Babylonische Wiskunde stoffige algebra?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Advertisements

dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Rekenen 31 januari.
Babylonische wiskunde.
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Les 3 : 12 Oktober – 18 Oktober 2013 Offers HET HEILIGE HEILIGDOM Offers.
Pluto verkennen. Timo, Tom en Maarten.
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
De grote dierenquiz.
Machten en logaritmen Een stukje geschiedenis
Algebraïsch oplossen van kwadratische vergelijkingen
Woningfinanciering een inleiding
Je wilt een 3 cm hoge dia, scherp en volledig, op een 4,5 m
Een inleiding. Door: M.J.Roos 8 mei 2011
Voorbeeld Bereken de diepte van het water. Aanpak
Wat heerlijk om een schat te vinden!
Rekenen 14 maart.
Oppervlakte Oppervlakte = op het vlak Dit is 1 cm²
Letterrekenen K. van Dorssen.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Abraham, volgend jaar rond deze tijd zal Ik bij jou terugkomen en dan zal Sara, je vrouw, een zoon hebben. Op een dag kwamen drie onbekende mannen op bezoek.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Exponentiele verbanden En wat opdrachten uit het huiswerk.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Oppervlakte Reghoek, vierkant en driehoek. Wat is oppervlakte?  Oppervlakte is die hoeveelheid 2D ruimte wat deur ‘n vorm ingeneem/beset word.  Die.
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Periode 3 SE3 (week 12: vrijdag 24 maart t/m week 13 vrijdag 31 maart) 7 weken het leerstof behandelen en 8e week voorbereiding voor SE3 Hoofdstuk 4: Meetkunde.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Les 8 meten en meetkunde in huis
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Les 8 Meten en meetkunde in huis
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
8.4 Oppervlakte bij vergroten Van vergrotingsfactor naar oppervlakte
Voorkennis: Kwadratische vergelijking oplossen
Bereken de inhoud van de kubus en balk
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
G9 2 Formules omvormen is vergelijkingen oplossen M A R T X I
Vermenigvuldigen & delen
Vermenigvuldigen & delen
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen en handig rekenen © André Snijers.
De cilinder De cilinder De cilinder © André Snijers.
Worteltrekken ..is het tegenovergestelde (de inverse) van machtsverheffen. Wat betekent dat? 5² = 5 · 5 = 25 (grondtal 5, exponent 2) Dit is het wortelteken.
Om voor vier personen pannenkoeken te bakken heb je 200 gram tarwebloem nodig. Hoeveel tarwebloem heb je nodig om voor vijf personen pannenkoeken te bakken?
Machten van natuurlijke getallen
SCHAAL in toepassingssituaties
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 7
Les 7: woordformules gebruiken
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
Een macht tot een macht verheffen
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Gelijkvormige figuren, lengte, omtrek en oppervlakte
Tweedegraadsfuncties
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Babylonische Wiskunde stoffige algebra? Ab van der Roest Ichthus College, Veenendaal

De Babyloniërs vonden de geometrie al uit Een pas ontdekt kleitablet toont onverwacht knap meetkundig denken door Babylonische astronomen. „Het was echt een schok.” (NRC  29 januari 2016) In Science publiceert de Nederlandse assyrioloog-astronoom Mathieu Ossendrijver vrijdag die ontdekking.

𝑎 2 − 𝑏 2 = 𝑎+𝑏 𝑎−𝑏 Modern ? kwadraatafsplitsen (𝑥 2 +8𝑥=84) 𝑎 2 − 𝑏 2 = 𝑎+𝑏 𝑎−𝑏 https://tube.geogebra.org/m/XYIRHCs0 kwadraatafsplitsen (𝑥 2 +8𝑥=84) https://tube.geogebra.org/m/oAsWiWb8

Babylonische Wiskunde getallen wortels vergelijkingen oplossen

tafel van 5

getallen positiestelsel: 60-tallig geen teken voor de 0 3:30 kan decimaal zijn 210, maar ook 3 1 2 of 180 1 2

YBC 7289

2 ≈1,414214 30 = 30 60 =0,5 1;24:51:10 = 1+ 24 60 + 51 3600 + 10 21600 = 1,414213 42:25:35 = 42 60 + 25 3600 + 35 216000 = 0,7071 als we 30 lezen als 30, dan is 42;25:35 gelijk aan 42,4264≈30 2

AO 8862 Lengte, breedte. Lengte en breedte heb ik vermenigvuldigd en zo de oppervlakte gevormd. Verder heb ik het overschot van de lengte over de breedte bij de oppervlakte opgeteld: 3:03. Verder heb ik lengte en breedte opgeteld: 27 Gevraagd lengte, breedte en oppervlakte

AO 8862 27 + 3:3 =3:30 2 + 27 = 29 neem de helft van 29, dat is 14:30 14:30 X 14:30 =3:30:15 3:30:15 – 3:30 = 0:15 0:15 heeft 0:30 als vierkantswortel 14:30 + 0:30 = 15 lengte 14:30 - 0:30 = 14 breedte trek de 2 die je bij 27 opgeteld hebt, van 14, de breedte af: 12, de echte breedte vermenigvuldig 15, lengte, 12, breedte. 15 X 12 =3:0 oppervlakte 15 – 12 = 3 3:0 + 3 = 3:3

AO 8862 Los 𝑥 en 𝑦 op uit 𝑥𝑦+𝑥−𝑦=183 en 𝑥+𝑦=27 vergelijkingen optellen geeft: 𝑥𝑦+2𝑥=210 of 𝑥 𝑦+2 =210 𝑥+ 𝑦+2 =29 𝑥=14 1 2 +𝑑 en 𝑦+2=14 1 2 −𝑑 𝑥 𝑦+2 =210 1 4 − 𝑑 2 =210 𝑑 2 = 1 4 en 𝑑= 1 2 𝑥=15, 𝑦=12, 𝑜𝑝𝑝=300 27 + 3:3 =3:30 2 + 27 = 29 neem de helft van 29, dat is 14:30 14:30 X 14:30 =3:30:15 3:30:15 – 3:30 = 0:15 0:15 heeft 0:30 als vierkantswortel 14:30 + 0:30 = 15 lengte 14:30 - 0:30 = 14 breedte trek de 2 die je bij 27 opgeteld hebt, van 14, de breedte af: 12, de echte breedte vermenigvuldig 15, lengte, 12, breedte. 15 X 12 =3:0 oppervlakte 15 – 12 = 3 3:0 + 3 = 3:3

uitleg van tekst AO 8862 lengte en breedte en oppervlakte: 𝑥𝑦+𝑥−𝑦=3:3 is te herleiden tot 𝑥𝑦+𝑥−𝑦+𝑥+𝑦=3:30+27=3:30 𝑥𝑦+2𝑥=3:30 𝑥 𝑦+2 =3:30 neem nu 𝑢=𝑦+2 𝑥𝑢=3:30 𝑥+𝑢=29 𝑥=14:30+𝑎 en 𝑢=14:30−𝑎 𝑥𝑢= 14:30+𝑎 14:30−𝑎 =3:30:15− 𝑎 2 =3:30 𝑎 2 =15 𝑎=30 𝑥=14:30+30=15 en 𝑢=14:30−30=14 𝑦=14−2=12

Van een rechthoek is de oppervlakte 65 en de som van de lengte en de breedte 18. Bereken lengte en breedte. 𝑥𝑦=65 𝑥+𝑦=18

modern 𝑥𝑦=65 𝑥+𝑦=18 𝑥 18−𝑥 =65 𝑥 2 −18𝑥+65=0 𝑥−13 𝑥−5 =0 𝑥−13=0 ∨𝑥−5=0 𝑥=13∨𝑥=5

Babylonisch 𝑥𝑦=65 𝑥+𝑦=18 neem 𝑥=9+𝑑 𝑦=9−𝑑 𝑥𝑦= 9+𝑑 9−𝑑 =65 81− 𝑑 2 =65 𝑑 2 =16 𝑑=4 (∨𝑑=−4) 𝑥=13 en 𝑦=5

meetkundig Van een rechthoek is de oppervlakte 65 en de som van de lengte en de breedte 18. Bereken lengte en breedte. 𝑥𝑦=65 𝑥+𝑦=18 https://tube.geogebra.org/m/Y7c2yY1Q

𝑥(𝑥+𝑦) https://tube.geogebra.org/m/IsNCRvmO arabische werkwijze https://tube.geogebra.org/m/PsMPMoO9