Basisstof 6: Reacties van planten op interne en externe signalen Lengtegroei.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat gebeurt er eigenlijk allemaal in en met de bloem?
Advertisements

Thema 2 Planten.
Het Floraliaproject!!!.
Natuur- weten-schappen
Klierwerking als reactie op prikkels
Planten.
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Bst 3 Stengels.
Planten Basisstof 3: Stengels.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Bloemen, vruchten, zaden
Planten Basisstof 2: Wortels.
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 2. Planten- en vleeseters.
Ecologie Basisstof 6: Successie Basisstof 7: Aanpassingen bij dieren Basisstof 8: Aanpassingen bij Planten.
Wortels, stengels en bladeren
Examentraining Biologie
Stevigheid en bescherming.
Wortels Functies: Verankeren van de plant
Inhoud les Huiswerk Leskaart bladeren Aantekeningenblad Maken huiswerk.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Machten.
Alles wordt anders Het bos De voedselkringloop.
Energie in ecosystemen
THEMA 2 PLANTEN Basisstof 3 STENGEL.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Hoe overleven bomen de winter?
Regenwormen.
De bouw van een plant.
1B thema 4: ordening.
Thema planten - Les 6 - Wortels -
Planten Thema 2.
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Wat zijn nerven ? Vaatbundels  = ?? Rood = houtvaten ?
Ontkieming, groei en ontwikkeling
Fotosynthese 12 H2O + 6 CO2 + licht E ====> C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2
Planten Wat ga je doen? Wat ga je leren?
Thema planten - Les Stengels -
Groep 8 University Microben
Ontdekkingen in de zomer
Thema planten - Les Fotosynthese -
Inhoud les Huiswerk (Wortels af) Biobits : Stengels
LES 9 – PLANTEN ALS VOEDSEL
Machten.
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Aanpassingen bij planten
Wat zijn microben?.
Regenwormen.
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
Planten Hoofdstuk 2.
Vergelijkingen oplossen
5. Planten 1HV.
Planten Hoofdstuk 2.
Bloemen, vruchten, zaden
Natuur in Twente klas 1 Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Thema 1 Planten.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Basisstof 4 (+12). Het rijk van de planten
Planten HV.
5.2 Planten groeien Deze les: Uitleg 5.2
Voorbereiding op de biologie toets
Wat gaan we vandaag doen
HOOFDSTUK 5 Goniometrie Tangens.
HOOFDSTUK 5 Goniometrie Tangens.
Kom maar op…. Ik zal je laten zien hoe slim ik ben…
Transcript van de presentatie:

Basisstof 6: Reacties van planten op interne en externe signalen Lengtegroei

Zonder topje  conclusie?

Afgesneden topje terugplaatsen Conclusie?

Lengtegroei

Zonder topje  conclusie?

Afgesneden topje terugplaatsen Conclusie?

Lichtval van opzij Twee conclusies: …………

Topje op agar-blokje  op afgetopte stengel Conclusie?

Wat gebeurt er met de stengel? Wat gebeurt er met de wortels?

Verklaring: auxine = groeistof Stimuleert de celstrekking Teveel groeistof remt de celstrekking

Groeistoffen: Punt Q: normale concentratie groeistof in de STENGEL. Meer groeistof geeft méér groei

Licht breekt de groeistof af. Waar zit de meeste groeistof?

Groeistoffen: Punt P: normale concentratie groeistof in de WORTEL. Meer groeistof geeft mínder groei

Groeistof zakt naar beneden? Waar zit de meeste groeistof?

Ethyleen: stimuleert rijping van vele soorten fruit Profielwerkstuk over ethyleen: unde/fruitschaal.html lees dit goed door !! unde/fruitschaal.html Lees ook de tekst blz. 41 onderaan vanaf ETHYLEEN Maak de opdrachten: Opdracht 23 blz. 40 Opdracht 24 blz. 41 Opdracht 25 blz. 42

Controle van de bloei blz. 43/44 Lees het stukje tekst op blz. 42 en 43 Lees ook het onderzoekje dat staat beschreven op blz. 42 Maak Opdracht 26 blz. 43

Bescherming tegen vraat blz. 43 Planten aan begin voedselketens Virussen, bacteriën en schimmels infecteren planten Insecten vreten planten aan Planten hebben een ingenieus verdedigingssysteem ontwikkeld Voorbeeld: rupsen vreten planten aan, sommige planten geven daarop eenn geur af. Sluipwespen worden daardoor aangetrokken, sluipwesp legt eieren in de rups(en), eieren ontwikkelen tot larven, eten rups op: Rupsie sterft Lees tekst over bescherming tegen vraat via de volgende link: n Lees de volgende tekst pdf over planten (kline tekst met voorbeelden) khendrik/Samenvattingen_toetsen/groep_6/g._Goed_beschermd.pdf Maak Opdracht 27 blz. 44

Bescherming tegen uitdroging Bekijk de volgende dia’s rustig Ze gaan allemaal over bescherming tegen uitdroging Mak opdracht 28 blz. 45 Leer de samenvatting erg goed blz. 46 t/m 47 Maak de D-toets blz. 48 t/m 55 Verbeter de antwoorden in een andere kleur EINDOPDRACHT: Maak opdracht 2 en 3 (PF)

Nadeel blad: veel waterverlies Oplossingen?? Cuticula = vetlaag Opperhuidcellen liggen strak tegen elkaar =?? Huidmondje kan dicht ?? Huidmondjes aan onderkant Hoezo?? Vaatbundels voeren veel water aan.

Ademhaling plant: buitenoppervlak meestal ondoorlatend (doel?)

Openen en sluiten huidmondjes In het lichtDonker of bij watergebrek

Beredeneer waarom een huidmondje ‘s nacht dicht mag zijn

Welke soort aanpassing zie je hier?

Voordeel van deze bladvorm?