De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen Thema kopopleiding 15-9-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen Thema kopopleiding 15-9-2014."— Transcript van de presentatie:

1 Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen Thema kopopleiding

2 Programma  Leerdoelen  Stellingen  Actueel hersenonderzoek en onderwijs:  Brein van adolescent  Sekseverschillen  Fixed mindset vs growth mindset  Betekenis voor de lespraktijk  Afsluiting en vooruitblik

3 Leerdoelen De student kan: 1. Het begrip leren in eigen woorden uitleggen 2. De werking van het geheugen in eigen woorden uitleggen 3. De highlights op het gebied van actueel hersenonderzoek rond brein van adolescent, sekseverschillen en growth vs fixed mindset samenvatten 4. Concrete voornemens formuleren voor de eigen lespraktijk n.a.v. actueel hersenonderzoek

4 Stellingen Eens / oneens 1. Competentie Gericht Onderwijs past bij ROC- studenten 2. Lesgeven en toetsen op basis van schriftelijke en mondelinge taal, is de meest effectieve vorm van onderwijs 3. Wiskundeknobbels of taalknobbels zijn aangeboren. Heb je ze niet, dan zul je er nooit goed in worden

5 Actueel hersenonderzoek

6 Brein van adolescent Professor Eveline Crone over 'het puberende brein'

7 Brein van adolescent Wat we weten: Hersenen rijpen door tot ruim na het twintigste levensjaar. Adolescenten hebben moeite met:  Lange termijn gevolgen van acties overzien  Plannen en organiseren  Kiezen en beslissen  Omgaan met normen en waarden  Beheersen van impulsen  Zelfsturing en zelfevaluatie

8 Betekenis voor de lespraktijk 1. Formuleer n.a.v. dat wat we weten rond het brein van de adolescent concrete tips voor je eigen lespraktijk 2. Check je lijst met je buur en vul aan 3. Enkele studenten delen plenair hun beste tip

9 Sekseverschillen Vrouw Man Ruimtelijk gebied

10 Sekseverschillen Vrouw Man Spraak- en taalgebied

11 Sekseverschillen Wat we weten over het leren van jongens:  Leren beter als ze in beweging zijn  Gezonde concurrentie helpt bij motivatie en prestatie  Herkennen makkelijker plaatsen, gezichten en objecten  Zijn sterker in ruimtelijk en abstract denken  Leren beter als ze weten waarom de lesstof belangrijk is  Hebben meer tijd nodig om gevoelens te verwerken voordat ze geuit kunnen worden  Zijn eerder geneigd fysiek te reageren in bedreigende situatie  Geschreven verhaal wordt beter wanneer ze eerst mogen tekenen

12 Sekseverschillen Wat we weten over het leren van meisjes:  Hebben een sterker emotioneel geheugen  Kunnen vaak sneller/beter vertellen hoe ze zich voelen  Zijn goed in het lezen van emotionele signalen bij anderen  Kunnen info van werkgeheugen makkelijker omzetten naar LTG  Gebruiken gemiddeld 2x zoveel woorden als jongens  Vinden het makkelijker om stil aan een tafel te werken  Willen omwille van de relatie de leerkracht tevreden stellen  Kunnen iets beter multi-tasken omdat hersenhelften beter samenwerken

13 Sekseverschillen Uitdagingen in het onderwijs:  Feminisering  Beperkte bewegingsruimte  Nadruk op communicatie  Stereotypering van jongens en meisjes

14 Betekenis voor de lespraktijk 1. Formuleer n.a.v. dat wat we weten rond sekseverschillen concrete tips voor je eigen lespraktijk 2. Check je lijst met je buur en vul aan 3. Enkele studenten delen plenair hun beste tip

15 Fixed vs growth mindset Professor Carol Dweck 'teaching a growth mindset'

16 Fixed vs growth mindset Wat we weten over het helpen ontwikkelen van een growth mindset bij leerlingen:  Prijzen van leerproces helpt, prijzen van intelligentie niet  Feedback op het gedrag helpt, op de persoon niet  Hoge eisen stellen en hulpmiddelen aanreiken helpt, het verlagen van de eisen niet  Een open-fouten-cultuur creëren in de klas helpt, afkeuring bij falen niet

17 Betekenis voor de lespraktijk 1. Formuleer n.a.v. dat wat we weten rond fixed vs growth mindset concrete tips voor je eigen lespraktijk 2. Check je lijst met je buur en vul aan 3. Enkele studenten delen plenair hun beste tip

18 Stellingen: kom je er op terug? Eens / oneens 1. Competentie Gericht Onderwijs past bij ROC- studenten 2. Lesgeven en toetsen op basis van schriftelijke en mondelinge taal, is de meest effectieve vorm van onderwijs 3. Wiskundeknobbels of taalknobbels zijn aangeboren. Heb je ze niet, dan zul je er nooit goed in worden

19 Afsluiting en vooruitblik Verder lezen of kijken? Vanaf woensdag verdiepende artikelen en video’s op Wikiwijs. Vooruitblik volgende week: Hogere orde leren Lees de literatuur, maak een spiekbrief en neem deze op papier mee naar de bijeenkomst. Niet voorbereid? Dan is de leeropbrengst voor jezelf en je mede-studenten 0,0.

20 Taxonomie van Bloom

21 Meer weten?  (Proefschrift over breinontwikkeling tiener in VO)  (Blogs en artikelen over brein, leren en educatie)  (Hoe leren mensen en hoe kan het onderwijs daar zo goed mogelijk op inspelen?)  (Praktische toepassingen van recent wetenschappelijk onderzoek in o.a. onderwijs)  https://www.youtube.com/playlist?list=PLE9F127EE https://www.youtube.com/playlist?list=PLE9F127EE (Verzameling video’s over hersenen en leren)


Download ppt "Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen Thema kopopleiding 15-9-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google