Retailinnovatie in Rotterdam (Project ondersteund door SIA RAAK MKB) Strategische Onderzoeksagenda ‘Onderzoek met impact’ Vereniging Hogescholen Den Haag,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Advertisements

IPMA Trekkersbijeenkomst Joop Schefferlie Maarssen, 6 november 2013.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Financiering van eHealth innovaties
Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Strategie Algemeen Porter.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
voor de innovatie van de innovatie
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Shopping 2020.
Kunstenaar: professional én onderzoeker binnen innovatieprocessen IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,
Welcome to the presentation Connecting vibe “True art is characterized by an irresistible urge in the creative artist.”True art is characterized by an.
Reshoring Titel over Meerdere regels
Sociale media in productontwikkeling Sneller innoveren.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Project Rewind Team negen Onze game Maak een game over het opraken van grondstoffen.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Arts in society Co-Creatie is meer dan samenwerken Rita De Graeve 24 september 2015.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Innovatieworkshop 21/3/2016 Innovatie?. Wat is innovatie? Spreken we over het zelfde? We bedoelen niet ‘uitvindingen’, die zijn slechts de eerste stap.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
Kenniscentrum Hogeschool Zeeland en NHTV Breda Met dank aan de Provincie Zeeland Marlies Sobczak-Boumans 19 december 2007 Expertmeeting “gezondheidstoerisme”
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
OPEN brainstorm.
Werken aan het Ministerie van Robotinfrastructuur & Milieu
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Blockchain technologie
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
‘INNOVATIE’.
Where To Buy Orlistat “People are always asking me about him, and how he is doing,” she said of her now three-year-old son Beckett buy orlistat australia.
De taaltaak
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Participatory Action Research
Open Access Waarde van onderzoek voor het MKB
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
POV-dag 2017: Delen, durven & doen!
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
De Retailagenda Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda.
Transcript van de presentatie:

Retailinnovatie in Rotterdam (Project ondersteund door SIA RAAK MKB) Strategische Onderzoeksagenda ‘Onderzoek met impact’ Vereniging Hogescholen Den Haag, 25 augustus 2016

EU DG Research and Innovation (2013) “Retail innovation is as much an art as a science. … It is not a one-shot act, and it is not so much about detecting best practices but about creating what we might refer to as ‘next practices’.“

Vraagarticulatie en probleemstelling Concentratie van retail op minder oppervlakte Toenemende druk op de binnenstedelijke gebieden Filialisering neemt toe, ondanks failliet sommige ketens Kleine winkels onder druk, gevaar van verdringing MKB retail medebepalend voor karakter winkelgebieden Veranderend consumentengedrag Opkomst van internet en omnichannel shopping Eerder radicale dan incrementele innovaties nodig MKB ontbeert kennis en middelen

Vraagstelling Welke nieuwe concepten en diensten zijn op korte en middellange termijn nodig ter bevordering van innovatievermogen, concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van de bestaande MKB- retailondernemingen met een fysieke verstiging in de Rotterdamse binnenstad en op welke wijze kan de ontwikkeling van het binnenstedelijk winkelgebied daar een bijdrage aan leveren?

Werkpakketten Future trends in de Rotterdamse binnenstad Nieuwe retail formats Positionering en branding via social media Conversie: beleven en besteden Binnenstad als innovatieve context (Data als innovatiebron) Onderzoek belegd in het onderwijs Willem de Kooning Academie Communicatie, Media en Informatietechnologie Small Business en Retailmanagement

▸ Kleinwinkelbedrijven (MKB) ▸ Grootwinkelbedrijven ▸ Vastgoedbedrijven ▸ Dienstverleners ▸ designers, ontwerpbureaus ▸ Stedelijke overheden ▸ Stads-/gebiedsontwikkeling ▸ Economie en innovatie ▸ Onderwijs ▸ Talentontwikkeling ▸ Research ▸ C. Cruden ▸ Donner ▸ Joline Jolink ▸ Lost & Found ▸ New Fork ▸ VIP Store ▸ ’s Zomers Bloemen ▸ Rib Eye Steak ▸ Buitengewone Zaken ▸ DLVS ▸ User Advocate ▸ Vivre Productions ▸ De Bijenkorf ▸ Mediamarkt ▸ Ondernemersfederatie ▸ Syntrus Achmea ▸ Gemeente Rotterdam Stakeholders en participanten

Methodemix / Research through design “… the ‘science’ of retail innovation has to be completed by the ‘art’ practiced within the innovation process itself Analyse van ontwikkelingen in het veld en projectie ervan richting future practices en challenges Analyse van belangrijkste trends en transities en de repercussies voor het Rotterdamse binnenstedelijke winkelgebied Nader onderzoek, (her)ontwerp (reframing), herdefinitie van uitdagingen, herontwerp, toetsing en onderzoek

▸ Rib Eye Steak Rib Eye Steak ▸ Syntrus Achmea Syntrus Achmea Praktijk

Sono di lesca miu tunosci sinta leteni ane qui che netoru sunta di merio noscu. Le teni chi sentare nosso niuto che mera questinori de messero. Otti de mari senote ledisco de mi che diole nesetra qui vai santoni etrena di idolore. Marieke Smit Bedankt voor uw aandacht!