De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  wijzigingen in IT-infrastructuur zo uitvoeren dat geen nieuwe incidenten / storingen ontstaan  door beproefde methoden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  wijzigingen in IT-infrastructuur zo uitvoeren dat geen nieuwe incidenten / storingen ontstaan  door beproefde methoden."— Transcript van de presentatie:

1 Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  wijzigingen in IT-infrastructuur zo uitvoeren dat geen nieuwe incidenten / storingen ontstaan  door beproefde methoden en technieken te gebruiken Input  wijzigingsverzoeken (RfC) vanuit Problem Management  serviceverzoeken / wijzigingsverzoeken vanuit gebruik  wijzigingsverzoeken vanuit SDS, met name SLM Output / resultaat  weggenomen fouten  stabiel systeem  rapportages naar andere processen / management Change Management

2 Fontys Centrum ITITIL F2 Wijziging  elke handeling die leidt tot nieuwe status CI/CI’s  wijzigingen in soorten  ‘serviceverzoeken’ en ‘standaardwijziging’ altijd registreren  mandaat operationeel beheer  wijzigingen waarvoor wijzigingstraject vereist Change Management Nieuwe termen

3 Fontys Centrum ITITIL F3 Wijzigingstraject Wijzigingsoverleg  overleg waarin elke wijziging wordt behandeld Change Advisory Board (CAB)  voorzitter: change manager  vaste deelnemers:  opdrachtgever en gebruiker  medewerkers exploitatie en beheer  medewerkers systeemontwikkeling  eventueel toegevoegde deelnemers:  technische dienst, leveranciers Change Management Nieuwe termen

4 Fontys Centrum ITITIL F4 1Wijzigingen registreren en filteren 2Classificeren: toekennen prioriteit en wijzigingscategorie 3Beoordelen en plannen 4Bouwen, testen, implementeren 5Evalueren 6Informeren Change Management Activiteiten

5 Fontys Centrum ITITIL F5 Indienen RFC’s registreren Accepteren: filteren van RFC’s Classificeren: categorie & prioriteit Plannen: impact & resources Coördineren Bouwen Testen Implementeren Evalueren & afsluiten Urgent? Configuration Management verwerkt de gegevens en bewaakt de status van de Configuratie Items Afgekeurd evt. nieuwe RFC Werkt het? Nee Ja Start Fall-back- plan Urgente procedures Evt. Opnieuw NeeJa Change Management Beheerproces

6 Fontys Centrum ITITIL F6 Change Management - proces RfC Weigering Registratie Classificatie Bouw Test Implementatie Autorisatie Implementatie Evaluatie (PIR) Change ManagementProject Weigering Backout Voortgangsbewaking Planning Goedkeuring

7 Fontys Centrum ITITIL F7 Wijzigingsverzoek correct ingediend?  Voldoende informatie? Handtekening?  Eventueel helpen correct indienen Wijzigingsverzoek registreren  volgens afgesproken format Bevestiging van ontvangst  indiener Change Management 1. Registreren en filteren

8 Fontys Centrum ITITIL F8 Initiële prioriteit toekennen  risico’s / consequenties voor bedrijfsprocessen  urgente wijziging? Wijzigingscategorie bepalen  Minor impact  mandaat Change Manager  Significant impact  mandaat Change Advisory Board  High impact:  geen mandaat  eerst beslissing hoger management / IT directie  dan naar Change Advisory Board Change Management 2 prioriteit en wijzigingscategorie

9 Fontys Centrum ITITIL F9 CAB beoordeelt impact, resources en urgentie Change bouwen Urgente test Administratie bijwerken Urgent? Succes? Nee Ja Nee Ja Changemanager overlegt met CAB Nee Ja Tijd om te testen? Implementeren Werkt het? Ja Nee Sluit RFC Start Fall back Normale Changeprocedure Change Management Urgente wijzigingen

10 Fontys Centrum ITITIL F10 Bekend wie beslist over wijziging  wijzigingsbeheerder of wijzigingscommissie of IT management beslist over goedkeuring en autorisatie  Eventueel in samenwerking Beoordelen  impact onderzoeken:  IT-infrastructuur (CMDB),  Service level (SLM),  beveiliging (o.a. Calamiteitenplan),  andere wijzigingen (...),  arbeid, middelen  investering waard? Change Management 3. Beoordelen en plannen

11 Fontys Centrum ITITIL F11 Plannen  planningstechnieken:  Functie Punt Analyse, Netwerkplanning  wijzigingskalender bijhouden  implementatie volgens Release Management Autorisatie in wijzigingsoverleg  welke handtekening gewenst?  change manager (hamerstuk):  serviceverzoeken, standaardwijzigingen, minor impact  change manager en change advisory board  change manager en IT management en change advisory board Change Management 3. Beoordeling en planning

12 Fontys Centrum ITITIL F12 Wie bouwt, realiseert, voert project uit?  wijziging gebruik  gebruikersorganisatie  wijziging toepassingsprogrammatuur  SO  wijziging technische infrastructuur  E&B  meestal wijziging effect op 3 gebieden Wie verantwoordelijk? Coördinatie ChM  Implementeren  Release Management Terugval mogelijk? Change Management 4 Bouwen, testen en implementeren

13 Fontys Centrum ITITIL F13 Door wijzigingscie na implementatie  Was de impact zoals voorzien?  Was de inspanning zoals voorzien?  Was de planning goed?  Resultaat zoals verwacht en gebruikers tevreden?  Heeft wijziging nieuwe problemen opgeleverd? Als alles OK  fout afsluiten (zie Problem Management!)  wijzigingsverzoek afsluiten Change Management 5 Evalueren

14 Fontys Centrum ITITIL F14 Geen tijd voor complete wijzigingstraject?  Toch hele traject uitvoeren  andere volgorde  achteraf registreren  achteraf testen en wijziging definitief maken Zorg altijd voor goedkeuring en autorisatie  via telefoon, mail, e.d.  bereikbaarheid verantwoordelijke personen! Change Management Uitzonderingstraject urgente wijzigingen

15 Fontys Centrum ITITIL F15 Rapportages over verrichte inspanningen .... Rapportages over gevolgen wijzigingen ... Rapportages over trends, verwachtingen ... Change Management 6. Informeren *


Download ppt "Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  wijzigingen in IT-infrastructuur zo uitvoeren dat geen nieuwe incidenten / storingen ontstaan  door beproefde methoden."

Verwante presentaties


Ads door Google