De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.

Verwante presentaties


Presentatie over: "[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas."— Transcript van de presentatie:

1 [Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas

2 Onderwijsproblematiek Achtergrond Vraag minister van onderwijs : De analyse gemaakt in het kader van SALK over het Limburgse onderwijs moet gedetailleerder uitgewerkt worden. Opdracht aan gouverneur: maak een DIEPTEANALYSE van het Limburgse onderwijs Gepast actieplan dat de Limburgse tekortkomingen moet remediëren. Al jaren gekende problematieken in het Limburgse onderwijs: - braindrain - taalachterstand in sommige gemeenten - hoge(re) ongekwalificeerde uitstroom - aansluiting arbeidsmarkt is niet optimaal

3 [Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

4 Onderwijsproblematiek Analyse Limburg is op socio-economisch en onderwijskundig vlak op te splitsen in 2 regio’s: - de “13” Leopoldsburg, Maasmechelen, Genk, Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Hasselt, Heusden- Zolder, Houthalen-Helchteren, Dilsen-Stokkem, Lanaken, Heers, Beringen - de andere 31 gemeenten

5 Onderwijsproblematiek Analyse Meer geboorten in kansarme gezinnen in Limburg (Vlaams : 11,7%) Hogere werkloosheidsdruk in Limburg (Vlaams : 5,9%) Limburg in vergelijking met Vlaanderen Meer jonge werkzoekenden (<25j) (Vlaams : 20,7%) Lagere scholingsgraad van volwassenen (Vlaams : 25,9% een diploma hoger onderwijs)

6 Onderwijsproblematiek Analyse Diverse bevolking naar herkomst Inwoners van vreemde origine : 24,5% (gem. in Limburg) Hiervan komt 40% uit een laag-inkomensland. Limburg in vergelijking met Vlaanderen Stijgende tendens aantal leerlingen met thuistaal niet Nederlands, vooral binnen “de 13” (mogelijke impact vluchtelingenstroom nog niet meegerekend)

7 [Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

8 Onderwijsproblematiek Conclusie 1. In de cluster van “de 13” liggen de percentages hoger voor alle uitstroomposities 2. Aantal jongeren in technische richtingen is gedaald. Maar dit is ook zo in Vlaanderen. 3. Deelname hoger onderwijs in Limburg: - meer bachelors dan masters t.o.v. Vlaanderen - de deelname aan het hoger onderwijs is even groot binnen de cluster van “de 13” als de rest van Limburg - binnen de cluster van “de 13” is er evenwel een lager slaagpercentage

9 Onderwijsproblematiek Conclusie 5. Sociaal-economische thuissituatie (ook TAAL) van de leerlingen verklaart in aanzienlijke mate de problematische onderwijsuitkomsten. (situeren zich vooral binnen de cluster van “de 13”) 4. Aansluiting arbeidsmarkt verloopt minder goed in Limburg dan in de andere provincies - De kernen van tewerkstelling sluiten niet goed aan bij de kernen van bewoning - Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zijn onvoldoende op elkaar afgestemd - Een goede studie-oriëntering is een noodzaak!

10 [Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

11 Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 2. In de cluster van “de 13” bestaat al enige tijd de vzw “kind en taal” 1. Er zijn weinig merkbare nieuwigheden te vinden in de diepteanalyse 4. Afstand onderwijs en arbeidsmarkt opportuniteit ! (duaal leren) 3. Verschillen zijn groot per gemeente! 5. De huidig gedeputeerde neemt geen daadkrachtige acties

12 Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 6.Eigen opgezette acties : 6.1 vóór de bekendmaking van de diepteanalyse -Oproep naar alle Limburgse gemeentebesturen om in te zetten op hun flankerend onderwijsbeleid met 3 speerpunten: 1. aanpak spijbelproblematiek 2. aanpak taalachterstand 3. samenwerking school-bedrijf - Communicatie  Eérst meegedeeld aan alle lokale N-VA afdelingen.  Uitgebreide respons ontvangen van gemeentebesturen! Ook van jouw gemeentebestuur? Vraag het gerust op : bianca.maas@n-va.be

13 Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 6.Eigen opgezette acties : 6.2 NA de bekendmaking van de diepteanalyse - Oproep tot gemeentelijk flankerend onderwijsbeleid blijft nog steeds lopen! => proactieve aanpak werd door de diepteanalyse bevestigd! - Verdere uitbouw van het Limburgse onderwijsdossier - Contacten leggen tot verdere uitwerking en mogelijkheden onderzoeken tot implementatie duaal leren binnen Limburg - Opvolging gedeputeerde i.v.m. acties omtrent onderwijs

14 Onderwijsproblematiek Bedankt voor uw aandacht Afdelingen die specifieke input willen over hun gemeente/stad en hiermee aan de slag willen i.v.m. gemeentelijk flankerend onderwijsbeleid  bianca.maas@n-va.be


Download ppt "[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas."

Verwante presentaties


Ads door Google