Paragraaf 6.3 Internationale handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gouden Eeuw De 17e eeuw
Advertisements

Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Hoofdstuk 2: 1555 – 1588 De Nederlandse Opstand
De Republiek in een tijd van vorsten De Republiek verliest haar voorsprong § 4.3.
over antwerpen & holland
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
3. Periode De vestiging van de Republiek
4.4 Het einde van de Gouden Eeuw
2.4 Het begin van de Gouden Eeuw
H3 De Republiek in de Gouden Eeuw
6 De Republiek in Europa.
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
Bijzondere positie in de Republiek
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
De Republiek in Europa.
Politieke bloei.
H2 De economie van de Gouden Eeuw
Wie bestuurt wie in de Republiek?
De tijd van regenten en vorsten
6 De Republiek in Europa.
Paragraaf 3.2 Nederland en Europa.
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Wat moet je weten aan het eind van de les?
VOC, Grachtengordel, Rembrandt
In de 17de eeuw werd Frankrijk langzaam het machtigste land van Europa
Wat de Nederlandse Opstand is
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Bestuur in andere landen
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Hoofdrolspelers HC1 De Republiek ( )
Schuldig of onschuldig, dát is de vraag
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
Van gewesten naar eenheidsstaat
Hoe werd de republiek bestuurd?
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Naar buiten toe trad de Republiek op als een eenheid Op binnenlands gebied gedroegen de gewesten zich als zelfstandige staatjes Het bestuur was in handen.
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
Bestuur Europa 18 e eeuw. Frankrijk 18 e eeuw Welke drie standen waren er in Frankrijk in de 18 e eeuw? Hoe zie je deze standen vertegenwoordigd op de.
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
Regenten en vorsten H6.3 DE INTERNATIONALE HANDEL.
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
H7 Pruiken en revoluties§7.2 Het ancien régime Wat moet je weten aan het einde van de les? -Hoe Frankrijk er politieke en economisch voorstond in de 18.
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Een nieuwe tijd Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600 De Opstand in de Nederlanden.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Ontdekkers en Hervormers 1.4 De Nederlandse Opstand
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Paragraaf 6.2 Een bijzondere bestuursvorm
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
VROEG MODERNE TIJD Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van de wereldeconomie.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
§6.3 Nederland en de wereld
Het bestuur van de republiek
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie http://www.youtube.com/watch?v=r0gm2UFOq70

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden vanaf 1581 Zeven staatjes Staten Generaal Defensie Buitenlands beleid Bestuur van de generaliteitslanden De Nederlandse republiek: Had geen centrale regering Beslissingen werden genomen na lang overleg en debat (schikken en plooien) Naar buiten toe (buitenland) trad de republiek op als eenheid, intern was het absoluut geen eenheid. Nergens in de wereld had de stedelijke burgerij zoveel macht als in de Republiek der zeven verenigde Nederlanden Stadhouder van Oranje was machtigste man v/d Republiek: maar er waren voortdurende spanningen: prinsgezinde (voor Oranje) tegenover staatsgezinde (tegen Oranje) regenten. Geeft advies aan… Stadhouder - Opperbevelhebber van leger en vloot (alleen Holland, v Oranje) Toezicht op rechtspraak gratie verlenen aan veroordeelden Raadpensionaris voorzitter van de Staten van Holland (dus belangrijkste) Contacten met het buitenland Sturen vertegenwoordigers en betalen belasting aan… Gewestelijke Staten / provinciale Staten Eigen bestuur Eigen rechtspraak benoemt benoemt Laatste woord in benoeming leden Sturen vertegenwoordigers en betalen belasting aan… Graafschappen Adel op het platteland Vroedschappen ± 24 á 36 voor het leven benoemde regenten in de steden (afkomstig uit handelselite)

Vier oorzaken van economische groei in de Republiek! 1…. 2… 3… 4…. Zoek op welke! (5 minuten tijd) Tactiek: koppensnellen, begin / einde alinea.

4 oorzaken van economische groei in de Nederlandse Republiek De Oostzeehandel zorgde voor grote welvaart (handel in hout, graan, zout) Technische uitvindingen  meer arbeidsproductiviteit (fluitschip, houtzaagmolen https://www.youtube.com/watch?v=oxwXeeULUv0 , haringbuis) Hoge specialisatiegraad (veeteelt) Internationale handel: VOC (Azië) en WIC (Afrika, Amerika) zorgde voor extra welvaart De internationale handel kreeg een impuls door de Val van Antwerpen 1585 (Antwerpen viel in Spaanse handen)  veel handelaren vluchtten naar de Noordelijke Nederlanden en zetten daar hun handelsbedrijf door. http://goudeneeuw.ntr.nl/krant/#/overzicht/1585/ http://goudeneeuw.ntr.nl/krant/afleveringen/#/overzicht/2/

Eind 16e + begin 17e eeuw Handelskapitalisme = geld verdienen met de handel en een deel van de winst investeren in het vergroten van je handelsonderneming Eerste helft van de 16e eeuw: Portugezen en Spanjaarden Tweede helft van de 16e eeuw: Engelsen, Nederlanders en Fransen In de 17e eeuw waren veel Europese landen bezig met internationale handel / handelskapitalisme en concurreerde behoorlijk met elkaar! De Engelsen hebben uiteindelijk de meeste invloed gehad in de internationale handel.

Door de enorme welvaartsgroei in de Republiek gingen mensen geld uitgeven aan: Kunst  Hollandse meesters (o.a. Rembrandt) schilderen in opdracht van rijke mensen. Onderwerpen zijn: de mensen zelf, landschapsschilderijen, huiselijke taferelen, christelijke thema’s e.d. + dichtkunst leeft op + Bouwkunst leeft op (denk aan het stadhuis op de Dam) Wetenschap  Door de welvaartsgroei wilden veel mensen dingen sneller of beter doen = impuls voor het doen van uitvindingen (bijv. nog betere molen) (hierover meer in hoofdstuk 7)

Samenvattend: De Gouden Eeuw van de Nederlandse Republiek wordt gekenmerkt door: Bijzondere staatkundige positie van de Nederlanden: republiek die door regenten in gewesten wordt bestuurd i.p.v. een monarchie Economische bloei in Hollandse steden: internationale handel (Indië en Europa = Oostzeehandel) stapelmarkt, nijverheid, bankwezen, landbouw Culturele bloei: dichtkunst, schilderkunst Wetenschappelijke bloei: wiskunde, waterbouwkunde, rechten, filosofie Gewetensvrijheid: geen ‘precisie’, maar ‘rekkelijkheid’ Bevolkingsgroei: i.v.m. gewetensvrijheid en relatieve tolerantie  vluchtelingen uit andere delen van Europa (joden, protestanten)

Opdracht Kies twee schilderijen uit de Gouden Eeuw: kijk in de collectie van het Rijksmuseum. (tip zoek op naam schilder: Vermeer, Rembrandt, Jan Steen enz.) Sla de afbeeldingen van de schilderijen op de harde schijf op Ga naar thinglink.com (log in) Upload de schilderijen in thinglink.com Maak ten minste vier tags in ieder schilderij waarin je het volgende doet: Een bijpassend kenmerkend aspect noemen Feitelijke weergave over wat er op het schilderij staat, probeer dit heel feitelijk te omschrijven. Bijv. een bloemvaas met verschillende bloemen of een stadsgezicht van Delft: 5 huizen, rode daken enz. De boodschap / verhaal vertellen waar het schilderij over gaat. De feitelijke gegevens: wie het geschilderd heeft, wanneer, waar. Presenteer voor de klas.