Depotreparatie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderhoud en garanties SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt.
Advertisements

Reparatie op vestiging SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
E-service: Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Segmentrapportage SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het doel van segmentrapportage.
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Spotconsulting met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices.
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interne projecten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Creditnotaverwerking SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het creditnotaproces.
Inventarisatie/ voorraad tellen en aanpassen
Tijdregistratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het urenformulier (CATS) wordt.
Chargebeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Reisadministratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Model- en simulatiecalulatie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Interne projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In een professioneel dienstverlenend.
Interne order voor marketing en andere overheadplanning SAP Best Practices.
Nabewerkingsverwerking (uit voorraad geproduceerd artikel)
Tijdregistratie SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Voorraadverwerking: uitval en geblokkeerde voorraad
Service met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA SAP Best Practices.
Depotreparatie SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval.
Periodeafsluiting projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Dit scenario behandelt.
Tijdregistratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA
Verkoop van geplande services SAP Best Practices.
Interne order voor marketingonkosten en andere overheadkosten - werkelijk SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Activaverwerving door directe activering SAP Best Practices.
Administratie overheadkosten – Werkelijk SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Externe verwerving van services SAP Best Practices.
Activaverwerving voor geproduceerde activa SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bieden van geheel geïntegreerd.
Offerte voor verwerving
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Verwerving van resources van derden SAP Best Practices.
Adhoc Consulting met facturatie aan vaste prijs SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Planning interne R&D-orders SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit proces.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Klantofferte SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het proces beschrijven voor een.
Bedrijfsnummeroverkoepelende orderafhandeling SAP Best Practices.
Planning inkoopprijzen artikelen SAP Best Practices.
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices.
Kosteloze levering SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt het.
Administratie overheadkosten – Werkelijk SAP Best Practices.
Verkoop van geplande services SAP Best Practices.
Interne projecten SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In een professioneel dienstverlenend.
Klantorder met facturatie op basis van vaste prijs en T&M SAP Best Practices.
Creditnotaverwerking SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het creditnotaproces.
Activaverwerving door directe activering SAP Best Practices.
Service met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Activaverwerving voor geproduceerde activa SAP Best Practices.
Depotreparatie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval.
Spotconsulting met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Debetnotaverwerking SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  De debetnotaverwerking.
Interactieve rapportage SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Voorbereidende processtappen SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Deze business.
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Opbrengstplanning SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  De opbrengsten en kosten.
Transcript van de presentatie:

Depotreparatie SAP Best Practices

©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval verwerkt, van de eerste rapportering van het probleem door de klant tot de facturatie aan de klant, als de serviceprestaties op vestiging worden uitgevoerd. Voordelen  Klantcontractbeheer  Klantenservice en orderbeheer  Reparatieverwerking  Voorraadbeheer  Urenformulier (CATS)  Equipmentverificatie  Kostengerelateerde facturatie

©2011 SAP AG. All rights reserved.3 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Belangrijke Processtappen  Een klantcontract creëren  Een servicemelding creëren  De servicemelding wijzigen  De reparatieorder weergeven  Een retourlevering met verwijzing naar klantorder creëren  Voorraadoverzicht  Een reparatieorder wijzigen – Reparaties starten  De serviceorder weergeven  De serviceorder wijzigen  De gebruikte artikelen bevestigen  Goederenafgiften boeken  Serviceartikelen weergeven  Tijdregistratie (211)  Geplande/werkelijke kosten controleren  De serviceorder technisch afsluiten  Equipment weergeven in de equipmentlijst  Status van reparatieorder weergeven  Een facturatieaanvraag creëren  Het facturatiedocument creëren

©2011 SAP AG. All rights reserved.4 Vereiste SAP Toepassingen en Gebruikersrollen Vereiste SAP Toepassingen  Enhancement package 5 voor SAP ERP 6.0 Gebruikersrollen  Dienstverlener  Verkoopbeheerder  Servicemedewerker  Facturatiebeheerder  Magazijnmedewerker  Inkoper

©2011 SAP AG. All rights reserved.5 Gedetailleerde Procesbeschrijving Depotreparatie  Een dienstverlener creëert een servicemelding in het systeem. Het nummer van de servicemelding wordt gedurende het verdere reparatieproces gebruikt als RMA-nummer (autorisatie retourartikel). De serviceverlener voert een garantiecontrole voor de servicemelding uit en creëert een servicecontract. Het servicecentrum laat de klant weten dat deze het notebook naar het centrale servicecentrum moet sturen. Het nummer van de servicemelding (RMA) moet op de verzenddocumenten worden vermeld. Zo niet, dan wordt het notebook door het servicecentrum geweigerd. Als de benodigde reserveonderdelen niet op voorraad zijn, moeten ze worden besteld. Vervolgens wordt er een reparatieorder gecreëerd op basis van de servicemelding, zodat het volledige reparatieproces kan worden gecontroleerd en afgerekend. In de reparatieorder wordt het beschadigde notebook automatisch toegewezen door de gecreëerde retourposities. Er wordt automatisch een serviceorder gegenereerd met een positievoorstel, zodat de reparaties kunnen worden uitgevoerd. Nadat de reparaties zijn uitgevoerd, worden de kosten (van uurlonen en reserveonderdelen) bevestigd op de serviceorder. Het gerepareerde notebook wordt aan de klant geleverd en de definitieve reparatiestatus kan worden weergegeven. Het servicecentrum creëert een facturatieaanvraag. Deze wordt in de reparatieorder weergegeven als extra positie en is geen afzonderlijk document (in tegenstelling tot de facturatieaanvraag in het serviceproces ter plaatse). Vervolgens wordt de reparatieorder gefactureerd. De kosten en opbrengsten voor de serviceorder worden periodiek afgerekend via de reparatieorder, waar ze kunnen worden geëvalueerd.

©2011 SAP AG. All rights reserved.6 Procesflowdiagram Depotreparatie Magazijn- medew. Verkoop- beheerder Gebeurt- enis Service- medew. Dienst- verlener Een klantcontract creëren Klantcontract moet worden gecreëerd Reparatieorder weergeven Servicemelding wijzigen Servicemeldin g creëren Retourlevering met verwijzing naar klantorder creëren Inkoper Voorraad- overzicht Reparatieorder wijzigen, reparaties starten Serviceorder weergeven Serviceorder wijzigen Tijdregi- stratie (211) Gebruikte artikelen bevestigen Facturatie- beheerder Goederenafgifte boeken Serviceartikelen weergeven Geplande/ werkelijke kosten controleren Serviceorder afsluiten (technisch voltooid) Equipment weergeven in equipmentlijst Status reparatieorder weergeven Facturatieaanvraa g creëren Facturatiedocument creëren

©2011 SAP AG. All rights reserved.7 Bijlage Gebruikte stamgegevens Servicevestiging  Material/Service  Artikel  Opdrachtgever  Goederenontvanger  Betaler  Vestiging  Magazijn  Bedrijfsnummer  Controllinggebied  Verkooporganisatie  Distributiekanaal  Divisie  Werknemer

©2011 SAP AG. All rights reserved.8 Legenda SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Bereik: Identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: bevat events die het scenario starten of beëindigen, of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): lijn geeft de normale volgorde weer van de stappen en de richting van de flow in het scenario. Flowlijn (onderbroken): lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen. Bedrijfsactiviteit/event: identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt. Komt niet overeen met een taakstap in het document. Eenheidsproces: identificeert een taak die stap voor stap wordt beschreven in het scenario. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesreferentie: als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier het scenarionummer en de scenarionaam in. Komt overeen met een taakstap in het document. Subprocesreferentie: als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesbeslissing: identificeert een beslissing/vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die afkomstig zijn van verschillende delen van de diamant. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt. SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Naar volgend/van vorig diagram: leidt naar de volgende/vorige pagina van het diagram. Stroomschema wordt vervolgd op de volgende/vorige pagina. Afdruk/document: identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Werkelijke financiën: geeft een financieel boekingsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Budgetplanning: geeft een budgetplanningsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Handmatig proces: een taak die handmatig wordt uitgevoerd. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie/gegevens: dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die afkomstig zijn van externe bron. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen. Systeembeslissing geslaagd/mislukt: dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt voor het weergeven van een automatische beslissing die is genomen nadat een stap is uitgevoerd. Bedrijfsactivi- teit/event Eenheidsp ro-ces Subproces -referentie Proces- beslis- sing Extern naar SAP Processo unit à Afdruk/docu- ment Werkelijke financi ë n Budgetplan- ning Handm a-tig proces Bestaande versie/ gegevens Systeem- beslis-sing geslaagd/m islukt Diagramver binding

©2011 SAP AG. All rights reserved.9 No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, SAP BusinessObjects Explorer, StreamWork, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. © 2011 SAP AG. All rights reserved Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Business Objects Software Ltd. Business Objects is an SAP company. Sybase and Adaptive Server, iAnywhere, Sybase 365, SQL Anywhere, and other Sybase products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Sybase, Inc. Sybase is an SAP company. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG. This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice. SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence. The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.