Nabijheid, bereikbaarheid en duurzaamheid in polycentrische stedelijke systemen Kobe Boussauw, Joren Sansen, Michiel van Meeteren & Ward Ronse promotoren: Frank Witlox, Dirk Lauwers, Ben Derudder & Veronique Van Acker Vrije Universiteit Brussel - Cosmopolis Universiteit Gent - Vakgroep Geografie & AMRP Brussel, 10 december 2015
Principes van intrastedelijke polycentriciteit en duurzame verplaatsingen
Woon-schoolafstanden en polycentriciteit
mediane minimum woon-schoolafstand per school
waargenomen woon-schoolafstand per leerling, regio Rupel
minimum woon-schoolafstand per leerling, regio Rupel
6 5 4
Ligging van winkelcentra en vervoerswijzekeuze
SHOPPING CENTREBY CAR BY PUBLIC TRANSPORT BY BIKEON FOOT Basilix (Brussels)0,670,140,010,18 B-Park (Bruges)0,910,050,030,00 City2 (Brussels)0,220,630,020,13 Gent-Zuid (Ghent)0,220,330,150,30 Grand Bazar (Antwerp)0,140,510,110,23 Julianus (Tongeren)0,520,140,020,32 K (Kortrijk)0,620,130,110,14 Les Grand Prés (Mons)0,870,110,01 Louizalaan (Brussels)0,400,460,010,13 Naamse Poort (Brussels)0,230,520,020,23 Promenade (Kapellen)0,620,090,120,17 Ring Shopping (Kortrijk)0,850,030,080,03 Waasland (Sint-Niklaas)0,790,110,04 Warande (Beveren)0,540,190,140,13 Westland (Brussels)0,780,100,000,11 Wijnegem (Antwerp)0,850,120,020,01 Woluwe (Brussels)0,660,230,010,10
Kleinhandel in subcentra
verzorgingsgebieden Gent vs. Lochristi: verzorging periodieke goederen (typisch kledij, klein huishoudelijk)
vastgoedprijzen versus aanbod aan kleinhandel
Residentiële verdichtingsmogelijkheden in functie van jobbereikbaarheid Naar Egeter en Heringa (1991) Transit-Oriented-Development Focus op spoorgebonden vervoer Bevolkingsdichtheden per statistische sector Jobs in administratieve & dienstensector per verkeersanalysezone Bereikbaarheid via spoorgebonden vervoer (dienstregeling NMBS/DeLijn/MIVB)
Antwerpen Brussel Leuven Gent AB-as