De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK 3 februari 2016 Carla Stellaard Onderwijs Maak Je Samen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK 3 februari 2016 Carla Stellaard Onderwijs Maak Je Samen."— Transcript van de presentatie:

1 DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK 3 februari 2016 Carla Stellaard Onderwijs Maak Je Samen

2 sloophoek of demonteerhoek Een hoek waar kinderen zelfstandig apparaten uit elkaar mogen halen. Stimuleert hun nieuwsgierigheid & vindingrijkheid.

3 Over 58 minuten……. -Heb je tips gekregen voor het inrichten en begeleiden van een sloophoek in groep Heb je ervaren wat er leuk en zinvol is aan het slopen van apparaten. -Heb je nagedacht over de betekenis van het demonteren voor de kinderen in je groep en wat zij hiervan kunnen leren.

4 Je kunt een leerling vandaag iets leren maar als je zijn nieuwsgierigheid kunt prikkelen zal hij zijn hele leven blijven leren.

5 sloophoek of demonteerhoek Door kinderen zelf te laten ontdekken, leren ze enorm veel. Door iets uit elkaar te halen leer je hoe het in elkaar zit. Gaan kinderen vragen stellen…..willen zij meer weten….opzoeken….lezen!

6 Ook in de sloophoek kun je doelgericht werken: Kerndoelen : NEDERLANDS REKENEN/ WISKUNDE NATUUR EN TECHNIEK

7 Natuur en techniek Kerndoel 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. Bij dit kerndoel onderzoeken leerlingen producten uit hun eigen leefwereld die behoren tot de gebieden constructies, transport, communicatie en productie.

8 Werken aan kerndoelen nederlands Leesmotivatie Wat wil je nog meer weten over ……

9 Kinderen voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032 Kinderen tot 7 jaar zijn van nature nog heel nieuwsgierig. Stimuleer dit. Ook later hebben hebben zij een positieve houding nodig ten aanzien van onderzoeken en ontwerpen, het stellen van nieuwsgierige vragen en het bedenken van oplossingen.

10

11 Ons onderwijs 2032

12 TIPS

13 TIPS voor de SLOOPHOEK Let steeds op de veiligheid! Zorg voor goed gereedschap en geef instructie. Geef alles een vaste plaats. Label. Zelf opruimen!

14 TIPS voor de SLOOPHOEK Voeg boeken en tijdschriften toe. Variatie in materialen: vergrootglas, weegschaal, magneet, rolmaat, liniaal. Let op scherpe randen. Wees selectief, kies doelgericht. Geef alles een vaste plaats. Label. Zelf opruimen!

15 TIPS voor de SLOOPHOEK Geef alle tijd om zelf te ontdekken. Voeg eventueel later opdrachtkaarten toe. Terugkijken! reflecteren en inspireren Verzamel de losse onderdelen. Welke zijn hetzelfde? Hoe berg ik die op? Wat kan ik met dit veertje, schroefje doen? Kan ik het natekenen? Maak foto’s. !

16

17 Robots maken van losse onderdelen

18

19 TIPS voor de SLOOPHOEK Ga zelf slopen! NEEM DE TIJD OM TE OBSERVEREN Laat kinderen van elkaar leren. Differentieer. !

20 TIPS voor de SLOOPHOEK Stimuleer de hogere orde denkvaardigheden. Stel vragen die een beroep doen op analyseren, evalueren en creëren. taxonomie van Bloom !

21 En nu zelf aan de slag! Ga zelf ervaren hoe het is om te slopen. Ontdek hoe de apparaten gedemonteerd kunnen worden (of niet), welk gereedschap handig is, wat je zoal tegen en te weten komt als je aan het slopen bent !!!

22 TIPS voor de SLOOPHOEK Bekijk het filmpje en wordt enthousiast… UIT-ME-KAAR you-tube KRO kindertijdKRO !

23 Bereid het goed voor Voor welke kinderen? Wat willen zij graag doen en weten? Welke doelen stel je? Welke basismaterialen? Wat voeg je later toe? Welke begeleiding is nodig: vooraf – tijdens - na afloop van het speel- werken in de sloophoek?


Download ppt "DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK 3 februari 2016 Carla Stellaard Onderwijs Maak Je Samen."

Verwante presentaties


Ads door Google