Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Advertisements

Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Gezelschapspel Het SnelSpel
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Something completely different
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
S-889B-1 De wereld van geur en smaak Quest International bv 2006.
Hallo, wij zijn groep 3!!!!!!!!!!. We leren iedere dag lezen, rekenen en schrijven.
Vormen.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Warme tijden… …koude tijden naturalis museum onderzoek collectie.
De schaapherder We doen mee met Woordvoerders van de Natuur. We geen een hele dag de natuur in en daarna gaan we in de klas daar iets mee doen. We gaan.
Met de Kennisbasis in zee!
harde feiten: schelpen in de klas
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Les 1: Mijn vondst Zoek, bekijk en onderzoek je vondst…
Live: T. rex autopsie in de klas!
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Educatief aanbod Primair Onderwijs. Wissel tentoonstellinge n Stedelijk Museum Wat is er te zien?
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
Programmeren met kinderen
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
29 maart CREADAG.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Liefde en relaties.
Project ‘112’.
29 maart CREADAG.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
ontwerpen naar de natuur
Bunnik,
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
De Israëlieten reizen door de woestijn. Het is droog en warm.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Insecten.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Dit is onze bedrijfsnaam
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Introductieweek Dinsdag 4 september.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Frankie Laine I believe.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Semantisatieverhaal: Afgelopen zaterdag ben ik met mijn kinderen naar Space Expo geweest. Space Expo is een museum in Noordwijk. Het museum is bestaat.
EINDE VAN DE SURVIVALWEEK!
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Klik hier om verder te lezen
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw Daniëlle Meuleman educatief begeleider

Verwondering Pak een object dat je bijzonder vindt. Waarom vind je dit object bijzonder?

Naturalis collectie onderzoek publiek

Big five echt verwonderend relevant wetenschapswijs onderzoekend

Leerlijn schoolgroep perspectief patronen vorm&functie ecologie evolutie groep 1-2 X groep 3-4 groep 5-6 groep 7-8 klas 1 HV,1-2 VMBO klas 2-3 HV, 3-4 VMBO klas 4-6 HV Ons aanbod is gebaseerd op deze leerlijn. Korte uitleg

Leeromgevingen school thuis museum natuur Met ons educatieve aanbod willen we de leeromgevingen verbinden. Het leerrendement neemt toe wanneer je vaker ergens mee in aanraking komt.

1 Verkennen Wat valt je op? Gebruik al je zintuigen om het object te onderzoeken. Wat zie je? Hoe ruikt het? Wat voel je? Maakt het geluid? Hoe smaakt het?

2a Ordenen Onderzoek de fossielen. Welke vind je bij elkaar horen? Waarom? Maak groepen. Bedenk ook andere groepen.

2b Vergelijken Lijkt het fossiel op iets wat je kent? Lijkt het op iets wat op de tafel ligt of iemand anders heeft? Bespreek met je tafelgroep je bevindingen.

3 Verdiepen Welk bot is het? Hebben wij dit bot ook? Welke verschillen zijn er ? Wat is hetzelfde? Hoe kun je erachter komen van welk dier het is geweest? Gebruik de determinatiesleutel in de boekjes.

4 Wat hebben jullie ontdekt?

De ijstijd

Bieden deze activiteiten mogelijkheden voor in de klas?

naturalis.natuurwijzer.nl

Dank voor jullie aandacht. danielle.meuleman@naturalis.nl krista.leusink@naturalis.nl