CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
... waar hébben we het over?! Romeinen aan de Rijn, schoolplaat legermuseum.
Advertisements

Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
De tijd van de wereldoorlogen
Tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
De tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900 Eeuw van de
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Tijd van televisie en computer
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Kolonisatie en Dekolonisatie
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
Tijd van televisie en computer
Pabo instroom geschiedenis
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Van polis tot keizerrijk
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Ka11. het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Tijd van jagers en boeren
De Republiek-de Opstand
De Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
Context 3: Koude Oorlog Les 2 – Spanningen in Europa –
Ik geloof dat de VS steun moet verlenen aan vrije volken die zich verzetten tegen pogingen om hen te onderwerpen door gewapende minderheden of door druk.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
CSE 2016 VWO tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Hellen Janssen namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
De Europese eenwording
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Dide Breuer.
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Context 3: Koude Oorlog Les 9 – Einde Koude Oorlog.
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
Context 3: Koude Oorlog Les 6 – Afrika.
§3.1 Industrie en samenleving
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
§2.1 Industrie en samenleving
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Presentatie over: Paul Tibbets.
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN

Vraag 1 volgordevraag

Vraag 2 Kenmerkend aspect 4: de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse wereld

Vraag 3 Vaardigheid Het kenmerkend aspect 6: de groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Het kenmerkend aspect 7: de confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

Vraag 4 Het kenmerkend aspect 11: de vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd via hofstelsel en horigheid Het kenmerkend aspect 13: de opkomst van handel en ambacht die de basis legt voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving

Vraag 5 Het kenmerkend aspect 12: Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur

Vraag 6 Het kenmerkend aspect 18: het begin van de Europese overzeese expansie Het kenmerkend aspect 19: Het veranderende mens- en wereldbeeld van de renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Het kenmerkend aspect 20: de hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid

Vraag 7 Historische Context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (Een ‘nationale’ opstand) Tweede paragraaf historische context, tweede alinea: “Oranje voerde … buiten schot”. Het kenmerkend aspect 22: het conflict in de Nederlanden dat resulteert in de stichting van een Nederlandse staat

Vraag 8 Historische Context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (Een ‘nationale’ opstand) (1576 Pacificatie van Gent) Het kenmerkend aspect 22: het conflict in de Nederlanden dat resulteert in de stichting van een Nederlandse staat

Vraag 9 Historische Context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (Een ‘nationale’ opstand) (1576 Pacificatie van Gent) Het kenmerkend aspect 22: het conflict in de Nederlanden dat resulteert in de stichting van een Nederlandse staat

Vraag 10 Historische Context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden : -vorming van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden -de Spaanse Armada wordt verslagen Het kenmerkend aspect 22: het conflict in de Nederlanden dat resulteert in de stichting van een Nederlandse staat

Vraag 11 Historische context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Het kenmerkend aspect 25: wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie Het kenmerkend aspect 26: de wetenschappelijke revolutie

Vraag 12 Historische context: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Het kenmerkend aspect 24: de bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek

Vraag 13 Voltaire ( ) Het kenmerkend aspect 30: de democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap

Vraag 14 Combinatie van KA en toelichting Het kenmerkend aspect 31: De industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legt voor een industriële samenleving Het kenmerkend aspect 32 : discussies over de ‘sociale kwestie’ Het kenmerkend aspect 35: voortschrijdende democratisering, met deelname van steeds meer mannen en vrouwen aan het politieke proces Het kenmerkend aspect 34: de opkomst van emancipatiebewegingen

Vraag 15 Het kenmerkend aspect 33: De moderne vorm van imperialisme die verband houdt met de industrialisatie

Vraag 16 Volgordevraag

Vraag 17 Historische context: Duitsland Eerste problemen voor de nieuwe Republiek van Weimar Spartakus-opstand (1919) Kenmerkend aspect 38: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën (communisme fascisme) / nationaalsocialisme Tekening van Karl Arnold in Simplicissimus Karl Liebknecht Karl Arnold (links-liberale Deutsche Liberale Partei)

Vraag 18 Historische context: Duitsland Factoren die leidden tot de ondergang van de Republiek van Weimar ( ) Kenmerkend aspect 40: het voeren van twee wereldoorlogen  Vrede van Versailles Kenmerkend aspect 39: de crisis van het wereldkapitalisme Kenmerkend aspect 37: de rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie  foto’s van Willy Römer

Vraag 19 Historische context: Duitsland Rijksdagbrand (1933) Kenmerkend aspect 37: de rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie Kenmerkend aspect 38: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme fascisme / nationaalsocialisme

Vraag 20 Historische context: Duitsland Rijksdagbrand (1933) Kenmerkend aspect 37: de rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie Kenmerkend aspect 38: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme fascisme / nationaalsocialisme

Vraag 21 Historische context: Duitsland Combinatievraag: gebeurtenis en gevolg

Vraag 22 Atoombom op Hiroshima (1945) Het kenmerkend aspect 40: Het voeren van twee wereldoorlogen Het kenmerkend aspect 43: Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens en de betrokkenheid van de burgerbevolking bij oorlogvoering Het kenmerkend aspect 45: De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Vraag 23 Historische Context: Koude Oorlog Praagse Lente 1968 & Hongaarse Opstand 1956 Kenmerkend aspect 38: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme fascisme / nationaalsocialisme Het kenmerkend aspect 45: De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Vraag 24 Historische Context: Koude Oorlog Praagse Lente 1968 Kenmerkend aspect 38: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme fascisme / nationaalsocialisme Het kenmerkend aspect 45: De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog Het kenmerkend aspect 48: de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen

Vraag 25 Historische Context: Koude Oorlog Demonstratie tegen kernwapens in Amsterdam (1981) Kenmerkend aspect 37: de rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie Het kenmerkend aspect 45: de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog Het kenmerkend aspect 48: de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen

Vraag 26 Ierse popgroep U2 Het kenmerkend aspect 45: de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog Het kenmerkend aspect 47: de eenwording van Europa. Het kenmerkend aspect 48: de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de 20 e eeuw aanleiding geeft tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen

EINDE