Opleiding Spel- en teambegeleiding Deel 1 Uitgave september ’18 ©KNHB
Programma Kennismaking en verwachting Opzet opleiding Kernwaarden en spelregels (inclusief opdrachten) Afsluiting
Kennismaking en verwachting 20-9-2018 Kennismaking en verwachting XXXX (naam opleider) XXXX (functie(s) binnen vereniging) Bereikbaar via: XXX (mailadres/ telefoonnummer)
Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG 20-9-2018 Opzet opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Spelregels Praktijk (duur) - Observatie - Zelfreflectie - Feedback praktijkbegeleider Opleidingsavond 2 (2 uur) - Kenmerken Jongste Jeugd en G/LG - Interpretatie spelregels - Techniek en Tactiek
Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG 20-9-2018 Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Veilig - Plezier - Leerzaam
Oefening 1 Groep 1 Opdracht 1.2: Afspraken collega begeleiders en teambegeleiders Groep 2 Opdracht 2.5: Veiligheid en sportiviteit Groep 3 Opdracht 3.2: Spelregels Groep 4 Opdracht 5.2: Veilig, plezier en leerzaam
Opdracht 1.2: Afspraken met collega spelbegeleider en teambegeleiders Groep 1 Opdracht 1.2: Afspraken met collega spelbegeleider en teambegeleiders Het is de taak van de spelbegeleiders en de teambegeleiders om voorafgaand aan de wedstrijd met elkaar duidelijke afspraken te maken over de drie kernwaarden veilig, plezier en leerzaam. Aandachtspunten wedstrijd: Bedenk voor jezelf twee aandachtspunten per kernwaarde (plezier, veilig en leerzaam) waar je jezelf in de wedstrijd (voornamelijk) op richt. Veilig: 1) …………………………………… 2) …………………………………… Plezier: 1) …………………………………… 2) …………………………………… Leerzaam: 1) …………………………………… 2) ……………………………………
Groep 2 Opdracht 2.5: Veiligheid en sportiviteit Zoals eerder aangegeven is veiligheid één van de kernwaarden. Ook sportiviteit hoort bij hockey. Vragen: 1. Op welke manier heb je gezorgd voor de veiligheid van de spelers en jezelf? 2. Op welke punten heb je sticks en kleding gecontroleerd? 3. Wat heb je gedaan om de sportiviteit te bevorderen?
Groep 3 Opdracht 3.2: Spelregels Beide teams spelen beter en leuker als de regels goed worden toegepast. Opdracht: 1. Bespreek met je medebegeleiders welke criteria je hanteert bij shoot. 2. Bespreek met je medebegeleiders welke criteria je hanteert bij afhouden.
Groep 4 Opdracht 5.2: Veilig, plezier en leerzaam De drie kernwaarden kun je nu wel dromen. Toch komt het nog steeds voor dat er sprake is van onveilige, onplezierige of niet leerzame situaties. Als het verschil in speelsterkte te groot is, grijpt de spelbegeleider in overleg met de teambegeleiders in. Opdracht: Bespreek hoe te handelen bij de volgende situaties: Situatie 1. Gevaarlijk of hinderlijk zwaaien met de stick/stick hakken Situatie 2. Spelen van een hoge bal
Oefening 2 Opdracht 3.4: Regels team- en spelbegeleiders Groep 1: gevaarlijke spelsituatie Groep 2: gewonde speler Groep 3: naderend onweer Groep 4: wisselen spelers
Oefening 3 Groep 1: Wat doet de spelbegeleider aan het geven van uitleg? Groep 2: Noteer gevaarlijke situaties Groep 3: Hoe gaan teambegeleider en spelbegeleider met elkaar om? Groep 4: Hoe is de houding van de spelbegeleider naar alle betrokkenen?
Oefening 4 Tekenen van speelvelden Groep 1: Uittekenen van een 3-talveld Groep 2: Uittekenen van een 6-talveld Groep 3: Uittekenen van een 8-talveld
Opzet Opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur) 20-9-2018 Opzet Opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Spelregels Praktijk (duur) - Observatie - Zelfreflectie - Feedback praktijkbegeleider Opleidingsavond 2 (2 uur) - Kenmerken Jongste Jeugd en G/LG - Interpretatie spelregels - Techniek en Tactiek
Afsluiting