Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Willkommen ! ! ! Welkom ! ! ! Verder Terug Terug naar af
Advertisements

Zwei Arbeiter ersticken in Schokoladepulver
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
STEUNPROJECT VOOR HET GEMEENSCHAPSTHEATER IN OOST-CUBA: PROJET DE SOUTIEN DU THÉÂTRE DE LA COMMUNAUTÉ À CUBA ORIENTAL: -Busproject / Projet de lautocar.
I sat amidst the ruins Introductie tot de omgang met antieke bronnen Contactpersoon: F.G. Naerebout Website: (menu: Leiden Syllabi)
ARGOT(S) à gogo.
Étude portant sur la perception et la connaissance de la langue anglaise chez les jeunes de 16 à 18 ans dans la métropole bruxelloise Conférence de.
Transcript van de presentatie:

Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid

Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid

Friedrich Schiller: Gezelligheid

Friedrich Schiller: Gezelligheid

Relevante Werken Literatuur Geschiedenis: Geschichte des Abfalls der vereinigten Niederlande; Geschichte des dreißigjährigen Krieges; filosofie van de historiografie Filosofie/esthetica: Die Schaubühne als moralische Anstalt betrachtet (ca. 1784) Philosophische Briefe (1786) Über den Grund des Vergnügens an tragischen Gegenständen (1792) Kallias oder über das Schöne (1793) Über Anmut und Würde Vom Erhabenen Über die ästhetische Erziehung des Menschen (1795) Über naive und sentimentalische Dichtung

Friedrich Schiller: Esthetica tussen verlichting, classicisme en romantiek “Sapere aude!” Kunst als instrument (“Werkzeug”) voor een bemiddeling tussen theorie en praktijk; parallelle functie van het mooie en het sublieme Brugfunctie; eenheid van het systeem 2 fundamentele wetten: Realiteit + formaliteit antropologische benadering: driften; “Sinnlicher Trieb” en “Formtrieb”; revolutie van de “Empfindungsweise” Overgang tussen deze twee driften? “Spieltrieb”: der Mensch “ist nur da ganz Mensch, wo er spielt”

Ästhetische Briefe 26, 27: Spel, Vrijheid, Schein Schein/Schijn Esthetische schijn vs. logische schijn gerelateerd aan zintuigen: visuele, akoestische waarneming product van de mens, niet van de dingen abstractie vorm - materie “innerlijke” realiteit; niet substantieel; “ideale” wereld Spel Speldrift “lebende Gestalt”: verandering + “zijn” voorspel in de natuur (eenheid mens/natuur) overgang als sprong objecten “provide an incentive to respond actively” Vrijheid

Friedrich Schiller: ‘Anthropologische esthetica’ Emoties en motivatie “Pflicht zur Neigung machen” genetische verklaring; integratie van filosofie, esthetica, geschiedenis, fisiologie

Non-platonische ideale esthetica Schijn Esthetica en moreelfilosofie: moreele functie van het esthetische

Friedrich Schiller: Sporen der Romantiek Interactie tussen esthetische theorie en kunst: Eenheid Vrijheid Breede opvatting van “Handeln”: “Poëzie” Friedrich Schlegel: “Die Französische Revolution, Fichtes Wissenschaftslehre, und Goethes Meister sind die größten Tendenzen des Zeitalters”

Schiller: “Die Künstler”, 1789 “filosofisch” gedicht Kunst als een typisch menselijke activiteit ontwikkeling van kunst: natuur - kunst - kunst op basis van kunst; “immer schönere Schöne”, “höchste Schöne” genetisch-antropologische aspecten nieuwe vermogens in een “Überbietung” van Kant: geest