Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur
Keuze scheikunde.
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
NLT HAVO.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Kies jij voor NLT ? Wij zoeken een enthousiaste kandidaat met een 1e graads bevoegdheid, met eindexamenervaring en met ervaring Natuur, Leven & Technologie.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Profielkeuze Bovenbouw
Natuur Leven en Technologie
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Pré-NLT-module 3D-printen
Programma van deze avond
NLT: een vak voor jou?.
Ouderavond Profielkeuze
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
Programma van deze avond
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlopige keuze H3>H4
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Overstap M4 - H4 15 oktober 2018.
Profielkeuze avond ( uur)
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Mavo Informatie Algemeen
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Programma van deze avond
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010

Waarom NLT? Programma 1 november 2010 Introductie NLT Introductie Its academy Uitleg opdracht

Programma clusterdag

Wat is NLT? Een nieuw bètavak: Natuur, Leven en Technologie Meer dan optelsom Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Aardrijkskunde

Waarom NLT? Meer plezier in bètavakken Betere aansluiting met vervolgstudie Samenhang laten zien Goede leerlingen uitdaging bieden Variatie in lesprogramma en aansluiting bij mogelijkheden van de school Contact met bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen

Opbouw van NLT Modules over interessante onderwerpen die met natuur (wetenschap), leven en techniek te maken hebben. Profielen NG en NT keuzeprofielvak Samenhang ontdekken bij Bi, Na, Sk, Wi en Ak en uitdiepen Technisch ontwerpen en onderzoek doen

Wat is NLT? Een nieuw bètavak Natuur, Leven en Technologie Keuzevak in profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek Meer dan optelsom Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Aardrijkskunde

Wat is NLT? Een nieuw bètavak Natuur, Leven en Technologie Keuzevak in profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek Meer dan optelsom Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Aardrijkskunde

Modules NLT bestaat uit modules van ieder 40 uur Landelijk ontwikkeld samen met hoger onderwijs, nieuw, uniek en actueel 7 tot 10 modules, keus van school Goede doorstroom naar HBO of universiteit

Voorbeeld van NLT Forensische wetenschap Iemand wordt in zijn tuin doodgeschoten. Kogelbaan: wiskunde en natuurkunde DNA sporen: scheikunde en biologie Schoen met grondsporen: aardrijkskunde Bij NLT komen deze vakken samen.

First modules La condition Humaine1935 René Magritte The best egg?? Forensic evidence Designing your disco What did you say? Sport performance Aerosoles in dirty air Dynamic modelling Locate & navigate Drinking & driving Zero-energy house

Opbouw programma invoerscholen Havo (slu)Vwo (slu) startmodule40 vrij deel80120 keuze uit voorgeschreven domeinen met gecertificeerde modules à 40 slu totaal320440

25% vrije ruimte Naar keuze van de school, bijvoorbeeld: eigen materiaal masterclasses onderwerpen nieuwe natuurkunde onderwerpen wiskunde D onderwerpen ANW andere landelijke modules NLT

HAVO HAVO: 320 uur studielast Ongeveer 8 modules Alleen SCHOOLEXAMEN Profielkeuzevak voor NG en NT Vrije deel keuze mag, is niet vanzelfsprekend

Examenprogramma havo SE Invoer scholen A Vaardigheden B Taal van de natuurwetenschap C Bedreiging en behoud van de leefomgeving D Zorgen en genezen E Opsporen en beschermen F Verbetering van de kwaliteit van leven G Grenzen verleggen H Communiceren en navigeren I Gemak dient de mens

Voorbeeld opzet HAVO H4 startmodule (Het beste Ei) H4 gehoor, geluid en gehoorschade H4 digitale techniek H5 mens en meten H5 communicatie en navigatie H5 forensische technieken en biometrische identificatie H5 rijden (z)onder invloed

VWO VWO: 440 uur studielast Ongeveer 11 modules Alleen SCHOOLEXAMEN Profielkeuzevak voor NG en NT Keuze kan nog in V4 worden gemaakt

Examenprogramma vwo SE Invoer scholen A Vaardigheden B Fundament van wetenschap en technologie C Aarde en klimaat D Stellaire informatie en processen E Biofysica, -chemie en -informatica F Biomedische technologie en biotechnologie G (Duurzaam) gebruik van grondstoffen, energie en ruimte H Materialen, proces- en productietechnologie I Werktuigen, voertuigen en producten

Voorbeeld opzet VWO V5 startmodule (context: forensische technieken) V5 rijden (z)onder invloed V5 dynamisch modelleren V5 medicijnen op maat V5 meten aan melkwegstelsels V6 hersenen en leren V6 fotosynthese school) V6 technisch ontwerpen in de gezondheidszorg V6 robotica

Randvoorwaarden aanmelden via docententeam met minimaal 3 personen en 3 eerstegraadsbevoegdheden: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, (fysische) geografie aanvullen ontbrekende kennis tijd voor overleg, scholing en contact met andere scholen en HO

Informatie

Opdracht Maak samen (bètabreed!) een recensie. Twee modules staan centraal: 1.Klimaatsverandering; als het noordpoolgebied opwarmt 2.Medicijnen; van molecuul tot mens Verwerk deze recensie op een poster. Presenteer deze poster aan de einde van de dag.

Recensie 1.Wat moeten leerlingen weten en kunnen om aan de module te beginnen? 2.Wat moeten docenten weten en kunnen om de module te geven? 3.Wat weten en kunnen leerlingen na afloop van de module? 4.Welke activiteiten voeren de leerlingen uit? 5.Welke taken heeft de docent bij het uitvoeren van de module? 6.Wat maakt de module aantrekkelijk/uitdagend voor bètaleerlingen? 7.Hoeveel ruimte is er voor de docent en de leerlingen om keuzes te maken? 8.…….????

Waar haal je de informatie? 1.Docenten- en leerlingenhandleiding (3 per lokaal) 2.Discussie binnen je groepje 3.Lezing van een auteur/expert 4.Practicum 5.Algemene informatie NLT 6.Panel discussie 7.Docenten van de Vu

Vragen???