De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kostprijs & verkoopprijs Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kostprijs & verkoopprijs Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering."— Transcript van de presentatie:

1 Kostprijs & verkoopprijs Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering

2 Wat gaan we vandaag doen?  Uitleg over kostprijs & verkoopprijs berekenen  Opdracht: berekenen van kostprijs & verkoopprijs van jullie product.  Individueel enkele opdrachten maken  In jouw groep de kostprijs en verkoopprijs berekenen van jullie product.

3 Kostprijs  Voordat je de prijs bepaald voor jouw product moet je eerst weten hoeveel het kost om te maken.  Je gaat de kostprijs berekenen  Kostprijs = de optelsom van alle noodzakelijke kosten.

4 Voorbeeld: Kosten jampotje: Voor 10 potjes jam heb je de volgende kosten:  2 kilo appels:(2 euro per kilo) =€  500 gram geleisuiker (€1,50)=€  5 zakje vanillesuiker (10 zakjes: €1) =€  Jampotje a €0,40 per stuk =€  Totale kostprijs voor 10 potjes:€  Totale kostprijs voor 1 potje:€

5 Directe en indirecte kosten  Een aantal kosten kan je makkelijk berekenen. Bij de jam weet je precies welke kosten je gemaakt hebt om de jam te maken. Zulke kosten noem je directe kosten.  Er zijn ook indirecte kosten. De huur van de marktkraam om de jam te verkopen, de tasjes die je meegeeft, benzinekosten, etc. Deze kosten moeten ook meegenomen worden in de verkoopprijs.

6 Directe kosten & indirecte kosten  Directe kosten: Kosten die direct aan één product toe te wijzen zijn.  Indirecte kosten: Kosten die je voor alle producten samen maakt.

7 Hoe bereken je de indirecte kosten?  Huur marktkraam (per maand):€ 60,-  Gebruik apparatuur (per maand):€ 30,-  Benzinekosten (per maand):€ 10,- Totale indirecte kosten per maand:€ 100,- Stel dat je in totaal per maand 1000 potjes jam maakt a 1 euro: Totale directe kosten per maand:€ 1000 Dan zijn je totale kosten per maand: € 1100 Hoeveel kost het nu om 1 jampotje te maken?

8 Integrale kostprijs: Totale indirecte kosten per maand:€ 100,- Totale directe kosten per maand:€ 1000 Totale kosten per maand: € 1100 De directe + indirecte kosten bij elkaar noemen we de integrale kostprijs Integrale kostprijs: De optelsom van alle noodzakelijke kosten

9 Opslagpercentage Nu zijn we er vanuit gegaan dat we maar 1 product verkopen op de markt en dan is het makkelijk te berekenen hoeveel de kosten zijn voor 1 product. Maar wat als we meerdere producten maken?? Hoe bereken je dan de kostprijs?

10 Opslagpercentage Stel: We verkopen jam én honing op de markt. De kosten per maand voor jam (1000 stuks) € 1000,- De kosten per maand voor honing (250 stuks) € 500,- Dan zijn de totale directe kosten: € 1500,- De totale indirecte kosten zijn:€ 150 Wat ik nu kan uitrekenen = hoeveel procent de indirecte kosten zijn van de directe kosten. 100 / 1500 x 150 = 10 % Dit noemen wij het opslagpercentage!

11 Opslagpercentage per product 1 potje honing kost dus per stuk (directe kosten): 250 stuks € 500,- totale kosten 500 / 250 = € 2,- € 2,- per stuk aan directe kosten indirecte kosten + 10 % (opslagpercentage) € 2, % (€0,20) = €2, €2,20 aan totale kosten per stuk (integrale kostprijs)


Download ppt "Kostprijs & verkoopprijs Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering."

Verwante presentaties


Ads door Google