Brainstorming Rogier van der Linde, 2015. WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Advertisements

Appreciative inquiry:
Mijn project & creativiteit
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Academie voor Management
Workshop creatief brainstormen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Op weg naar de projectproducten
Logical Framework Approach
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
The Passive Voice de lijdende vorm.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Snel op gang met brainmapping
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Personeelsessie LOKO.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
VERSTERK WAT WERKT.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Geestig: Brainstormtechnieken Wim Vervaeck. FASE 1: Brainstorm Divergeren = Rechtse hersenhelft Convergeren = Linker hersenhelft.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
4 Richtlijnen ter inspiratie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Nee Zeggen!.
Goede voornemens.
Sleutels, codes en aanwijzingen
BOM-model PV 25/03/2014.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Brainstorming Rogier van der Linde, 2015

WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal niet zo snel zou op komen Gebeurt meestal in groep tijdens intensieve sessies Proberen out of the box te denken Kwantiteit boven kwaliteit In kaart brengen van een zo groot mogelijk gamma aan oplossingen Overweeg verschillende brainstormsessies voor verschillende vragen Overweeg meerdere brainstormsessies na elkaar als onvoldoende bevredigende ideeën gevonden worden

BRAINSTORM PROCES 3 stap 1: vraagstelling stap 2: divergentiefase stap 3: convergentiefase

STAP 1: VRAAG / PROBLEEMSTELLING 4 Stel één concrete vraag, b.v. ‘hoe kunnen we ouders met elkaar in contact brengen om op elkaars kinderen te passen?’ Geef voldoende context (doelgroep, bedrijfssector...) Leg niet te veel randvoorwaarden op ‘het budget is...’ ‘een goed idee is bijvoorbeeld...’ ‘dit hoeft er niet in te zitten’

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) 5 Technieken om te starten: kies een trefwoord en associeer daarrond wijs rollen toe (klant, leverancier...); ieder brainstormt vanuit zijn rol negatieve brainstorm: ga op zoek naar problemen i.p.v. oplossingen Als je vastzit: denk na over de woorden WIE, WAT, HOE, WAAROM, WANNEER, WAAR onderzoek de concurrentie (maar doe dit niet te vroeg of je blokt je eigen ideeen af), en kijk vooral naar wat zij niet doen tik trefwoorden in in Google Search en kijk naar de suggesties neem een koffiepauze en begin opnieuw

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – TIPS 6 Tips: beoordeel ideeën niet: er zijn geen slechte ideeën bouw verder op ideeën ga niet teveel in detail vertel elk idee, ook al ben je zelf niet overtuigd; misschien kunnen anderen hier wel op voortbouwen gebruik postits, en plak ideeën die uit elkaar voortkomen bij elkaar (b.v. bloemvorm)

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – KWANTITEIT BOVEN KWALITEIT 7 “In a pottery-making class, the teacher split the class into two groups: the first group was to focus on making as many clay pots as they could in the hour; the second group was to focus on making the highest quality clay pot within the hour. At the end, the teacher would grade them on who made the highest quality clay pot. When the class was over, the teacher examined the clay pots and announced that the highest quality pot made was from the group who focused on quantity – making the most clay pots in the hour.” kwantiteit boven kwaliteit!

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – IDEA KILLERS 8

STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) 9 Filteren, sorteren en/of classificatie van ideeën Niet eenvoudig: kan sterk beïnvloed worden:  persoonlijkheden  de stemming van het moment Mogelijke techniek: iedereen krijgt een bepaald aantal bolletjes (‘stemmen’), die op de postits kunnen geplakt worden Eindig met een shortlist van een maximaal 10- tal ideeën

STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) - PRAKTISCH 10

EVALUATIE VAN DE IDEEËN 11

CREATIVITEIT 12

ANDERE BRAINSTORMINGSTECHNIEKEN 13 Negatieve of omgekeerde brainstorming: in plaats van goede ideeën, zoeken we nu zoveel mogelijk slechte punten van een product of service; daarna kan een tweede (gewone) brainstorm gehouden worden voor oplossingen Bloemassociatie: vertrek van een centrale term, bedenk associaties en zet ze als bloemblaadjes rond het woord Zes denkhoeden techniek: elke hoed symboliseert een invalshoek, ‘laat ons eerst met de witte hoed naar de zaak kijken’ Nog meer technieken vind je b.v. op de-innovator.nl. de-innovator.nl