De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7. F Jeugd  F jeugd eerste jaar  moeilijk te coachen  Beheersen van de bal staat centraal  Belangrijk is dat ze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7. F Jeugd  F jeugd eerste jaar  moeilijk te coachen  Beheersen van de bal staat centraal  Belangrijk is dat ze."— Transcript van de presentatie:

1 E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7

2 F Jeugd  F jeugd eerste jaar  moeilijk te coachen  Beheersen van de bal staat centraal  Belangrijk is dat ze veel aan de bal komen daarom eerst 4 tegen 4

3 Het is niet de bedoeling bij deze allerkleinsten( F eerste jaar )een formatie neer te zetten en spelers vanuit een bepaalde positie te laten spelen WAAROM NIET ? Dit druist in tegen de spontaniteit en bewegingsdrang wie deze kinderen kenmerken

4 Het doel bij de eerste jaar F pupillen is dat ze in dit soort wedstrijdjes : Veel aan de bal komen om zodoende de balvaardigheid te verhogen Technische aanwijzingen

5 F Groep tweede jaar Bij deze spelers is 4 tegen 4 een uitstekend middel om te leren SAMEN SPELEN SPELEN VANUIT EEN BEPAALDE POSITIE

6 Basisformatie 4 tegen 4  Veldafmeting 20 x40 meter  Vorm van een ruit  Een achterste speler  Twee spelers aan de zijkant  Een voorste speler

7 ALGEMEEN BALBEZIT VELD GROOT MAKEN BALVERLIES VELD KLEIN MAKEN

8 Belangrijke taken bij balbezit  Achterste speler  Starten met de opbouw  Na een pass aanspeelbaar blijven

9 Spelers aan de zijkant  Aanspeelbaar zijn – ruimte maken voor de opbouw – breed houden  Weten wanneer je terug moet spelen  Voorste speler ondersteunen

10 Voorste speler  Aanbieden voor de bal op het moment dat het kan  Proberen direct te scoren

11  Uit voorzet medespeler scoren

12 Taken bij balbezit tegenstander  Goede organisatie - veldbezetting  Actief verdedigen – opbouw tegenpartij storen

13 Na verloop van tijd gaan ze ontdekken dat,wanneer er goed wordt samengewerkt er van positie kan worden gewisseld BV;een achterste speler die ruimte ziet en met de bal naar voren gaat waarbij een speler aan de zijkant de positie waarneemt

14

15 TRAININGSVORMEN 4 TEGEN 4 DRIBBELEN RICHTING DOEL ROLLENDE BAL CONTROLEREN KLEINE PARTIJSPELEN / VEEL BALCONTACTEN

16 Inhoud training 4 tegen 4 Warming up Technische vorm Kleine partijvorm 2 tegen 2 / 1 tegen 1 Partijvorm 4 tegen 4

17 OEFENVORM DRIBBELEN RICHTING DOEL OP 2 DOELEN / VEEL BEURTEN / BALCONTACT ZONDER DOELVERDEDIGER MET DOELVERDEDIGER

18 Rollende bal aannemen / het leren Pasen 2 tallen een bal met doeltje vanuit standKomen tot afwerken op doel / 2 doelen gebruiken

19 PARTIJVORMEN 2 TEGEN 2 / 2 DOELEN ZONDER / MET KEEPER2 TEGEN 2 / 4 DOELEN

20 PARTIJVORMEN LIJNVOETBALPIONNEN ALS DOEL

21 Deze partijvormen kun je ook in de een tegen een vormen gebruiken Ook in technische vormen is dit goed te gebruiken

22 En uiteraard training afsluiten met 4 tegen 4 partij

23 Als ze dit beheersen gaan we naar een groter veld en spelen 7 tegen 7

24 4 TEGEN 4 7 TEGEN 7 VANUIT 4 TEGEN 4 NAAR 7 TEGEN 7 ZIE JE DAT DE OPSTELLING MET EEN VOORSTE LINIE IS VERLENGD

25 Taken en functie per positie bij BALBEZIT

26 Basisformatie balbezit doelverdediger vleugelverdediger Centrale verdediger vleugelaanvaller Centrale aanvaller

27 Doelverdediger  Positie kiezen t.o.v de verdedigers  Voortzetting d.m.v rollen,werpen  Passen of trappen  Fungeren als centrale opbouwer

28 Vleugelverdediger  Positie kiezen ( uit elkaar,speelruimte groot maken )  Aanspelen van de aanvallers  Meedoen met de aanval / doelpoging

29  Wanneer er ruimte is,zelf met de bal naar voren dribbelen/drijven en komen tot afwerken

30 Centrale verdediger  Positie kiezen ( tussen aanvallers en vleugelverdedigers in)  Aanspelen van de aanvallers  Of vleugelverdedigers

31  Wanneer er ruimte is zelf met de bal naar voren dribbelen /drijven  Meedoen met de aanval / doelpoging

32 Vleugelaanvallers  Positie kiezen t.o.v de verdedigers,veld lang maken ( wel bereikbaar zijn )  Individuele aktie – maatje aanspelen  Voor het doel positie kiezen  Doelpoging

33 Centrale aanvaller  Zo diep mogelijk positie kiezen speelveld zo lang maken dat je nog met een pass bereikbaar bent  Doelpogingen – individuele aktie

34  Of via combinatie met maatje  Doelgericht zijn

35 Taken en functies per positie bij Balverlies

36 Basisformatie balbezit tegenstander doelverdediger Centrale verdediger vleugelverdediger vleugelaanvaller Centrale aanvaller

37 Doelverdediger  Doelpunten voorkomen  Positie kiezen t.o.v de bal tegenstander(S) en medespeler(S)

38 Vleugelverdedigers  Niet laten uitspelen  Dekken van de vleugelaanvallers tegen – partij

39  Teammaatjes helpen ( rugdekking )  Bal afpakken

40 Centrale verdediger  Niet laten uitspelen,voorkomen van doelpunten  Dekken centrumaanvaller  Bal afpakken / veld klein maken

41  Teammaatje helpen ( rugdekking )

42 Vleugelaanvallers  Storen van de opbouw van de tegenstander  Bal afpakken  Teammaatjes helpen ( rugdekking )

43 Centrale aanvaller  Afdekken van de centrale verdediger van de tegenpartij  Storen van de opbouw van de tegenstander- voorkomen dieptepass

44  Teammaatje helpen ( rugdekking )  Bal afpakken

45 Trainingsvormen 7 tegen 7 Technische vormen Doelgericht leren samenspelen / samenwerken Spelen vanuit de positie

46 Inhoud training 7 tegen 7 Warming up Technische vorm als voorbereiding op vereenvoudiging Vereenvoudiging Partijvorm 4 tegen 4

47 Voor elke training een doelstelling neerleggen Bijvoorbeeld het verbeteren van de opbouw En van daar uit ga je de training samenstellen Voorbeeldtraining op basis van het verbeteren van de opbouw

48 Warming up : tikspel Technische vorm / plaatsen en trappen 2 tallen en bal,bal overspelen aannemen en terugspelen L en R inoefenen dan wedstrijdvorm wie scoort de meeste doelpunten Bal goed aanspelen en goede aanname is een voorwaarde om tot een goede en snelle opbouw te komen

49 Je kunt de techniek ook trainen onder weerstand Trainer speelt bal in dan moet de speler de bal goed aannemen om een snelle voortzetting te maken richting doel

50 Vereenvoudiging 4 tegen 2 + keeper 1 groot doel /2 kleine doelen In deze situatie de aanvallende partij in meerderheid want die wil je leren opbouwen Als verdedigers in balbezit komen mogen ze op een van de 2 doelen scoren

51 Uiteraard afsluiten met partijvorm 4 tegen 4 om alles nog eens naar voren te laten komen

52 Circuittraining Dit doen we omdat bij deze groep vaak onervaren trainers voor de groep staan bv ouders van spelers of jeugdspelers uit de A groep. En die zich dan geen raad weten met het organiseren van een training Oefenstof reiken we aan, dus voor ervaren trainers zal het samenstellen van een training geen probleem zijn maar de niet ervaren trainers worden hierin ondersteunt d.m.v trainerscurcussen en de TJC

53 Hoe werkt dit ? CT zijn verschillende trainingsvormen tegelijk gegeven en waarin de organisatie is beschreven Elke oef duurt 10 tot 12 min Op het veld worden 4 vormen uitgezet Alle trainers ontvangen het CT voor de training Elke trainer zet een onderdeel uit

54 Veld wordt in 4 delen verdeeld en op elk gedeelte een oefening uitgezet Oef 1Oef 2 Oef 3Oef 4

55 Aangeleverde CT training

56 Warming up:spel naar keuze Dribbelen en drijven / techniek dribbelen en drijven en verschil aangeven Partijspel 2 tegen 2/ 2 doeltjes aan beide kanten / 3min dan nieuwe tegenstander/ 2velden Plaatsen en trappen / accent op het aan en meenemen van de bal richting doel Partijspel 4 tegen 4


Download ppt "E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7. F Jeugd  F jeugd eerste jaar  moeilijk te coachen  Beheersen van de bal staat centraal  Belangrijk is dat ze."

Verwante presentaties


Ads door Google