De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer."— Transcript van de presentatie:

1 Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer

2 Programma 1.Kennismaking 2.Differentiatie: waarom en hoe? 3.Opdrachten bekijken 4.Didactiek, ervaringen, modellen 5.Maak je eigen plan! 6.Afronding

3 1. Kennismaking Wie ben je? Waar werk je? Waarom ben je hier?

4 2. Waarom differentiatie? onbenut bètatalent aandacht voor excellentie verschillen tussen leerlingen –interesse, –niveau, –snelheid van leren, –etc. bevorderen: –leerlingen kunnen en willen méér –plezier in extra inspanning –betere werkhouding Doel: alle leerlingen verkennen de grenzen van hun kunnen

5 Hoe? Differentiatie op het JCU Differentiatieperioden van 5 lessen van 75 min. -4 keer in V5 -1 keer in V6 -een lesuur per dag Leerlingen kiezen -vak: bi of sk (ma.) / na of wi (di.) -type opdracht: herhalend / verdiepend / verrijkend Waardering en beoordeling -begeleiding en feedback door docent -peer feedback op de markt

6 3. Keuzeopdrachten Zie www.betadifferentiatie.nlwww.betadifferentiatie.nl Natuurkunde: opdrachten over –Mechanica –Elektriciteit en magnetisme –Trillingen en golven –(wordt uitgebreid) –Onderwerpen uit vervolgopleidingen Andere vakken Organisatie

7 4. Didactiek Keuzevrijheid –Tussen opdrachten –Opdrachten met open einde Voor iedereen –Herhalend, verdiepend, verrijkend Product –Waardering door feedback

8 Ervaringen op een reguliere school –Film en natuurkunde in V5: “na afloop zat er een andere klas voor me” –één / enkele leerling opdracht als extra Andere modellen?

9 Model 1: in keuzewerktijd Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -keuze tussen vakken mogelijk -samenwerking tussen vakken Aandachtspunten: -begeleiding -hoe waardering van product? -uitzonderingspositie getalenteerden

10 Model 2: extra in de les Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -binnen eigen vak of samen met anderen Aandachtspunten: -begeleiding -waardering -uitzonderingspositie

11 Model 3: compacten + differentiëren Alle leerlingen werken aan keuzeopdrachten Voordelen -Herhalers zien leerstof 2x + eigen inbreng -Ook aandacht voor verdiepers/verrijkers -Leerlingen inspireren elkaar -Te organiseren binnen je vak Aandachtspunten -Geen afhakers door het compact lesgeven? -Iedereen gemotiveerd voor de keuzeopdrachten?

12 Model 4: gezamenlijke differentiatie in rooster Vergelijkbaar met JCU: -bijv. 2 differentiatielessen per week -keuze tussen vakken Pluspunten: Natk geen uitzondering Sfeerverandering in de school

13 Mogelijke problemen in de schoolpraktijk organisatorisch -te weinig tijd in de lessen -extra voorbereiding voor docent -doorkruisen van het rooster sfeer -afwachtende leerlingen -uitzonderingspositie getalenteerden -gebrek aan waardering voor prestaties

14 5. Maak een plan! Welke klas? Wanneer? Welke onderwerpen?  Opdrachten

15 6. Afronding Wat neem je uit deze werkgroep mee naar huis / school?


Download ppt "Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer."

Verwante presentaties


Ads door Google