Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari 20081 Muziek als succesformule.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Viktor Wieme, Kimberly Camus, Kelsey Vermeulen
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Muziek zegt iets over de persoonlijkheid.
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
1 Presentatie radioscenario Raad van Bestuur NOS Integrale radiostrategie 2006.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Radio spes Lieve. De nederlandstalige katholieke zender In Brussel en omgeving (24 uur op 24) Wereldwijd: Via
Cultuurparticipatie bij jongeren
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Behoefteonderzoek senioren 2008
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Jeroen Verspeek, Hoofd Kijk- en LuisterOnderzoek Datum: 3 oktober TV- en Radiodag Kabelraden.nl.
Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Onze Concepten Met doelgroepanalyse. Inhoud Doelgroeponderzoek en conclusies Uitgekozen concepten Argumenten.
Media en de massa.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Jongeren en Muziek.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Muziek voorkeur zegt iets over persoonlijkheid.
Kennis en houdbaarheid Laurens van der Hove. Vraag 1. Lukt het om antwoord via je mobiel te geven?
Lezen les 3.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Paragraaf Modulatie.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Media & verzuiling.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Mijn Spreekbeurt gaat over
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Communicatie & Relatie
Een kwalitatief onderzoek naar de luisteraar van de regionale radiozender ROOS-dagen, februari 2009 De Vos & Jansen Marktonderzoek In samenwerking met.
Randstad Monitor De Top 20 van Europese grootstedelijke regio’s Walter Manshanden, Anita Bouman-Eijs, Olaf Koops, Elmer Rietveld, Noelle Fischer.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Wat feiten en cijfers Calvijn Business School
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Ontzuiling en secularisatie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
H1 Media en communicatie
H2 Soorten media.
Monitor Freelancers en Media 2017
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Marketing Week 3 les 1.
Informatievaardigheden
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Factsheet – Rapport Sport 2018
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
WAARDERING: +++ ZEER GOED
Muziek.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Leden enquête Otto Philipse
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule

Datum: februari  De meeste regionale zenders draaien niet de muziek die de luisteraars het liefst willen horen. Waarom is dit zo?

Datum: februari  Analyse radiomarkt en lifestylegroepen  Muzieksmaak lifestylegroepen  Conclusies Inhoud

Datum: februari Top 12 Radiozenders 2007: 10+ Leeftijd verschil 1Regio14,613,9(-0,7) 2Radio 53811,1 (0) 3Radio 211,211,0(-0,2) 4Sky Radio9,8 (0) 53FM7,67,7(+0,1) 6Radio 17,3 (0) 7Q-Music5,86,5(+0,7) 8Radio Veronica5,25,6(+0,4) 9Radio 10 Gold4,84,1(-0,7) 10Comm. Regionaal2,52,8(+0,3) 11Radio 41,82,0(+0,2) 12 Radio 51,02,0(+1,0) Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+

Datum: februari Top 10 Radiozenders 2007: jaar Leeftijd jaar verschil 1Radio 213,913,6(-0,3) 2Sky Radio13,112,8(-0,3) 3Radio 53811,912,7(+0,8) 4Q-Music6,48,5(+2,1) 5Radio Veronica7,38,1(+0,8) 63FM8,47,6(-0,8) 7Regio7,36,7(-0,6) 8Radio 10 Gold6,45,6(-0,8) 9Radio 14,44,7(+0,3) 10Arrow Classic Rock2,63,1(+0,5) Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+

Datum: februari Top 10 Radiozenders 2007: 55+ leeftijd verschil 1Regio34,031,6(-2,4) 2Radio 214,213,4(-0,8) 3Radio 112,812,3(-0,5) 4Sky Radio7,17,8(+0,7) 5Radio 51,95,2(+3,3) 6Radio 10 Gold5,74,6(-1,1) 7Radio 43,63,7(+0,1) 8Classic FM3,53,6(+0,1) 9Radio 5382,22,6(+0,4) 10Radio Veronica1,61,7(+0,1) ma-vrij (7-18 uur)!! Bron: Continu Luisteronderzoek; ma-vrij; uur; leeftijd 10+

Datum: februari Gemiddelde leeftijd luisteraars FM Q-Music Radio Radio Veronica Sky Radio Radio 10 Gold5251 Radio 252 Radio Radio Regio60 62 Classic FM Radio

Datum: februari Het publiek van de regio: lifestylegroepen (1) Luisteraars in groepen ingedeeld op basis van demografische variabelen alsmede interesses, waarden en opinies: 122 variabelen met betrekking tot: - interesses- religie - waarden en normen- opleidingsrichting - vrijetijdsactiviteiten- kranten - opinies / attitudes- boeken - muziekvoorkeuren- culturele participatie

Datum: februari Lifestylegroepen (2) Dit heeft geleid tot 8 leefstijlgroepen: - Gemakzoekende Burgers - Standvastige Gelovigen - Participerende Burgers - Zorgeloze Spanningzoekers - Zorgzame Opvoeders - Bezorgde Burgers - Tolerante Wereldburgers - Ambitieuze Pleziermakers

Datum: februari Leefstijlgroepen en radiozenders AP ZO PB SG BB GB TW ZS Leeftijd  Opleiding  ORN Radio 5 Radio 1 Radio 4 Radio 2 3FM 538 Q Veronica Slam TMF hoog opgeleid laag opgeleid jongoud

Datum: februari Beschrijving: Standvastige Gelovigen Karakteristieken Kerkelijk en sterk geïnteresseerd in religie Behoudende opvattingen mbt huwelijk, drugs en euthanasie etc. Actief in organisaties, vrijwilligerswerk en lid van veel ideële organisaties Religieuze en klassieke muziek Stemt CDA en Christenunie Gemiddelde leeftijd: 57 jaar Mediagedrag Lichte kijkers Nl1 + Nl 2 regionaal, Radio (en R5) Visie, NCRV gids relatief weinig internet

Datum: februari Beschrijving: Gemakzoekende Burgers Karakteristieken Weinig interesses en waarden. Onveiligheid en naleving van de wet zijn belangrijke thema’s Eten weinig buiten de deur, bij voorkeur Hollandse kost Sociale klasse, opleiding en inkomen van deze groep is laag Smartlappen Stemt PvdA, gevolgd door CDA Gemiddelde leeftijd: 58 jaar Mediagedrag veel tv (322 min/dag) vooral Nl1, RTL4, SBS6 regionale radio nauwelijks internet

Datum: februari Beschrijving: Bezorgde Burgers Karakteristieken Weinig interesses, wel in sport Weinig vertrouwen in politiek, negatief t.o.v. buitenlanders en Europa, ontevreden over financiële situatie Sociale klasse, opleiding en inkomen laag. Rookt veel sigaretten Stemt PvdA, SP en Wilders Gemiddelde leeftijd: 48 jaar Mediagedrag Zware tv kijkers: Nl1, RTL4, SBS6 Regionale zenders, Sky Radio

Datum: februari Ontwikkeling regio leefstijlgroepen Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+ leefstijlgroepen verschil Totaal 10+14,613,9-0,6 standvastige gelovigen35,234,1-1,1 gemakzoekende burgers28,7 0 bezorgde burgers27,325,5-1,8 participerende burgers15,613,4-2,2 zorgzame opvoeders6,96,1-0,8 zorgeloze spanningszoekers3,62,9-0,7 tolerante wereldburgers3,22,7-0,5 ambitieuze pleziermakers3,42,3-1,1

Datum: februari Conclusies  De regionale omroepen trekken vooral oudere radioluisteraars. De belangrijkste lifestylegroepen zijn: -standvastige gelovigen -gemakzoekende burgers -bezorgde burgers  Belangrijkste inschakelmotief regionale omroepen = regionaal nieuws. Regionaal nieuws werkt selectief op deze lifestylegroepen

Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres standvastige gelovigen bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Licht Klassiek58% 2.Nederlandstalig luisterlied53% 3.Lichte muziek43% 4.Nederlandstalig levenslied36% 5.Country36% 6.Popclassics31% 7.Gospel28% 8.Nederlandstalige popmuziek27% 9.Klassieke periode (klassieke muziek)24% 10.Romantiek (klassieke muziek)18%

Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres gemakzoekende burgers bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Licht Klassiek44% 2.Nederlandstalig luisterlied43% 3.Nederlandstalig levenslied39% 4.Popclassics39% 5.Lichte muziek38% 6.Country38% 7.Nederlandstalige popmuziek33% 8.Top 4022% 9.Classic Rock21% 10.Jazz20%

Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres bezorgde burgers bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Nederlandstalig luisterlied45% 2.Licht klassiek41% 3.Popclassics41% 4.Lichte muziek38% 5.Nederlandstalige popmuziek38% 6.Country36% 7.Nederlandstalig levenslied35% 8.Top 4027% 9.Jazz22% 10.Dance classics20%

Datum: februari Conclusies  Muzieksmaak van de drie belangrijkste leefstijlgroepen voor regionale zenders lijkt sterk op elkaar. MAW: deze groepen zijn muzikaal goed door één zender te bedienen.  Nederlandstalige muziek is zeer geliefd bij de drie kerngroepen. Ook Lichte Muziek, Licht Klassieke Muziek en Country zijn populair.  Popmuziek speelt geen hoofdrol in de toplijst van favoriete muziekgenres van de drie lifestylegroepen!  Voor de meeste regionale zenders geldt dat gesproken woord (regionaal nieuws) en muziek niet optimaal afgestemd zijn op dezelfde publieksgroepen.

Datum: februari Dilemma Regionale omroepen  Wat nu?