De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen."— Transcript van de presentatie:

1 Luisteren naar ouders Week 4

2 Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen

3 Theoretische uiteenzetting

4 Omgaan met gevoelens  Stelling: Het uiten van gevoelens maakt je kwetsbaar http://www.youtube.com/watch?v=_lHBPofO5M8 http://www.youtube.com/watch?v=vQcRDD9x7L 4

5 Omgaan met gevoelens Als iemand zijn gevoelens onder woorden brengt, moet hij letten op twee dingen: - Hoe hij dat brengt: dmv ik-boodschap (dus niet indirect) - Waarop het gevoel is gebaseerd: gebeurtenissen/ feiten/ ervaringen *valkuil: je eigen normen en waarden

6 Hoe exploreer je gevoel van anderen?  Observeer het nonverbaal gedrag (congruentie)  Vertoon actief luistergedrag  Parafraseer en vat samen  Vraag door (ook op gevoel)  Vlucht niet in feiten  Weet van ophouden  Personaliseer (ontwijk termen als wij, men, de mensen, de meesten)

7 Veel gemaakte fouten  Niet-terechte geruststelling (het komt wel goed)  Te snelle identificatie  De ander gevoelens toedichten

8 Oefenen gevoelens In tweetallen: - Oefenen met gevoelens, probeer door te vragen op de verhalen van de ander - Tijd: 20 min.

9 Plenair oefenen  Oefenen voor de klas  3 personen per gesprek, 1 pedagoog, 1 schaduwpedagoog, 1 ouder  Rest van de klas observeert a.d.h.v. bijlage 2

10 Zelfstandig oefenen in viertallen met: - Actieve luisterhouding - Doorvragen - Vragen stellen - Concretiseren - Samenvatten/ op gevoel reflecteren - Feedback geven a.d.h.v. zelf geschreven casus

11  Kat is dood gereden  Bindend studieadvies  Relatie uit

12 Zelfstandig werken  Bestudeer Hoofdstuk 8 ESV en Hoofdstuk 5 uit Cultuurbepaalde communicatie  Tussenevaluatie: leerdoelen/ verdiepende leerwens: hoe ver ben ik? Wat is mijn ontwikkeling? Opnemen in reflectieverslag 4  Verwerk feedback medestudenten ook in reflectieverslag 4


Download ppt "Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen."

Verwante presentaties


Ads door Google