De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen."— Transcript van de presentatie:

1 Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen

2 Ace-gymnasium - Amstelveen Class of Excellence  Bedoeld voor:  Hoogbegaafde leerlingen (getest en niet getest)  Hoog intelligente leerlingen  Begaafdheids profielschool  VWO+:  verdiepen en/of verbreden  Top down lesgeven  Bovenkant van de groep bepaald het tempo  Kleinere klassen (max 25)  Meer leerlingen met “handicap”  Enkel of dubbel (dubbel: “bv autisme en dyslexie”)  Veel jonge leerlingen die klas(sen) hebben overgeslagen op basisschool  Klas 1 t/m 3  hierna reguliere VWO programma (met eventueel Grieks en/of Latijn)

3 Ace lessen  Anders dan binnen regulieren VWO lessen:  Sneller door stof heen  Abstracter  Willen extra worden uitgedaagd (hakken af als het te makkelijk is)  Door hogere tempo meer vrijheid om te verbreden en/of te verdiepen  Beta-vakken onderbouw  1 e klas:2 uur Bio 1 uur Nask  Soms door 1 docent (= 3 uur Science)  2 e klas:1uur Bio 2 uur Nask  3 e klas:1 uur Bio 2 uur Na 1,5 uur Sk

4 Bèta didactiek  Meer nadruk op natuurwetenschappelijk denken  Practica  Ontwerpen – plan van aanpak  Uitvoeren  Evalueren – negatieve terugkoppeling  Voorbeeld: Isolatie proef - Bekerglas met kokend water  Theorie in grote abstracte kaders  Niet stap voor stap door boek heen  Eind doel neerzetten en tussenstappen zelf laten ontdekken/bedenken  Voorbeeld: Bewegingsvergelijkingen van Newton in 2 e klas  Voorbeeld: Elektriciteitsregels voor serie en parallel zelf laten ontdekken in practicumsituatie als begrippen bekend zijn

5 Warmte proef  Stap 1 - De opdracht: Open vraagstelling waarbij leerling zelf veel in moet vullen “Je krijgt 2 bekerglazen met 100 mL kokend water. Isoleer 1 van deze glazen dit zo goed mogelijk zonder gebruik te maken van voorwerpen/materialen die gemaakt zijn om te isoleren.”  Stap 2 – Het plan van aanpak: Schrijf een plan van aanpak waarin je beschrijft wat je waarom gaat doen en gebruiken en stem af met docent/TOA. Hierbij wordt ook gekeken welke materialen voorhanden zijn en wat je zelf mee moet nemen.  Stap 3 – Het experiment: Uitvoeren van de proef.  Stap 4 – Verslaglegging: Het schrijven van een verslag.  Elke groep krijgt een 3 cijfer die middelen tot eindcijfer  voor het PvA;  de uitvoer van het experiment (hebben ze gedaan wat in het PvA staat);  Het verslag.

6 Breed theoretisch kader Eerste wet van Newton: “Eenparige beweging” F res = 0  a = 0 v = constant (= v gem ) s = v gem *t Tweede Wet van Newton: “Eenparig versnelde beweging” F res ≠ 0  a ≠ 0 (N.B. a = constant) v ≠ constant a = ∆v/∆t v gem = (v eind + v begin )/2 s = v gem *t

7 Sterke punten Ace  Relatief rustige/veilige omgeving  Meer persoonlijke aandacht  Sommige leerlingen zouden op het regulieren VWO gaan onderpresteren (POP’ers) worden nu voldoende uitgedaagd  Richt zich op waar het plafond van de leerling zit niet op de eindtermen  Uitrol naar regulieren VWO klassen  In deze groepen makkelijker “experimenteren”  Werkvormen  Lesplannen  Opdrachten

8 Knel en/of verbeterpunten  Ace houdt op na 3 jaar  4 VWO  In klas 3 naast Ace toetsen ook VWO cijfers nodig (voor vakadvies)  Versnellen/verdiepen kan niet echt want anders bovenbouw stof (deels) behandeld  Niet mogelijk om doorlopende leerlijn aan te bieden over hele opleiding  Weinig/geen uren om nieuw materiaal te ontwikkelen  VWO/Gym boeken niet toereikend  Weinig bestaand materiaal  Ontwikkeling practica/lessen  Behoefte aan (nog) meer vakoverstijgend onderwijs

9 Cern – excursie 6V


Download ppt "Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen."

Verwante presentaties


Ads door Google