Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
De tijd van de wereldoorlogen
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
6 De Republiek in Europa.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Over verwondering in de Natuur
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
De tijd van regenten en vorsten
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Schoolexamen dinsdag 13 januari
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Bestuur in andere landen
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wetenschappelijke revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De 3 revoluties.
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Historische overzicht Bataafse Revolutie
Wetenschap. Hugo de Groot filmpje Was een Nederlands rechtsgeleerde en schrijver. Hij ging op zijn 11 e studeren aan de Universiteit van Leiden. Gevangen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 2.2 De Gouden Eeuw
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
De wetenschappelijke revolutie
De WEtenscHappelijke revolutie
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 KGT Lesweek 6
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§6.2 Nederland en Europa In deze presentatie leer je over:
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek Hoofdstuk 3 Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek

§3.5 Wetenschap en techniek In deze presentatie leer je over: Oude kennis en nieuw onderzoek Het kenmerkend aspect: de wetenschappelijke revolutie Praktische gevolgen Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers

Oude kennis en nieuw onderzoek Tot de 17e eeuw baseerden Europeanen hun kennis van de wereld en het heelal op de Bijbel en teksten uit de oudheid. In de 17e eeuw gingen wetenschappers zelf onderzoek doen. Ze namen proeven, deden waarnemingen en dachten logisch na.

Het kenmerkend aspect Het wetenschappelijk onderzoek leidde tot zoveel nieuwe inzichten en ontdekkingen dat er sprake was van een wetenschappelijke revolutie. Newton ontdekte natuurwetten die altijd en overal gelden, zoals de bewegingswetten. De wetenschappelijke revolutie is een kenmerkend aspect van de tijd van regenten en vorsten.

Praktische gevolgen De wetenschappelijke revolutie had praktische gevolgen. Er werden uitvindingen gedaan die onder andere gebruikt werden door legers en in de scheepvaart. De Franse en Engelse koning richtten academies (genootschap om samen wetenschap of kunst te beoefenen) op.

Belangrijke 17e eeuwse wetenschappers Enkele bekende buitenlandse uitvinders zijn: Galileo Galilei: de aarde draait om de zon Isaac Newton: de wet van de zwaartekracht Enkele bekende Nederlandse uitvinders zijn: Christiaan Huygens: eerste precies lopende klok Jan Adriaanszoon Leeghwater: verbeterde molentechniek

De Franse koning Lodewijk XIV bezoekt in 1671 de academie der wetenschappen die hij zelf oprichtte.