De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer."— Transcript van de presentatie:

1 Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer

2 Teachers Teaching with Technology™ Agenda Voorstellen (5 min) Design principes (10 min) Samen bouwen in grafiek omgeving (parabool) (20 min) Toepassing in onderwijs (10 min) Schatkaart(zelf bouwen indien tijd het toelaat anders demo: 20 min) Toepassing in onderwijs en afsluiting (10 min)

3 Teachers Teaching with Technology™ Voorstellen Cathy Baars Natuurkunde docent Onderzoekscoördinator T3-instructeur Jaco Scheer Natuurkunde docent APS School at sea

4 Teachers Teaching with Technology™ Design principes (1) Leerdoel? Leerdoelen Leerlingactiviteiten en onderzoek Layout? Grafiek of meetkunde omgeving Achtergrond illustratie Layout Besturing? Punten o Vrije punten o Punten op grid of as-streepjes o Punten op een scatter plot Schuifbalken Opgeslagen variabelen o Bewerken van opgeslagen waarden in graph/geometrie pagina o Bewerken van waarden in een math box

5 Teachers Teaching with Technology™ Design principes (2) Hoe wordt de simulatie/model gebouwd? Geometrische gereedschappen o Parallelle lijnen of loodrechte lijnen o Transformaties en rotaties o "measurement transfer" Scatter plots Data capture Hoe zal de input en output worden weergegeven? Kleur om een verbinding te maken tussen actie en concept Tekst of tekstblokken om formules en resultaten weer te geven Verbergen van onderdelen ivm eenvoud Eigenschappen beheren voor makkkelijker gebruik

6 Teachers Teaching with Technology™ Design parabool Leerdoel Wat is het verband is tussen de parameternotatie van een parabool en twee punten waarvan 1 punt de top is Ontwikkelen van onderzoeksstrategie Layout Grid met twee punten die alleen op het grid kunnen bewegen Een punt is de top Coördinaten van punten zijn zichtbaar Twee formules (algemene formule en juiste formule) Kleuren gebruiken voor de a, p en q Besturing Scherm mag niet verschuiven, de assen mogen niet worden veranderd Alleen de twee punten mogen worden verplaatst Bouwen Grid maken met afstand 1,1 Twee punten definiëren op dit grid. Punt 1 en 2 Coördinaten opvragen en koppelen aan x1, x2, y1, y2 Formule opstellen op basis van x1, x2, y1 en y2. De benodigde berekeningen verbergen Algemene formule en specifieke formule (deze laatste maken met behulp van berekeningen uit de x en y waarden) Input/out put Coördinaten van de twee punten zijn zichtbaar De formule van de lijn is zichtbaar

7 Teachers Teaching with Technology™ Toepassing in de les Les opdracht maken, die onderzoekend leren stimuleert. Schrijf allemaal een vraag op, die je hierover kunt stellen en verder gaat dan een reproductievraag. Uitwisselen in groepjes van drie, pik er 1 uit Bedenk welke gegevens je wel/niet geeft aan de leerlingen Werk de opdracht verder uit.

8 Teachers Teaching with Technology™ Design schatkaart Leerdoel Inleiding tot meetkundige bewijsvoering waarom schat niet verplaatst Koppeling "realiteit" aan wiskunde Wiskundige denkactiviteiten Layout Als illustratie een schatkaart Aangeven wat de grote rots is (BR), kleine rots is (SR) en waar de eik is (OAK). Aangeven waar uiteindelijk de schat ligt De eik moet kunnen bewegen. Beschrijving van de schat Besturing Scherm mag niet verschuiven, Alleen de eik mag bewegen Bouwen Kan in meetkunde en in grafiek gebouwd worden. Voor analyse en bewijsvoering is grafiek beter. Dan kun je coördinaten opvragen Met behulp van de beschrijving de constructie maken (gebruik rotaties etc). Input en output Alleen de eik mag veranderen, voor bewijsvoering alle coördinaten geven

9 Teachers Teaching with Technology™ Beschrijving schat Op zolder heb je een oude kaart gevonden van een onbewoond eiland waarop een schat is begraven. De beschrijving is heel duidelijk: 1.Loop in een rechte lijn van de dikke eik (Eik) naar de grote zwerfkei (GS). 2.Sla bij de grote zwerfkei aangekomen linksaf (maak een rechte hoek) en leg eenzelfde afstand nog eens af. 3.Loop vervolgens in een rechte lijn naar de kleine zwerfkei (KS). 4.Sla bij de kleine zwerfkei aangekomen linksaf (maak een rechte hoek) en leg eenzelfde afstand nog eens af. 5.De schat ligt precies midden tussen het punt dat je nu bereikt hebt en de dikke eik. Je gaat op zoek naar de schat. Op het eiland aangekomen zijn de twee zwerfkeien goed herkenbaar; de eik heeft de tijd echter niet overleefd....

10 Teachers Teaching with Technology™ Toepassing in de les Opdrachten op drie niveaus, wat is je doel Techniek, inhoud, creativiteit(inzicht) Drie groepen Elke groep maakt een opdracht passend bij één niveau Uitwisselen

11 Teachers Teaching with Technology™ Afsluiting Is dit in te zetten in je les? Wat levert het op? Wat neem je mee uit deze workshop?

12 Teachers Teaching with Technology™ Afsluiting Verdere informatie bij: Cathy Baars: Jaco Scheer:


Download ppt "Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer."

Verwante presentaties


Ads door Google