Deel 1 10 kernprincipes voor initiatie
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Terrein, bal en racket groeien mee met de spelers Terrein: Trechter in Blauw > maxiterrein in Groen Bal: Zacht en traag > groene bal (25% trager dan maxi) Racket: 17” > 27” 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Methode is game-based approach – op balwisseling gebaseerde lesactiviteiten Tennis = spel = veel spelsituaties Spelsituaties leren Eenvoudig > complex TE ifv spel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Coördinatie is de noodzakelijke voorwaarde om te kunnen tennissen Fundament voor specifieke vaardigheden 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Ontvangen is 1e stap om goed te kunnen zenden T = Z & O T = O & Z Vaardigheden aanpasbaar maken 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Natuurlijke bewegingen als basis voor bewegingsacties in tennis Slag Beweging FH, BH Slingerbeweging V Vangbeweging O Werpbeweging 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie 4 fasen in het leerproces Mate van bewustheid II bewust onbekwaam III bekwaam I onbewust IV Mate van bekwaamheid 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Van ‘reflexmatig’ bewegen naar ‘rustig, gecontroleerd’ bewegen Primaire bewegen: reflexmatig Motorische ontwikkeling: controle Eerst controle, daarna power! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie De speler staat centraal Speler Methode Materiaal Terrein clubwerking … 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Spelers komen graag naar de les Plezier Hoge activiteitsgraad Activiteit Herhalen, maar steeds met nieuwe ‘verpakking’ Variatie Elke speler maakt vooruitgang Verbetering Gevoel van competentie Succesbeleving Stimulerende leeromgeving 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 1 – 10 kernprincipes voor initiatie Doel: vormen van tennisspeler Lesvolger >< tennisspeler Lesvolger: kans op drop-out Tennisspeler: kans op lifetime hobby Stimulerende trainer Vaardigheden Traditionele trainer Stimulerende trainer Kwalitatieve les invullen xxx Spelelement introduceren vanaf 1e les x(x) Positieve leeromgeving en lichaamstaal xx(x) Tonen van interesse en betrokkenheid xx Trainer als voorbeeldfunctie Trainer informeert en promoot jeugdwerking x Trainer is actief in jeugdwerking 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deel 3 De jonge tennisspeler en het spel tennis
Jonge tennisspeler 4-8/9j Fysieke eigenschappen Groei en motorische ontwikkeling Kalenderleeftijd >< biologische leeftijd Visuele ontwikkeling De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Jonge tennisspeler 4-8/9j Mentale en emotionele eigenschappen Weinig bewegingservaring Taakspanning Positieve aanpak Van egocentrisch naar coöperatief De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Jonge tennisspeler 4-8/9j 3. Sociale eigenschappen Angst voor nieuwe omgeving Nood aan ‘leiding’ Betrekken in lesactiviteiten De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Het spel ‘tennis’ Doel: vormen van een ‘tennisspeler’ Voorwaarden opleiding: Leren van spelregels en scores Fairplay gedrag vanaf de start Spel al spelend leren Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Leren van spelregels en scores Tellen en tossen Vaardigheden tellen: Individuele vaardigheden tellen Coöperatieve vaardigheden tellen Competitieve vaardigheden Gebruik hulpmiddelen Aandacht op spelen en tellen te moeilijk Gebruik verschillende mogelijkheden van tellen Lukken in opdracht / Lukken in opdracht tot Werken met pogingen Op tijd Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Leren van spelregels en scores Tellen en tossen Evolutie naar spelregels tennis van eenvoudige regels… naar spelregels! Tossen in Blauw en Rood Punt spelen Tossen met racket in de hand Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Leren van spelregels en scores Spelen buiten de les Meer oefenen = verhogen engagement = sneller succes Kinder Toer Vrij begeleid tennissen Spelen met ouders Thuis oefenen Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Leren van spelregels en scores Fairplay Fairplay vanaf de initiatie integreren… Blauw – positieve leeromgeving Spelers doen steeds hun best Spelers maken ‘vriendjes’ in de tennisles. … Rood – leren samen spelen Spelers zijn eerlijk als er voor punten gespeeld wordt Een wedstrijdje eindigt met een tennishand Niet winnen/ verliezen, wel inzet! Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
TECHNISCHE FUNDAMENTEN SPELSITUATIES PER KLEUR Game-based approach LEER HET SPEL TECHNISCHE FUNDAMENTEN WAT LEER JE SPELSITUATIES PER KLEUR G A M E - B A S E D A P P R O A C H Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Game-based approach Voorbeelden: Blauw: om het tennisspel goed te kunnen spelen, moeten spelers de bal met hoog percentage ‘over en in’ kunnen spelen Rood: om de tegenspeler te doen bewegen moet de speler kunnen sturen met FH en BH Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
TECHNISCHE FUNDAMENTEN SPELSITUATIES PER KLEUR Game-based approach LEER HET SPEL TECHNISCHE FUNDAMENTEN WAT LEER JE SPELSITUATIES PER KLEUR G A M E - B A S E D A P P R O A C H Tellen en tossen Spelen buiten de les Fairplay Game-Based-Approach De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Materiaalkennis Traag Snel Lage bots Hogere bots Licht Zwaar Bal – Racket Traag = tijd Lage bots = contact op heuphoogte Lichter = ‘door’ de bal bewegen Traag Snel Lage bots Hogere bots Licht Zwaar De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Materiaalkennis Bal – Racket Racketlengte in inch in cm Lichaamslengte 17” 43,2 90 cm – 94 cm 18” 45,7 95 cm – 100 cm 19” 48,3 101 cm – 105 cm 20” 50,8 106 cm – 110 cm 21” 53,3 111 cm – 116 cm 22” 55,9 117 cm – 121 cm 23” 58,4 122 cm – 126 cm 24” 61,0 127 cm – 131 cm 25” 63,5 132 cm – 137 cm 26” 66,0 138 cm – 143 cm 27” 68,6 (standaardlengte) Vanaf 143 cm De jonge tennisspeler Het spel tennis Materiaalkennis
Deel 4 Leerlijn van de basistechnieken
Situering van de methodiek KidsTennis Kernprincipes: Coördinatie is de noodzakelijke voorwaarde om te kunnen tennissen Ontvangen is 1e stap om goed te kunnen zenden Natuurlijke bewegingen als basis voor bewegingsacties in tennis Van ‘reflexmatig’ bewegen naar ‘rustig, gecontroleerd’ bewegen 8 gemeenschappelijke kenmerken Blauw &Rood Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Greep – dubbele referentie Indexkneukel Pinkmuis Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Greep – dubbele referentie Semi-continental Eastern Continental Full-continental Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Bewegingsactie Grove motorische handeling (achter en onder > door en over) 10 technische referentiepunten = ‘paralysis by analysis’ Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Tennisvaardigheden en coördinatieve vaardigheden Tennis V: te bereiken V Coördinatieve V: uitbreidings V Vaardigheidsniveau/ > 1u tennisles Tennisvaardigheden Coördinatieve vaardigheden KidsTennis Blauw FH, BH V KidsTennis Rood V, O, T Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Vrij spelen met steun Waarom? Juist contactpunt & balans Positie? Neutraal anatomische houding Frontaal, handen 30°voor op heuphoogte Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Achter en onder Start bewegingsactie Waarom? Soepel, weinig spierspanning Vooropwaarts spelen is mogelijk met lichte spin Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis 1-2 ritmeprogressie Slingerbeweging Achter (1) & voor (2) Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Tijds- en ruimtedruk Tijdsdruk Snelle bal Ruimtedruk Buiten het bereik van de speler Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Beeldspraak = ingewikkelde concepten begrijpbaar maken Startpositie Methodiek voor trainers: pols lichtjes achteruit gebogen Beeldspraak voor kinderen: afdakje voor Kastaar Topspin Methodiek voor trainers: verticale spin op de bal Beeldspraak voor kinderen: meng de kleuren van de bal … Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Situering van de methodiek KidsTennis Beeldspraak = ingewikkelde concepten begrijpbaar maken Startpositie Methodiek voor trainers: pols lichtjes achteruit gebogen Beeldspraak voor kinderen: afdakje voor Kastaar Topspin Methodiek voor trainers: verticale spin op de bal Beeldspraak voor kinderen: meng de kleuren van de bal … Greep Bewegingsact Vaardigheden Vrij spelen Achter/onder 1-2 ritme Tijd/Ruimte Beeldspraak Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Initiatie benenspel DEEL 1: SITUERING BENENSPEL DEEL 2: INITIATIE VAN BENENSPEL belang – observatie – doel – soorten voetenwerk– ontwikkeling evolutie binnen kleuren – praktische oefenstof (coörd. & tennis) 2 delen: Deel waarin we benenspel willen situeren (belang, hoe observeren, soorten voetenwerk, doel & ontwikkeling) 2 deel waar we evolutie van benenspel binnen de kleuren situeren en een ruime blok praktische oefenstof on court.
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Uitgangspunt – belang? Is benenspel even belangrijk als techniek? KidsTennis 2006: vormgericht - statisch KidsTennis 2011: perceptie > ontvangen > zenden - dynamisch TECHNIEK BENENSPEL TENNISSPELER 1 2 3 4 5 6 7
Benenspel - observatie Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Benenspel - observatie Balwisseling Rood GERICHT OBSERVEREN BALWISSELING FOCUS OP 1 SPELER FOCUS OP BENENSPEL Vraag om 1 speler te bekijken Resultaat: De meesten volgen de balwisseling De meesten volgen de volledige speler ipv te kijken naar het benenspel 1 2 3 4 5 6 7
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Benenspel - doel Aanpassen om vrij te spelen met steun 1 2 3 4 5 6 7
Benenspel – soorten voetenwerk Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Benenspel – soorten voetenwerk Onderhoudend voetenwerk Energie Onderhouds- pasjes Balbereikend voetenwerk Reageren (split) Starten Lopen Fijn aanpassen Steun + spelen Herstel voetenwerk Herstel om nieuw steunvlak te creëren Terugkeren naar de speelbasis 1 2 3 4 5 6 7
Benenspel - KidsTennis --- Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Benenspel - KidsTennis --- Oriëntatie - steun 1 2 3 4 5 6 7
Benenspel - KidsTennis +++ Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Benenspel - KidsTennis +++ Oriëntatie - steun 1 2 3 4 5 6 7
Ontwikkeling benenspel Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Ontwikkeling benenspel Natuur niet forceren Benenspel = coördinatie = AANLEG + TRAINING Voorbeeld schoenen knopen: 1 à 2e leerjaar: vlot 3e kleuter: hels karwei (geen succesbeleving – afhaken) 1 2 3 4 5 6 7
DEEL 2: INITIATIE VAN BENENSPEL Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 DEEL 2: INITIATIE VAN BENENSPEL Sterk gelinkt aan de terreingroottes Vaardigheden steeds aanpasbaar maken Geen opgelegde voetenstand, wel functioneel Blauwe trechter >< volledig enkelterrein Gevarieerde herhaling Natuur kan je niet voorbijsteken Belangrijker dan wat ’DOEN’, is het wat ‘BEREIKEN’. Benenspel is gelinkt aan het slagverloop: RITME STEUN - SPELEN
INITIATIE VAN BENENSPEL Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 INITIATIE VAN BENENSPEL Goed bewegen = puzzel die in elkaar moet vallen KADER = oriëntatie + steun # PUZZELSTUKKEN = aanleg + training (KidsTennis kleuren & levels)
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 BENENSPEL KidsTennis Start ‘Klaar’ eenzijdig (KE) > ‘Klaar’ tweezijdig (KT) > ‘Split’ Ontvangen = oriëntatie & steun (O&S) - Voetenstand: vrij > + instappen (IN) > + (half)open & walking step (O&W) Statische balans (SB) > dynamische balans (DB) Blauw GO KE – frontaal met racket achter CTPT Blauw PRO Rood GO KT Rood PRO KT –wegdraaien pivostep jabstep Groen + SPLIT Groen - Oranje GO Oranje PRO Tonen wat kan en wat niet kan (terug naar foto KT --- & +++) Meer (half)open stand door tijds- en ruimtedruk (FH) Dynamische balans (herstelpas) RR – RLR – glijden – doorstappen Blauw GO O&S VRIJ SB Blauw PRO Rood GO Rood PRO IN + O&W Groen + + DB Groen - Oranje GO (+ DB) Oranje PRO
BENENSPEL KidsTennis Verplaatsingen Bal bereiken & herplaatsen Meer richtingen (persoonlijke ruimte > vw > zw > aw) Grotere verplaatsingen (LxB) Bal bereiken & herplaatsen Natuurlijke wandel- & looppassen (W&L) > + bijtrekpas (BIJ) > + over- & achter kruispas Blauw GO (SCHUIN) VW 4m x 2,75) Blauw PRO ZIJWAARTS 8m x 2,75m Rood GO ALLE RICHTINGEN 11m x 5, 5m Rood PRO Groen + 21m x 8m 24m x 8m Groen - 21m x 6,5m 24m x 6,5m Oranje GO 16m x 5,5m 18m x 5,5m Oranje PRO 18m x 6,5m Blauw GO W&L (enkel vooruit) Blauw PRO Rood GO W&L (BIJ) Rood PRO BIJ Groen + O&A Groen - Oranje GO Oranje PRO (O&A)
BENENSPEL KidsTennis Speelbasis Vast > dynamisch Blauw GO VAST Blauw PRO Rood GO Rood PRO Groen + DYNAMISCH Groen - Oranje GO Oranje PRO
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Blauw Oriënteren om vrij te kunnen spelen in steun (L of R) Coördinatie: Lopen en stoppen op een lijn Hinken op 1 been Tikspelletje (specifiek – dassenroof) Lijnenloop vooruit –achteruit Behendigheid – ballen verleggen van kegels (bewegen en behendigheid – check test fundag) Reactiesnelheid T: optikspelletjes/ tennis tegen de muur
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Blauw R L L L R R Natuur kan je niet voorbijsteken L R L R R L L L R L R R L R R R L
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Rood PRO Verschillende voetenstanden laten aanvoelen Looppas is sneller dan bijtrekpas, wel eindigen met bijtrekpas ifv klaar zijn voor volgende bal R R R R
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Rood PRO Looppas is sneller dan bijtrekpas, wel eindigen met bijtrekpas ifv klaar zijn voor volgende bal
Vervolgcongres vernieuwde KidsTennis methodiek 2012 Vanaf Oranje Hogere eisen door snellere bal & grotere verplaatsing Aanleren – trainen en coachen van benenspel ‘EIS’ voldoende energieniveau ‘EIS’ de attitude om steeds ‘vrij & steun’ te spelen en te herplaatsen naar de speelbasis Geen ‘vormen’, wel ‘functies’!!! Looppas is sneller dan bijtrekpas, wel eindigen met bijtrekpas ifv klaar zijn voor volgende bal
SNELHEID-BEHENDIGHEID KIDSTENNIS ORANJE/GROEN BALANS ORIËNTATIE DISSOCIATIE REACTIESNELHEID SNELHEID-BEHENDIGHEID LOOPCOÖRDINATIE KIDSTENNIS WIT KIDSTENNIS BLAUW KIDSTENNIS ROOD KIDSTENNIS ORANJE/GROEN
Leren van vaardigheden Leerproces Onbewust onvaardig ANALYSE Bewust onvaardig LEERMETHODEN Bewust vaardig TRAINING Onbewust vaardig Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Leren van vaardigheden Analyse van OO > BO Gericht observeren Bewegingsactie Baltraject en balgedrag Fout = baltraject & balgedrag ≠ intentie Probleem met één of meer balcontroles Methodiek KidsTennis Conditie- en coördinatietraining Leren van vaardigheden
Rol van de Initiator ANIMATOR COMMUNICATOR ORGANISATOR LESGEVER MOTIVATOR
Informatie verzamelen Correcte INTERPRETATIE Rol van de Initiator GERICHT OBSERVEREN Informatie verzamelen Correcte INTERPRETATIE
Animator “VERPAKKEN” Spelvreugde Enthousiasme ACT ENTHOUSIASTIC AND YOU’LL BE ENTHOUSIASTIC Enthousiasme “VERPAKKEN” van de oefening of instructie Kindertaal en beeldspraak Gebruik didactisch materiaal Animatietools Rolmodellen Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Organisator Veel actieve leertijd Opmaken goede lesvoorbereiding Concrete doelstellingen Lesactiviteiten Tijds- en ruimtemanagement Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Type les 2 type lessen Themalessen Oefenlessen Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Didactische werkvorm Spel Techniek Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Methodische middelen Leervorm Oefenvorm Spelvorm Wedstrijdvorm Oefenreeks Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Uitvoeringswijzen Alleen oefenen Partneroefeningen Één tegen één Kist Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Organisatie tijdens de les Instructie Activiteit Tijd Ruimte- en materiaal Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Lesgever Vaardigheid Spelersprofiel Lesgeefskills Differentiatie Ontwikkelingslijnen Tussendoelen Spelersprofiel Lesgeefskills Differentiatie Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Lesgever Gericht observeren Remediëren Bijsturen Kernwoorden Kerninformatie Remediëren Correcte Tips & Trics Bijsturen Consequent Kernwoorden Juiste aandacht Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
MOTIVEREN OM TE OEFENEN Doelen met “juiste uitdaging” Motivator Stimulatie Extrinsieke mot. Intrinsieke mot. Passie MOTIVEREN OM TE OEFENEN Gemotiveerde trainer TENNIS-SOAP Doelen met “juiste uitdaging” Differentiëren Feedback Positief “Schouderklopje” Deelnemen KINDER Toer Spelen = Winnen Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Communicator COMMUNICATIE VERBAAL KINESTETISCH VISUEEL Lichaamstaal Effectieve Communicatie Demonstratie Media Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator
Communicator VERBAAL VISUEEL KINESTETISCH Lichaamstaal Demonstratie Effectieve Communicatie = Boodschap volledig overbrengen VERBAAL VISUEEL KINESTETISCH Aandacht Lichaamstaal Aanvoelen Bewustwording Duidelijk doel Gebaren - Uitdrukkingen Chronologische uitleg Demonstratie Kernwoorden - Beeldspraak Iedereen kan je zien Controle : begrepen? Correct demonstreren Herhalen moeilijke info Media Juist stemgebruik Kijkwijzers Storende factoren Animator Organisator Lesgever Motivator Communicator