De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Levensbeschouwing Christendom (Ikos)

2 Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs

3 Levensbeschouwing en Ikos Plaats en opzet van de module

4 Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie

5 Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies Module gvo Filosofie

6 De openbare school Karakter en ontstaan

7 Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform  Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid

8 Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn

9 Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk  Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken  De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school:  Katholieken: te Gereformeerd (protestants)  Orthodoxe protestanten: te algemeen

10 Geschiedenis Gevolgen:  Oprichting van bijzondere scholen  De openbare school werd steeds on-godsdienstiger  Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs  Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder  Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling

11 Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving:  Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen  Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 42 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit

12 GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs  Facultatief  School niet verantwoordelijk voor de inhoud  “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen  Verplicht  De school verantwoordelijk  “Objectief”


Download ppt "Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google