De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Slimmer betalen | Verschillende Apps - 1 Interface Haalbaarheidsonderzoek onder key stakeholders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Slimmer betalen | Verschillende Apps - 1 Interface Haalbaarheidsonderzoek onder key stakeholders."— Transcript van de presentatie:

1 Slimmer betalen | Verschillende Apps - 1 Interface Haalbaarheidsonderzoek onder key stakeholders

2 Slimmer betalen 1 app meerdere interfaces Charge Point Operator EV rijder Laden + betalen app A Interface 1

3 Het probleem Charge Point Operator EV rijder Laden + betalen app A Interface 1 EV rijder Laden + betalen app B EV rijder Laden + betalen app C Andere Interface 2 Nog een andere Interface 3 Veel verschillende interfaces Duur onderhoud Grote kans dat aantal interfaces en dus apps/websites NIET ondersteund worden Grote kans dat veel palen en operators niet door apps worden ondersteund

4 Oplossing Charge Point Operator EV rijder Laden + betalen app A Interface 1 EV rijder Laden + betalen app B EV rijder Laden + betalen app C Interface 1 1 interface – verschillende apps/webites Maar 1 interface te onderhouden Apps kunnen makkelijk koppelen met CPO CPO kan palen maximaal toegankelijk maken Veel keuze voor EV rijder Internationale apps werken ook

5 Onderzoek uitgevoerd door: Michel Bayings Email: michel.bayings@elaad.nl Phone: +31 (0)6 46993355 Rowald Oosterkamp Email: rowald.oosterkamp@elaad.nll Phone: +31 (0)6 11290771

6 Project opzet Samenvatting Resultaat vs NKL doelstellingen Achtergrond Uitgangspositie (onderzoeksvraag) Methodologie – Geïnterviewde organisaties – Gestelde hoofdvragen Conclusies Vervolg Extra: Lessons learned

7 Samenvatting Het aantal mobiele apps en mobiele websites voor EV rijders schiet als paddenstoelen de grond uit. Steeds vaker bieden deze apps toegang tot laadpalen, regelmatig met de mogelijkheid om direct te betalen. Het ontbreekt hierbij aan een uniforme interface tussen de paal en de app. Hierdoor zijn er veel verschillende verbindingen. Dit zorgt voor duur beheer en beperkt de toegankelijkheid van de laadpalen en maakt het onduidelijk naar de EV rijder welke app waar te gebruiken is. Dit onderzoek heeft gekeken naar behoefte en mogelijkheden om 1 interface te gaan gebruiken en evt ontwikkelen. Het onderzoek richtte zich met name op de Mobility Service Providers die al een app of website hebben danwel ermee bezig zijn en de partijen die zowel MSP als Charge Point Operator zijn. De belangrijkste conclusies zijn: 1.Er is veel behoefte aan een uniforme interface, zowel uit binnenland maar ook uit het buitenland 2.Uitbreiding van OCPI zou de meest logische interface zijn 3.Men heeft er haast bij.

8 Resultaat vs NKL doelstellingen Q: Wordt opladen goedkoper? A: Laadinfra wordt toegankelijker en meer concurrentie in apps wordt mogelijk en hierbij meer keuze voor de eindgebruiker. Kans is dus groot dat laden goedkoper wordt. Q: Faciliteren we de markt? A: De markt voor apps wordt groter, meer concurrentie mogelijk, internationale aansluiting en uniformiteit van connectiviteit, zoals door de EU wordt gevraagd. Q: Meerwaarde EV rijder? A: De EV rijder krijgt meer keuze in apps en zal met meer apps kunnen laden bij laadpalen. Door de interface internationaal draagvlak te geven en internationale medewerking, kan de EV rijder straks met 1 app ook in het buitenland laden.

9 Achtergrond Er komen steeds meer apps en mobiele websites op de markt die EV rijders kunnen gebruiken om laadpalen te vinden en vooral om via de app of website de laad(trans)actie uit te voeren. Er is tot op heden geen eenduidige interface tussen de app/website en de laadpaal. Apps / websites laten werken bij een laadpaal is als gevolg hiervan, afhankelijk van welke interface ze aan beide kanten hebben ontwikkeld. Naast uiteraard de afhankelijkheid dat er ook een overeenkomst moet zijn tussen de app/website provider en laadpaal operator. Gevolg hiervan is dat het voor EV rijders onduidelijk is of en welke app/website bij een paal werkt, en zijn er minder verschillende apps/websites die bij palen kunnen werken. Dus minder keuze. Uiteindelijk beperkt dit de toegang tot de laadinfrastructuur. (Het probleem zit er vooral in voor apps/website waarbij je direct kan betalen zonder vast te zitten aan een abonnement. Voor apps/ websites die gebruik maken van abonnementen kan gebruik gemaakt worden van bestaande OCPP functionaliteit)

10 Onderzoeksvraag De hoofdonderzoeksvragen waren: Is er bij laadpaal operators EN mobility service providers behoefte aan het aantal verschillende interfaces tussen paal en app/website zo veel mogelijk te beperken (bij voorkeur tot 1 interface)? Zo ja, wat is dan de belangrijkste functionaliteit die ondersteund moet worden? En watvoor interface zou dan het meest geschikt zijn?

11 Methodologie De doelgroepen zijn verdeeld in Mobility Service Providers (MSPs) en Charge Point Operators (CPOs). – Vaak waren dit dezelfde. – Nadruk is uiteindelijk komen te liggen op de MSPs en MSP/CPO combinaties. Tijdens het onderzoek kwam er ook ‘toevallig’ de nodige interesse uit het buitenland. Uiteindelijk zijn er twee organisaties toegevoegd: – Tobit software AG (Duitsland): hebben ongeveer 75.000 mobiele apps gemaakt. Nog niet voor EV, maar krijgen er wel steeds meer vraag naar. Zien door de interface bomen het bos niet meer. – Go Electric Stations (Italie): hebben o.a. de app Next Charge met meer dan 50.000 downloads. De app bevat laadpunten uit heel Europa. Staan te springen om toegang te krijgen tot veel meer laadinfrastructuur. Hele onderzoek is bijgehouden middels een opzet in Trello.com, waarmee eenvoudig de status en tracking van de verslagen kon worden bijgehouden.

12 Geïnterviewde organisaties Geïnterviewde organisaties: OrganisatieIn de rol vanOrganisatieIn de rol van The New MotionMSP/CPOGo Electric StationsMSP GreenfluxMSP/CPOLast Mile SolutionsMSP PlugsurfingMSPElaadNLCPO HubjectMSPEV BoxCPO / MSP AllegoMSP/CPOTobit SoftwareMobiele app ontwikkelaar

13 Gestelde hoofdvragen Heeft u op dit moment een eigen App (of mobiele website) waarmee EV rijders zonder contract hun voertuig kunnen opladen? Hoe staat u tegenover het streven om zoveel mogelijk via 1 interface toegang te krijgen tot de laadinfra van verschillende operators, en wilt u daar eventueel een actieve rol in spelen? Wat voor of welke interface gebruikt u nu? Wat is de reden dat u die gebruikt en heeft u een voorkeur voor toekomstige interface? Heeft u een voorkeur voor een toekomstige interface? Bij welke laadpaal operators werkt uw app/mobiele website? Wat zijn kenmerkende functies? Wat is uw visie, idee waar het heen gaat?

14 1. Heeft u op dit moment een eigen App (of mobiele website) waarmee EV rijders zonder contract hun voertuig kunnen opladen? Partijen hebben app omdat de MSP (extra) dienstverlening wil bieden aan haar klanten op een gebruiksvriendelijke manier Voor CPO's zal optimaal toegang tot de laadinfra gebruik stimuleren.

15 2. Hoe staat u tegenover het streven om zoveel mogelijk via 1 interface toegang te krijgen tot de laadinfra van verschillende operators, en wilt u daar eventueel een actieve rol in spelen? Alle MSP's zien nadrukkelijk toegevoegde waarde om hun app te laten communiceren met alle mogelijke operators, zelfs als dit een verandering van hun business model betekent, en dus de impact relatief groot. Iedereen is positief mits het om een open interface gaat die voor iedereen toegankelijk is en compatibel is met de functie-eisen van de verschillende rollen in de EV chain. Zonder meer wilde iedereen een actieve rol in het ontwikkelen van een enkele interface spelen waarbij enkelen de resources beperkt zijn en rolverdeling nodig zou zijn.

16 3. Wat voor of welke interface gebruikt u nu? (Vb: eigen / MobiE / OCPI / …) 4. Bij welke laadpaal operators werkt uw app/mobiele website? Eigen interfaces worden momenteel gebruikt omdat er nog niets anders is. Ook wordt er aangegeven dat OCPI al wordt gebruikt. Sommige voelden zich gedwongen de bestaande interfaces van operators te volgen. 4. Bij welke laadpaal operators werkt uw app/mobiele website? Last Mile Solutions, Hubject en Allego hebben de app toegankelijk gemaakt op hun eigen laadinfra en de overige bieden ook nog toegang met hun app op laadinfra van derden.

17 4. Heeft u een voorkeur voor een toekomstige interface?

18 5. Wat zijn kenmerkende functies? Kenmerkende functies App/Mobiele Site7 x app 1 x mobiele site Functies koppeling betaalmethoden, vinden en status van laadpalen, uitvoeren laadtransactie, realtime prijsinformatie, smart charging, verschillende tarieven voor functionaliteiten, tussentijds inzien laadstatus. Betaling vooraf/achteraf Afhankelijk van betaalmethode, maar in meeste gevallen kan dit beide Welke payment providers? PayPal, Credit Card, eenmalige machtigingen (iDeal, sofort überweisung) De keuze op de mobiele website was gevallen omdat deze t.o.v. een app geen effort vergt in de vorm van download van app. Wat opvalt is dat het met name internationaal toegankelijke betaalmiddelen bevat. De betaling zal steeds meer via apps verlopen en de rol van de dienstverlener verandert terwijl tegelijk de dienstverlenende rol ergens anders kan komen te liggen. Men vraagt zich openlijk af wie de MSP's van de toekomst.

19 5. Wat is uw visie, idee waar het heen gaat? 6. Hoe ziet u het liefst contractloos laden in de toekomst verder vorm krijgen. Op de lange termijn zou betaling direct met de bankpas dan wel een bankpas in je telefoon plaatsvinden die dan eventueel een koppeling met je app vormt. 7. Wat zouden de verschillende partijen hiervoor moeten doen Veel wordt genoemd dat er zo snel mogelijk een gezamenlijke interface moet worden afgesproken 8. Wat zou de CPO/EVSP in uw ogen moeten doen om deze techniek sneller verder te helpen. Zo snel mogelijk naar een enkele interface. OCPI zo snel mogelijk afmaken werd letterlijk genoemd. Aandacht voor beheer van het protocol. NKL zou volgens geïnterviewden een rol kunnen spelen in het projectmanagement activiteiten en verdere ontwikkeling

20 Quotes, interessant opmerkingen Het moet vooral een OPEN interface zijn Eindelijk 1 interface Zorg voor goede definitie van contractloos (ad hoc) laden Maakt mij niet uit wat het wordt, als het er maar 1 wordt Waar kan ik mijn team met ontwikkelaars naartoe sturen? Als ik maar niet vast zit aan één platform Uiteindelijk gaat het allemaal naar NFC contactloze betalingen en Apple Pay en Google Wallet Wanneer is het af? Niet wéér een nieuwe beheer- organisatie opzetten aub.

21 Conclusies Er is een duidelijke behoefte. – Alle stakeholders zien het nut – Veel interesse ook uit het buitenland De partijen die al een app/website hebben zitten niet vast aan hun eigen interface en zien het nut van 1 interface. OCPI wordt gezien als DE ideale interface Behoefte/noodzaak aan het programmatisch verder te ontwikkelen. Stakeholders willen het liever gisteren dan vandaag hebben – haast geboden Aandacht nodig voor onafhankelijk beheer en verder ontwikkeling – Bij voorkeur niet via een nieuwe beheerorganisatie – Internationale participatie voor ontwikkeling moet mogelijk zijn.

22 Vervolg Advies – OCPI heel snel uitwerken – services voor apps/websites toevoegen; OCPI is meer dan dat – Tegelijk traject voor onderbrengen bij internationaal beheeromgeving. – Betrek buitenlandse partijen erbij, maar houd de lead wel in eigen hand. Gebruik de (buitenlandse) partijen vooral voor requirements en draagvlak. Timeline: zsm starten, intermediate versie uitbrengen in Q4, gereed in Q1 2016.

23 1 INTERFACE – VELE MOGELIJKHEDEN

24 Extra: Lessons learned Dit onderzoek lag gevoelig omdat je in potentie gaat vragen of partijen bereid zijn hun eigen interface aan te passen of in te wisselen voor een uniforme, tevens heef het mogelijk impact op hun toekomstige rol. Uiteindelijk is het onderzoek heel positief gelopen. Hieronder een paar lessons learned. -Houd rekening met de gevoeligheden. Een groot deel van het onderzoek heeft hiermee te maken en succes is hiervan afhankelijk -Marktkennis nationaal en internationaal is essentieel. Het politieke speelveld, maar ook de medewerking van buitenlandse partijen en de evt. aansluiting bij internationale initiatieven. EV houdt niet op bij de grens. -Leg duidelijk uit wat je wel en niet wilt bereiken. Ons doel was nadrukkelijk niet om uniforme apps te gaan krijgen. -Vaak is er argwaan – men beschermd de eigen activiteiten en unieke diensten. Persoonlijk contact met de stakeholders is van groot belang -Koppel de resultaten teruge en betrek de partijen bij het vervolg. Ben open en transparant.


Download ppt "Slimmer betalen | Verschillende Apps - 1 Interface Haalbaarheidsonderzoek onder key stakeholders."

Verwante presentaties


Ads door Google