PROFESSIONELE ONTWIKKELING VIA DE AQI: achtergrond en eerste ervaringen Seminar I@H - 12 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
User Centred Development
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
DE DIDACTISCH BEKWAME DOCENT: PROFESSIONELE ONTWIKKELING EN INTERNATIONALISERING HIB studiemiddag - 4 juni 2015.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jaarcongres Vereniging Hogescholen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Ownership of your organisation
Innovate-IT Enkele toepassingen
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Ondersteunend personeel voorbereid op de toekomst
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Radboud Beyond Borders 2018
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

PROFESSIONELE ONTWIKKELING VIA DE AQI: achtergrond en eerste ervaringen Seminar I@H - 12 november 2015

INTERNATIONALISERING EN PROF. DEVELOPMENT Internationalisering betekent investeren in professionele ontwikkeling van docenten: Meer aandacht zijn voor: internationale kennis/ervaring van docenten > internationalisering van het curriculum; taalvaardigheid (m.n. Engels) > international classroom, maar ook opereren in internationale netwerken en internationaal onderzoek ; interculturele vaardigheden > international classroom, maar ook opereren in internationale netwerken; “interculturele didactiek”; kennis van ontwikkelingen in het internationale HO. Seminar I@H - 12 november 2015

INTERNATIONALISERING EN PROF. DEVELOPMENT Ontwikkeld door Hanzehogeschool Groningen: International Competences Matrix (ICM): een overzicht van competenties voor (docerend) personeel in de internationale onderwijsomgeving > NVAO – Good Practice in Internationalisation (GPIP) een Advanced Qualification for Internationalisation (AQI) als onderdeel van de SKO Seminar I@H - 12 november 2015

INTERNATIONAL COMPETENCES MATRIX International Competences Matrix Nieuwe versie (2015) van de ICM op website van de Hanzehogeschool Groningen: https://www.hanze.nl/eng/organisation/international-affairs/professional-development-for-internationalisation Seminar I@H - 12 november 2015

INTERNATIONAL COMPETENCES MATRIX Seminar I@H - 12 november 2015

INTERNATIONAL COMPETENCES MATRIX Functie van de matrix Leidinggevenden en docenten erop attenderen dat het werken in een internationale werkomgeving zou kunnen betekenen dat training op zwakke punten noodzakelijk is. Leidinggevenden en docenten tot afspraken laten komen over de ontwikkeling van competenties in internationaal perspectief. Wederzijdse verantwoordelijkheid → leidinggevende faciliteert > beschikbaarheid scholing → docent committeert zich Basis voor de ontwikkeling van scholing, zoals een SKO traject dat leidt tot een Advanced Qualification for Internationalisation (AQI). Seminar I@H - 12 november 2015

ADVANCED QUALIFICATION FOR INT (AQI) Key characteristics: een nieuwe, innovatieve professional development track voor (onderwijzend) personeel in de internationale HO omgeving; ontwikkeld door Marion Troia en Els van der Werf; voortbouwend op de ICM: de competenties die zijn gedefinieerd in de ICM vormden de basis voor een set van 6 leeruitkomsten (learning outcomes); AQI biedt de mogelijkheid om zich te specialiseren en/of competenties te verbreden in het kader van SKO; Seminar I@H - 12 november 2015

ADVANCED QUALIFICATION FOR INT (AQI) Key characteristics (2): geen cursus > een professional development track; geschikt en relevant voor medewerkers in Nederlands- en Engelstalige programma’s; realiseren van de leeruitkomsten door het uitvoeren van een afgewogen combinatie van 6 opdrachten; opdrachten liggen in het verlengde van huidige of toekomstige taken (action learning); geeft deelnemers de mogelijkheid om aan te tonen dat ze over de benodigde competenties beschikken om een trekkersrol te vervullen in het internationaliseringsproces binnen een opleiding. Seminar I@H - 12 november 2015

geschatte tijdsinvestering: ca. 50 uur AQI IN DE PRAKTIJK geschatte tijdsinvestering: ca. 50 uur in-take interview met mentor(en) > gezamenlijk worden 6 opdrachten gekozen (keuze uit ca. 30) opdrachten sluiten aan bij behoeftes van de deelnemer deelnemers werken onafhankelijk aan de opdrachten geregeld feedback van mentor(en) mogelijk ook intervisie met andere deelnemers exit interview op basis van een portfolio van producten Seminar I@H - 12 november 2015

AQI – VOORBEELDEN Voorbeeld 1 Main focus: International/intercultural dimensions in conceptual teaching The aim of this assignment is to allow you to be able to integrate an international/intercultural dimension in a conceptual input of a course. Type: with students Workload: 6 hours in total: 3 hours to prepare mini-lectures; 25/30 minutes to deliver each mini-lecture = 50/60 minutes; 20 to 30 minutes each for feedback from students = +/- 60 minutes; 2 hours to write a comparison of outcomes Seminar I@H - 12 november 2015

Submit in assignment slot on BB: The slides of your powerpoints; AQI – VOORBEELDEN (2) Step 1: Develop a mini-lecture or presentation of a major theory or model in two versions, one with no attention to international or intercultural aspects (thus totally Dutch) and one with attention to international models or theories or illustrative examples. Step 2: Give the two mini lectures to two different classes. Class A with only Dutch conceptual/cognitive content and class B with international/ intercultural content. If possible make a video recording of the two sessions including the students’ feedback on the mini-lectures. In any case, collect the students’ feedback.   Submit in assignment slot on BB: The slides of your powerpoints; A comparison of the feedback of the two classes, if possible using examples from the video recording. In addition, summarise this experiment from your own perspective. Was it useful? Why or why not? Would you use both mini-lectures again? Why or why not? Will you adapt other ‘input’ presentations in future to include international / intercultural content? Why or why not? (An essay type document of 3 to 5 A4, with in-text citations to at least two well known intercultural experts such as Leask, Hofstede, Bennett, Deardoff, Hoffman, Trompenaars etc., plus literature related to the content of the mini-lectures. Seminar I@H - 12 november 2015

AQI – VOORBEELDEN (3) Voorveeld 2 Main focus: Benchmarking with international partners The aim of this assignment is to systematically benchmark your programme with similar programmes of international partners on (an) particular aspect(s). Type: individual and with colleagues Workload: 8 hours in total: 2 hours desk research; 3 hours for discussion; 2 hours for the report Seminar I@H - 12 november 2015

Submit in assignment slot on BB: AQI – VOORBEELDEN (4) Step 1: Identify a degree programme offered by an international partner institution which is comparable to your own degree programme and determine, preferably in consultation with the partner, which aspect of the programme you want to focus on for the benchmark. Step 2: Make a table in which you compare the situation in both programmes, on the basis of information from websites and study guides. Step 3: Organise a meeting with your partner, in which you discuss your findings and try to reach consensus on: is one programme better than the other in this particular aspect?; why is it better?; by how much? This could be done by Skype, or during a person-to-person meeting with your international colleagues. Step 4: Write an advisory report for your colleagues and school management on your findings and make recommendations on how you could use your new insights to improve your programme and/or school. Submit in assignment slot on BB: The table in which you present your findings of the initial comparison (max 1 A4). A report of the benchmarking session with your partner (max 2 A4). The report to your colleagues and management with the advice on how to use the results of the benchmark. Seminar I@H - 12 november 2015

Afspraken gemaakt over de opdrachten die ze gaan uitvoeren. ERVARINGEN MET AQI Pilot Pilot gestart in maart 2015. Intake gesprekken met 5 deelnemers: 2 van Social Studies; 1 van Facility Management; 1 van LST; 1 van Dans. Afspraken gemaakt over de opdrachten die ze gaan uitvoeren. Eind mei: een bijeenkomst van alle deelnemers. Stand van zaken: deelnemers werken op eigen snelheid; ze vinden het lastig om er voldoende tijd voor te vinden/prioriteit aan te geven. Seminar I@H - 12 november 2015

Blackboard site is in de lucht. ERVARINGEN MET AQI Doorontwikkeling Blackboard site is in de lucht. We zijn bezig met het toevoegen van achtergrondmateriaal bij de opdrachten. Nieuwe ontwikkelingen We denken na over het gebruik van AQI-materiaal voor group learning, n.a.v. een school die een nieuwe Engelstalige opleiding gaat ontwikkelen. Seminar I@H - 12 november 2015

AQI IN (INTER)NATIONAAL PERSPECTIEF Welke instellingen hebben interesse in het gebruiken van de AQI? Hoe zou de samenwerking op nationaal niveau eruit kunnen zien? Hoe zetten we een AQI community op? Wat is de rol van EP Nuffic? Internationaal: Proposal for session at EAIE 2016. Proposal for pre-conference worshop at EAIE 2016. Seminar I@H - 12 november 2015

DANK VOOR UW AANDACHT ! p.e.van.der.werf@ pl.hanze.nl Seminar I@H - 12 november 2015