Dichtbij Gemak

“The Web is Ours” Zoek naar toepassingen voor de klant. Als de gebruiker het zelf kan maken, had de bibliotheek het allang voor hem moeten maken Gebruiker kiest “User-generated content” Minder afhankelijk van (interne) ICT Geen bedreiging, maar aanvulling, extra Mogelijkheid voor bibliotheken om rol te spelen in innovatie onderwijs, onderzoek, projecten, samenwerking e.d.

Toolbar Demo CMB Toolbar www.conduit.com Search, Rss,Gadget/Widgets

RSS “Syndicatie” Lees de info overal, altijd en op elk moment Automatisch Zelf kiezen Her-gebruik van informatie, nieuwe diensten Attendering

Van zoekbox & RSS naar “Universele Widgets” Widget: elk platform, Eco.netvibes.com + OpenSocial Widgetbox www.widgetbox.com + Embed in website of blog

NLM SEARCH WIDGET WEBSITE INTRANET iGoogle BLOG Netvibes FACEBOOK MyYahoo Vista MySpace Opera Windows Live Apple Dashboard http://eco.netvibes.com/widgets/229971/nlm-search-solutions

Van RSS en widgets naar persoonlijke startpagina’s Netvibes, iGoogle of Pageflakes of… Onze keuze: Netvibes Gepubliceerde selectie: “Universe”

Geen doel op zich, maar extra! Inhoud en bibliotheeksystemen altijd als basis Web 2.0 en INTEGRATIE Maar dan ook een modern, geïntegreerd bibliotheeksysteem .. Webplatform & Blackboard & Bibliotheek & ICT & …?

Basis … (Bijna) alles is mogelijk voor klanten en bibliotheken De klant beslist en kiest welke aangeboden diensten en bronnen hij gebruikt, of ze nu van bibliotheken komen of van gratis webdiensten of uitgevers. Alles zal blijven veranderen

Niet: Kom het maar halen Wel: Kies zelf, Neem het met je mee, breng het naar je eigen omgeving Delen, samenwerken, educatie, training Bewust worden en blijven van wat er allemaal kan, en waar de klant tegenaan loopt …. “ToolBox” : Take-Away & Op Maat”

Ontwikkelingen Nog meer web-based Mobiel internet Verdere individualisering & personalisatie, maar ook … Vorming, doorontwikkeling van (sociale) netwerken Web 3D

De volgorde van dingen … (1) Toolbar (goh, een gratis tool… en makkelijk!) Ok, maar kan ik ‘m ook aanpassen? Ja, maar ik mag ‘m niet installeren in het ziekenhuis … Zoek Box in html RSS (voor Intranet) Ja, maar hoe beheer ik dat allemaal? Eco.netvibes.com (centraal beheer widgets) Ook Widgetbox.com Ja, maar hoe krijg ik daar een mooi overzicht van en kan ik het publiceren? www.netvibes.com (publieke pagina CMB) “If it’s on the Web, You can collect, control and publish it” Ok, delen en verspreiden gaat goed, maar als ze zelf zoiets willen hebben? -> Publieke pagina’s voor afdelingen/groepen/onderwerp Het gaat niet om de Tool, maar om de functionaliteiten. Wij leren, en we leren het de klant

De volgorde van dingen … (2) Sociale netwerken (kunnen we onze diensten en bronnen hier in aanbieden?) Linkedin, Facebook, Twitter, Hyves, Second Life Community & interactie Web 2.0 & Content (Delicious ,Slideshare, Blip.tv, Google Apps, Google Wave, Waarmee bekijken ze dit allemaal? De Browser Toolbar, google toolbar, buttons, search plugins, add-ons, accellerators IE8, Firefox, Chrome Ja, maar ik zie steeds meer staf en studenten met mobieltjes dingen doen Mobile (een mobiele site, de diensten en bronnen mobiel) Onbeperkt Internet, Mobiele browser, iPhone Apps en anderen Mekentosh Papers! Refworks

“Achtergrond en verdieping” (1) www.conduit.com community | helpdesk | library | rss | podcast | all web http://Eco.netvibes.com (widgets maken en beheren) www.widgetbox.com (widgets maken en beheren, WYSIWYG editor) www.netvibes.com/cmb www.netvibes.com/medischebib www.netvibes.com/nbamhi www.netvibes.com/yourdailymedicine https://medley.isc-seo.upenn.edu/penn_portal/portal.php/217 (netvibes-like portal) Conduit Marketplace http://www.google.com/ig www.Google.com/toolbar Google Toolbar Button Gallery (Pubmed | CMB Search & News) www.chrome.com | Extensions| Search Digicmb Blog artikel over : How to make library users start a search : 6+ ways to search outside "native interface“ Digicmb Blog artikel over: 37 ways To Adjust Your Library Toolbar (or any Conduit Toolbar)

“Achtergrond en verdieping” (2) Search in the browser Plugins: http://mycroft.mozdev.org/ IE8 | accelerators | add-ons www.slideshare.net Presentations | Documents | Following | Favorites | Groups | Events  Slideworld.com Medical Slides | Templates | ebooks Linkedin UMCG | CMB Facebook CMB | Groups | Pages Twitter (The “Core of Information”) LibraryThing Flickr, YouTube, Delicious Mobile Search & News Reference management Communication Apps, Mekentosh Papers iTunes U (distribute academic content like music, podcasts etc) http://go2Web20.net (Search a Web 2.0 tool for functionality)

Bedankt voor uw aandacht! Guus van den Brekel Email: a.j.p.van.den.brekel@med.umcg.nl / brekelajp@gmail.com Twitter: digicmb Blog: digicmb.blogspot.com Netvibes: www.netvibes.com/digicmb Slideshare: www.slideshare.net/digicmb Facebook: http://profile.to/guusvandenbrekel/ Linkedin: www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=18148582 Second Life: Namro Orman (see for bookmarks: http://delicious.com/digicmb