De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten."— Transcript van de presentatie:

1 Meeluisteren

2 Gewoon weten

3 Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten

4 Wat verstaan we onder meeluisteren? Meeluisteren = gebruik maken van een gespreksgroep die op dat moment niet voor jou van toepassing is.

5 Redenen van meeluisteren?  Verkeerd gebruik  Nieuwsgierigheid (wel/niet professioneel)

6 Consequenties van meeluisteren Door mee te luisteren belast je het netwerk onnodig. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de meldkamer en andere collega’s:  Overbelasting netwerk  Stagneren van communicatie in eigen gespreksgroep  Overige consequenties

7 Overbelasting netwerk  Ontstaan wachtrij  Onnodig gespreksweg bezet houden  Belemmeren collega’s in gebruik gespreksweg (ook in geval van hulpvraag)

8 Overbelasting netwerk

9 Stagneren van communicatie in eigen gespreksgroep  Meeluisteren en niet bereikbaar vanwege overbelasting van het netwerk? Dan kan in de eigen gespreksgroep niet worden gecommuniceerd.  Een bericht komt bij iedereen of bij niemand aan!

10 Stagneren van communicatie

11 Overige consequenties  Afleiden van de taak  Vergroot kans op handelen op eigen initiatief

12 Aandachtspunten  Besef: meeluisteren kan problemen veroorzaken.  Bedwing je nieuwsgierigheid, luister alleen mee als het functioneel is.  Gebruik alleen de gespreksgroep die voor jou van toepassing is.  Schakel alle portofoons/mobilofoons tijdig over naar aangegeven gespreksgroep of zet deze uit.  Zet (indien van toepassing) alle portofoons/mobilofoons uit wanneer dienst klaar is.

13 Aandachtspunten

14 Gewoon bespreken  Heb je wel eens meegeluisterd (bewust of onbewust)?  Wat kun je eraan doen om te voorkomen dat je meeluistert, en zo onnodig het netwerk belast?  Welke problemen kun je veroorzaken als je onnodig meeluistert met een andere gespreksgroep?  Noem een aantal redenen waarom collega’s meeluisteren?

15  Wat is het doel van etherdiscipline?  Welke factor is het meest bepalend bij een goede etherdiscipline?  Wat wordt binnen het communicatienetwerk bedoeld met de term meeluisteren?  Waarom is het belangrijk dat je tijdig schakelt naar een andere gespreksgroep? Gewoon bespreken

16  Wat is de taak van de meldkamer bij etherdiscipline?  Waarom moet je onnodig meeluisteren voorkomen?  Stelling: onnodig meeluisteren moet worden geregistreerd en beboet.  Stelling: meeluisteren met de eigen gespreksgroep is vaak noodzakelijk omdat je zo op de hoogte blijft van relevante zaken. Gewoon bespreken

17 Gewoon proberen  Zet allemaal je portofoon aan.  Op welke gespreksgroep staat je portofoon afgesteld? Hoeveel verschillende gespreksgroepen zijn hier vandaag aanwezig?  Wat betekent dit voor het netwerk?  Wat zouden de gevolgen kunnen zijn wanneer je allemaal tegelijk je portofoon aanzet onder een drukbezette mast?

18 Praktische informatie die je helpt nog beter gebruik te maken van je porto. Kijk op www.portogewoon.nl


Download ppt "Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten."

Verwante presentaties


Ads door Google