De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele."— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele en omgevingsfactoren Gerda van der Veer, MSc Co-promotors: Dr. Marja Cantell & Dr. Suzanne Houwen Promotor: Prof. Dr. Alexander Minnaert Rijksuniversiteit Groningen Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Basiseenheid Orthopedagogiek 1

2 Relatie ontwikkelingsdomeinen Neurobiologisch bewijs Overlap stoornissen – Bijv. de co-morbiditeit tussen DCD en taalontwikkelingsstoornis is 50% Vergelijkbare tijdsperiode van enorme ontwikkeling (0 t/m 6 jaar) Cross-sectionele studies bij kinderen in de basisschoolleeftijd Motoriek Taal Executieve functies 2

3 Onderzoeksvragen Wat is de relatie over de tijd tussen motorische vaardigheden, taalvaardigheden, en executief functioneren bij kinderen van 3 t/m 5 jaar? Hoe beïnvloeden individuele en omgevingsfactoren deze relaties? In hoeverre voorspellen motorische vaardigheden, taalvaardigheden, en executieve functies bij kinderen van 3 t/m 5 jaar het schoolsucces in de kleuterklas? 3

4 Doelgroepen Kinderen van 3;0 t/m 5;11 jaar 1)met een risico op Developmental Coordination Disorder (DCD); 2)met (een risico op) een specifieke taalontwikkelingsstoornis (TOS); 3)met een risico op TOS en DCD; 4)zonder ontwikkelingsproblemen. 4

5 Design Longitudinaal prospectief design: volgen tot de kinderen 6 jaar zijn Elke 6 maanden data verzamelen Dataverzameling van 2016 t/m

6 Dataverzameling 3;0-3;53;6-3;114;0-4;54;6-4;115;0-5;55;6-5;11 Assessment kind Motoriek Taal Executieve functies Intelligentie Ouder en kind Ouder-kind interactie Vragenlijsten ouder Motoriek Executief functies Temperament Kwaliteit thuisomgeving Gedragsproblemen Soc-dem vragenlijst 6

7 Welke kinderen willen wij rekruteren via fysiotherapeuten en ergotherapeuten? Kinderen van 3;0 t/m 5;11 jaar met een risico op DCD. Dit zijn kinderen: – met een score ≤16 de percentiel op de Movement Assessment Battery for Children 2; – deze achterstand in motorisch functioneren heeft geen neurologische verklaring, zoals cerebrale parese en autisme spectrum stoornissen; – de kinderen hebben geen lichamelijke beperking; – de kinderen hebben geen verstandelijke beperking; en – de kinderen hebben een normale of gecorrigeerde visus en hebben een normaal gehoor. 7

8 Opbrengsten Afstemmen van diagnostiek en behandeling op jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen, zoals kinderen met DCD. Afstemmen van zorg en onderwijs op de mogelijkheden van jonge kinderen. Deelnemende professionals – Eindresultaten worden bij u gepresenteerd in een workshop. Tijdens deze workshop is tevens specifieke aandacht voor motorische instrumenten, zoals de Zurich Neuromotor Assessment 3-5 (Kakebeeke, Caflisch, Chaouch, Rousson, Largo, & Jenni, 2013). – Op onze website kunt u het onderzoeksproces volgen. Deze website is op dit moment in ontwikkeling. Kakebeeke, T. H., Caflisch, J., Chaouch, A., Rousson, V., Largo, R. H., & Jenni, O. G. (2013). Neuromotor development in children. Part 3: Motor performance in 3-to 5-year‐olds. Developmental Medicine & Child Neurology, 55(3), DOI: /dmcn

9 DANK! Wilt u deelnemen aan dit onderzoek? Wilt u meer informatie? Contacteer ons via: Gerda van der Veer Tel


Download ppt "Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele."

Verwante presentaties


Ads door Google