Accusativus cum Infinitivo. Zij ziet hem lopen Wij horen haar zingen kan ook met een ‘dat’ zin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Zinsdelen.
Latijn Mijn eerste les Latijn.
Het deelwoord ‘t kofschip / soft ketchup
Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
naamwoordelijk gezegde
Disco les 25 Uitleg grammatica.
Het onderdeel grammatica begint op blz. 206
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Met deze presentatie kan je met het volgen van een schema de juiste eindletter (d of t) vinden. dt t d.
Wat is een persoonsvorm?
Taalkunde Grammatica A
Loze belofte (Carmen 70. p. 73)
Latijn Mijn eerste les Latijn.
Persoonsvorm tegenwoordige tijd
Imperfectum en perfectum
De leerkrachten die deze PowerPoint gebruiken Meneer Maton Meneer soenens Meneer durnez Mevrouw Gamme Mevrouw LagrouMevrouw verfallie Mevrouw vanderheiden.
Thema 1 Het landje is van ons.
Organismen reageren op prikkels
Latijn Mijn eerste les Latijn. Latijn was de taal van Latijn was de taal van.
Het onderwerp ????????????????????.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Grammatica Nederlands
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
HERHALING ZINSLEER.
Les 8 Lingua Latina E. Mos-Burgers
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Grammatica Nederlands
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Vergelijkingen 2HAVO-VWO - Frans.
De bel rinkelde om 8u15 Iedereen was op tijd aanwezig Nu zijn we bezig met spelling We moesten eerst wiskunde maken We willen foutloos kunnen schrijven.
Grammatica en spelling
De ontkenning 2 VMBO - Frans.
Werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde
Paragraaf drie en vier: incongruentie en dat/als constructie
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Venir 2 VMBO - Frans.
Ontwikkeling van het jonge kind
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
persoonsvorm de De persoonsvorm is altijd een werkwoord.
lopen, vallen, gamen, nadenken
Werkwoorden Hele werkwoord: wij-vorm tegenwoordige tijd Stam: ik-vorm tegenwoordige tijd Persoonsvorm: Belangrijkste werkwoord in de zin.
Het latijnse werkwoord benoemen (persoon, getal, tijd)
De a.c.i.-constructie Directe en indirecte rede
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Grammatica hoofdstuk 1.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Insecten.
Grammatica Stappenplan wg of ng??.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
De apen aan de andere kant van het hek kregen vandaag heel wat grappige mensen te zien
Onregelmatig werkwoord être
Spelling.
Zintuiglijke waarneming
Hoe ontleed je een zin in zeven stappen?
lopen, vallen, gamen, nadenken
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Accusativus cum Infinitivo

Zij ziet hem lopen Wij horen haar zingen kan ook met een ‘dat’ zin

Marcus ziet vader lopen  Marcus videt patrem ambulare Aemilia hoort moeder zingen  Aemilia audit matrem cantare de accusativus cum infinitivo

na werkwoorden van “zintuigelijke waarneming”  ik zie hem komen  jullie horen ons komen  ik voel….  ik ruik….

niet alleen na werkwoorden van waarnemen in, ook na bijvoorbeeld  werkwoorden van zeggen :  mater dicit Annam cantare  moeder zegt Anna zingen ??????  moeder zegt dat Anna zingt  werkwoorden van weten  mater scit Annam cantare

Krijg je in de vertaling na de pv een “dat-zin”, dan krijg je in het Latijn een A.c.I.-constructie Wij zien ……/,dat… Piet zegt, dat … Marie merkt, dat… servos laborare Jan beweert, dat Ik betreur het, dat…

Een grammaticale constructie na bepaalde pv’s met een accusativus en een infinitivus. In de vertaling met een ‘dat’- zin wordt de accusativus het onderwerp in de ‘dat’-zin de infinitivus de pv van de ‘dat’-zin Voorbeeld: Aemilia vocat Marcum venire.

Aemilia vocat Marcum venire Amilia vocat= Aemilia roept dat …  ‘dat’-zin Marcum  onderwerp van de ‘dat’-zin. Venire  persoonsvorm van de ‘dat-zin’

 Signaal 1: werkwoorden van  waarnemen,  weten,  menen,  zeggen en werkwoorden die een  gevoel uitdrukken gevolgd door  Signaal 2: een accusativus plus  Signaal 3: een infinitivus

De ‘dat’-zin kan meer dan 1 accusativus bevatten. Video puellam litteras scribere. In deze A.c.I is één acc. het subject, de ander het object bij de infinitivus. ik zie wie schrijven en wat schrijft zij? Gebruik je gezonde verstand om de functies te verdelen!

De tijd van de infinitivus Infinitivus praesens = gelijk met de pv Infinitivus perfectum = eerder dan de pv Vergelijk: Marcus dicit Aemiliam cantare Marcus dixit Aemiliam cantare Marcus dicit Aemiliam cantavisse Marcus dixit Aemiliam cantavisse

1. Vergilius narrat lupam Romulum et Remum invenisse. 2. Scimus Marcum Aemiliam amare. 3. Magistra dixit nos bene laboravisse. 4. Marcus putat Aemiliam pulchram esse. 5. Venus credit Aeneam in periculo fuisse.