 “De passie waarmee sommige professoren hun vak doceerden, en de variatie aan onderwerpen die in de vakken aan bod kwam”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
Huidige pagina.
Engelse Taal en Cultuur
Faculteit Sociale Wetenschappen
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
OPO – OpleidingsOnderdeel –VAK OLA –Opleidingsleeractiviteit –deel van een vak.
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Studieschema BA-Talen c.s. Arjen Versloot. Huidig studieschema van een talenstudie semesterTVThemaAlgemeenKeuze
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
BACHELOR 3 Taal- en Letterkunde B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL):
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Bachelor taal- en letterkunde I. Vastleggen curriculum Ba 2 en 3 (praktisch) II. Keuzes curriculum Ba 2 en 3 (inhoudelijk) Infosessie Bachelor Taal- en.
Master Geschiedenis van de Oudheid. Specifieke eis: talenkennis Lange traditie (sinds 1930)
Infosessie Bachelor 3 Vrijdag 9 mei 2008
Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee talen traject één taal traject.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Informatie Cursusinschrijving & Hoofdrichtingen TCS Dinsdag 10 november 2015.
Bachelor 3 taal- en letterkunde I. Vastleggen curriculum (praktisch) II. Keuzes curriculum (inhoudelijk)
Master Oost-Europese talen en culturen Kiezen na de bachelor.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Taal- en Letterkunde BA2 Infosessie 10 mei BACHELOR 2 Bachelor 2: V ERDIEPING het jaar waarin je talen worden uitgediept, en een theoretische basis.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
MASTER TAAL- EN LETTERKUNDE Timothy Colleman – 26 september 2016 OPLEIDING TAAL- EN LETTERKUNDE.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
Taal- en Letterkunde BA2
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Erasmus Taal- en letterkunde
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Programma van deze avond
Master taal- en letterkunde
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
taal- en letterkunde Bachelor 3
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Enkele interessante vragen!
Programma van deze avond
Voorlichtingsavond profielkeuze
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Master in de Geschiedenis
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

 “De passie waarmee sommige professoren hun vak doceerden, en de variatie aan onderwerpen die in de vakken aan bod kwam”

 “Grote mogelijkheid om via individuele inzet kennis op te doen.” Oudstudenten Taal- en Letterkunde

 “Ik waardeer het dat men mij heeft bijgebracht zelfstandig en kritisch te denken en mijn mening op een overtuigende manier te formuleren”

 “Het feit dat men in Taal- en letterkunde verder kijkt dan de taal op zich. Je leert ook de literatuur, de cultuur, de geschiedenis enzovoort kennen rond je gekozen talen”

Bachelor Taal- en Letterkunde: 2 Talen Infodag Faculteit Letteren en Wijsbegeerte 15 maart 2014 Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Latijn, Nederlands, Spaans, Zweeds

9 talen aan de UGent DuitsEngelsFransNederlandsGrieks LatijnItaliaans Spaans Zweeds

P IJLER 1: T AALVAARDIGHEID : grondige kennis van twee talen verwerven  3 à 4 Vakken Taalvaardigheid: Grammatica – Spreken – Presentaties – Schrijven  Monitoraat, Tutoria, workshops, individuele begeleiding  Verdere taalverwerving via opdrachten voor vakken taalkunde en letterkunde  Zelfstudie: Woordenschat, lezen, luisteren, contacten leggen, Erasmus etc.

P IJLER 2 C ULTUUR & GESCHIEDENIS vertrouwd zijn met de culturele achtergrond  1 vak ‘Cultuur en geschiedenis van (…)’  Vervolgvak in Bachelor 3 of Master  Keuzevakken geschiedenis  Aandacht voor culturele achtergronden in vakken Taalkunde en Letterkunde

P IJLER 3 T AALKUNDE Een breed geheel van taalkundige fenomenen, theorieën en studies  Geschiedenis van de taal  Dieperliggende grammaticale structuren en verklaringen  Fonologie, morfologie, semantiek en syntaxis  Verwantschap en contact tussen talen  Vergelijking van talen en taalstructuren (contrastieve linguïstiek, taaltypologie)  Taalvariatie: standaardtaal, dialecten, sociale klasse, jongerentaal …  Taalgebruik (sociolinguïstiek, pragmatiek)  Analyse van sociale verhoudingen in en door taal en tekst (discoursanalyse)  Stijl en taalregister  Eerste, tweede of derde taalverwerving van kinderen en volwassene  Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken in de taalkunde

P IJLER 4 L ETTERKUNDE EN LITERATUURWETENSCHAP  Geschiedenis van literatuur en literaire bewegingen  Vergelijking van literaire tradities, genres en thema's  Analyse van individuele werken of oeuvres  Analyse van beeldrijk en creatief taalgebruik  Verbanden met andere kunstvormen  Verbanden met andere wetenschappelijke disciplines (bv. pyschologie, sociologie, filosofie, cultuurwetenschappen)  Begrip van schrijven en lezen in andere historische contexten  Analyse van 'het hedendaagse' in contemporaine literatuur  Maatschappelijke thema’s  Literaire kritiek, theorieën en methodes  Narratalogie: verhaalvormen en perspectieven  Digital Humanities: literatuur(studie) en het internet

P IJLER 5 O NDERZOEK  Onderzoekslijn vanaf eerste jaar  Verschillende soorten papers  Onderzoekstaak Ba3  Masterproef  Eigen profilering qua discipline en onderwerp  Onderzoek is bekroning van opleiding in wetenschappelijke discipline  Maar ook: Algemeen probleemoplossend vermogen: omgaan met complexe teksten en problemen

I NSTAPNIVEAU - T AALNIVEAU  Algemeen: Interesse voor voor taal en tekst, kritisch onderzoek en theorievorming  Nederlands, Frans, Engels: Eindtermen van het secundair onderwijs  Duits, Spaans, Italiaans en Zweeds: Geen voorkennis vereist  Latijn & Grieks: idem – differentiëring in 1 e semester  Duits: gratis voorbereidingscursus (1 week) begin september  Universitair Talencentrum: zomercursussen (betalend)

V ERSCHIL MET T OEGEPASTE T AALKUNDE  Literatuur  Brede waaier aan thema’s en theorieën in de letterkunde en taalkunde  Andere structuur en didactisch opzet van de opleiding, bv. qua taalvaardigheidsonderwijs, zelfstudie, algemene vakken, keuzevakken  Eigen keuzes en profilering van de student

OPBOUW VAN DE 1 ste BACHELOR (60 studiepunten) Taal 1 (20 stptn) Gemeenschappelijk (20 stptn) Taal 2 (20 stptn) Taalvaardigheid Taalkunde Literatuur (Geschiedenis en cultuur) 5 algemene vakken Europese talen in contact Taalvaardigheid Taalkunde Literatuur (Geschiedenis en cultuur)

OPBOUW VAN DE 1 ste BACHELOR Algemene vakken (20 studiepunten) 1. Inleiding tot taal- en tekststructuren 2. Inleiding tot de voornaamste moderne literaturen 3. Overzicht van de historische kritiek 4. Historisch overzicht van de wijsbegeerte 5. Visuele cultuur: kunst in historische context 6. Europese talen in contact: Geschiedenis en methodologie

OPBOUW VAN DE 1 ste BACHELOR Taalspecifieke vakken (2 x 20 studiepunten) 4 vakken (20 studiepunten) Bv. Semester 1: Franse taalvaardigheid I Franse letterkunde I Semester 2:Franse taalvaardigheid II Franse taalkunde I

DIVERSE LES- EN WERKVORMEN Hoorcolleges (2 lesblokken van 1.15u) Oefeningen in kleinere groepen (1 à 2 lesblokken van 1.15u) voor bv. taalvaardigheid, grammaticale oefeningen, literaire analyse ICT oefeningen(Elektronische leeromgeving) Individuele begeleiding Zelfstudie

2 de BACHELOR: UITDIEPING Uitdieping talen: 2x 5 taalspecifieke vakken 2 algemene vakken: Algemene Taalwetenschap Algemene Literatuurwetenschap

3 de BACHELOR: PROFILERING Student brengt klein onderscheid aan tussen de twee talen Keuze van discipline en taal in onderzoekstaak en begeleidend seminarie Profilering in de Taalkunde of Letterkunde via onderzoekstaak en keuzevakken Erasmus: Mogelijkheid tot studeren in het buitenland: 1 e semester In steden als Madrid, Berlijn, London, Canterbury, Parijs, Montpellier, Rome, Budapest, Helsinki etc.

MASTER Verschillende mogelijkheden: Talencombinatie van de bachelor verderzetten Keuze voor 1 taal of talengroep (behalve Italiaans) Vergelijkende Moderne Letterkunde Historische Taal- en Letterkunde

WERK VDAB-cijfers: >90% van onze studenten vindt werk binnen het jaar na afstuderen Sectoren:  1/3 onderwijs (secundair, hoger onderwijs, volwassenenonderwijs)  1/3 culturele sector en media  1/3 privé (communicatie, administratie en management)

WERK Talenkennis en onderzoeksvaardigheden zijn troeven op de arbeidsmarkt, maar onze studenten moeten ook eigen inzet en creativiteit opbrengen om een goede job te vinden.

Enkele concrete beroepen van alumni Professionele communicatie Frans en Italiaans bij Jansen & Jansen Customer Media Computerlinguïst bij Actonomy (HR software) Medewerker Vertaalbureau Medewerker Ondertitelingsproductiehuis Projectbeheerder bij Lumière (filmdistributie) Verantwoordelijke voor PR en volunteer support bij Erfgoed Vlaanderen

Enkele concrete beroepen van alumni Regiomanager bij de VDAB Interreg-auditeur bij de Vlaamse economische inspectie Oprichter 4pm Marketing: Printed media for the parking industry and leisure events Oprichter LS Translations bvba Business process analyst bij Ebay Software user assistant bij Unisys (Informatie-technologie) Journalist: bv. Karel Verhoeven en Veerle Windels (De Standaard), Liesbeth Imbo, Freek Braeckman, Jonas Muylaert, Eveline Masco (allen VRT)

MEER INFORMATIE

 “De gemoedelijke sfeer, de interessante lessen, het persoonlijke contact met de proffen en hun professionaliteit, en zeker ook de grote diversiteit van vakken (brede vorming)” Oudstudenten Taal- en Letterkunde