Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn project & creativiteit
Advertisements

Divigeren Convergeren
Workshop creatief brainstormen
GPS-SLIDES
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en creativiteit Herfst les 5. pictoanalyse Wie wil, durft, moet of wordt aangewezen.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Ho 7: Creatief denken.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Efficiënter en effectiever 8 maart Aanleiding V >€
MedMec01-2 Les schema per week
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Leerstijlen KOLB SJM.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Communicatie 3e les.
4 Richtlijnen ter inspiratie
Covey trainingsavond.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Transcript van de presentatie:

Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie

Programma Gesprek op voeten Mijn vraag… Tijd voor creativiteit! Uitwerken mogelijkheden, aan de slag Presentatie

Gesprek op voeten

Mijn vraag…

Tips vraagdefinitie Maak helder wie de probleemeigenaar is Check of de deelnemers voldoen aan de 4B’s: Betrokken – Bereid – Bekwaam – Bevoegd Overweeg of de vraag niet te abstract of te eng verwoord is Formuleer de vraag attractief en uitdagen: Hoe kan ik …, hoe kunnen wij…

Creativiteit is… Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden

Creatief denken… Heeft een hekel aan sleur Houdt van originaliteit Wil het graag anders doen Zoekt nieuwe mogelijkheden Is gericht op de toekomst Denkt in kansen

Creatieve vaardigheden Denken in alternatieven Uitstel van oordeel Waarnemen Associatief denken Verbeeldingskracht “Zien wat zich voor je ogen bevindt, is het moeilijkste wat er is.” W. Goethe

Superheld Noem een aantal helden; neem een bijzondere held of heldin in gedachten Mak deze held levend: welke bijzondere eigenschappen zijn kenmerkend? Hoe zou de held of heldin de vraag aanpakken? Maak een (tussen)lijst van bijzondere ideeën, fantaseer enorm! Vertaal deze suggesties naar concrete oplossingen voor de vraag Maak zo je lijst van eerdere oplossingen weer groter en groter

Bloemassociatie 1.Zet het belangrijkste woord uit de vraagstelling in het midden van je blad 2.Benoem 5 invalshoeken en zet ze als bloemblaadjes rondom dit kernwoord 3.Maak hieruit “associatiekettingen” zodat een weelderige bloem ontstaat 4.Kies een woord ter inspiratie en bedenk geforceerd oplossingen voor je vraag 5.Blijf dit herhalen voor diverse woorden en maak je ideeënlijst zo uitgebreid mogelijk.

Vooronderstellingen Focus op de vraag en de genoemde ideeën Zoek een circa 5-10 vooronderstellingen die aan de basis liggen van de vraag en deze eerste ideeën Vervang elke vooronderstelling door meerdere alternatieven Force-to-fit: genereer nieuwe ideeën die uitgaan van deze alternatieven Voeg deze ideeën toe aan de lijst

Ontwikkeltips Verrijk de ideeën tot concepten Wees positief kritisch Focus op hoe het wel kan Hou het concreet en eenvoudig Koester de nieuwheid

Eén machtig mooie minuut ouder worden mooie-minuut-ouder-worden/ 2015 | Zoektocht naar nieuwe betekenissen van ouder worden.

Quick wins (makkelijk te realiseren) X-factor (origineel, kansrijk) Sweet dreams (intrigerend, toekomst, droom) Love babies (welk idee heeft je hart gestolen?)

Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie

Het creatieve proces

Creatieve proces 1.Vraagstelling 2.Divergeren Stel je oordeel uit Ga voor kwantiteit Maak verbindingen Zoek nieuwheid 3.Convergeren Oordeel constructief Focus op de vraag Blijf koersvast Koester nieuwheid 4.Keuze