De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met agressie Dialyse afdeling van het MMC Acteur: Ton van Noppen Trainer: Miriam Zwijsen Klinische les 6 mei 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met agressie Dialyse afdeling van het MMC Acteur: Ton van Noppen Trainer: Miriam Zwijsen Klinische les 6 mei 2003."— Transcript van de presentatie:

1

2 Omgaan met agressie Dialyse afdeling van het MMC Acteur: Ton van Noppen Trainer: Miriam Zwijsen Klinische les 6 mei 2003

3 Omgaan met agressie Doel van de klinische les Inzicht krijgen en bewust worden van eigen handelen Herkennen welke vorm van agressie Adequaat reageren om escalatie te voorkomen

4 Omgaan met agressie Soorten agressie Verbale agressie Fysieke agressie

5 Omgaan met agressie 1.Aanvoeren van excuses over persoonlijke situatie 2.Bekritiseren van de regels of beleid van de dialyseafdeling 3.Bekritiseren van de medewerker als persoon 4.Intimideren, dreigen met fysiek geweld richting medewerker 5.Explosief gedrag: het uiten van persoonlijke frustratie 5 vormen van verbaal agressief gedrag

6 Omgaan met agressie GOm welk gedrag gaat het RWelke richting gaat het gedrag uit (naar u gericht als medewerker of richting voorwerpen) OWaar ben je, in welke omgeving (veiligheid) NOm wie gaat het, ken je z’n naam DWelk doel dient dit agressieve gedrag Inschatten van de situatie

7 Omgaan met agressie Inschatten van jezelf als medewerker Kun je je eigen emoties (nog) sturen Aanvoelen of je grens al bereikt is Inschatting maken van de eigen mogelijkheden en beperkingen

8 Voorbeeld t.a.v. MACHT Beleving medewerker; ziet zichzelf als uitvoerder van een bepaald beleid Beleving patiënt; de medewerker heeft macht want die bepaald of iets wel of niet doorgaat Erkenning voor verschil in beleving

9 Omgaan met agressie Wat werkt meestal agressie verhogend Negeren Moraliseren Bagatelliseren Bureaucratisch reageren Strijd aangaan

10 Omgaan met agressie Wat werkt meestal agressie verlagend (deëscalatie-technieken) Begrip tonen Grens stellen/Voor de keuze stellen Uitleg geven Afsluiten

11 Omgaan met agressie Het houden van een slecht nieuwsgesprek De medewerker verwacht dat dit teleurstelling of kwaadheid zal oproepen bij de patient Voelt zich enorm verantwoordelijk om het gesprek goed te laten verlopen

12 Omgaan met agressie Valkuilen voor de brenger van het slechte nieuws Afzwakken van het slechte nieuws Uitstellen Rechtvaardigen

13 Omgaan met agressie Stappenplan voor het brengen van slecht nieuws 1.Voorbereiden gesprek 2.Contact maken 3.Melden slecht nieuws 4.Geven van ruimte voor de reactie 5.Wat nu? 6.Afsluiten

14 Omgaan met agressie 3 Basisimpulsen van het lichaam 1.Fear=Verstijven 2.Fight=Vechten 3.Flight=Vluchten

15 Omgaan met agressie Verwerkingsproces direct na verbale agressie Herbeleven (hevige emoties) Vermijden van gevoelens (veranderd toekomstbeeld, verminderde belangstelling) Verhoogde alertheid (concentratiestoornissen, schrikreacties, woedeuitbarstingen)

16 Omgaan met agressie Bespreek het incident met je collega’s/ leiding Geef jezelf de ruimte om emoties te tonen Gun het wat tijd om te verwerken Afleiding zoeken Wat doe je na een agressie-incident ?

17 Omgaan met agressie Luister naar de medewerker Erken dat er sprake is van een schok Steun de medewerker Wat kunnen collega’s doen?

18 Omgaan met agressie Rollenspel met acteur en verpleegkundige


Download ppt "Omgaan met agressie Dialyse afdeling van het MMC Acteur: Ton van Noppen Trainer: Miriam Zwijsen Klinische les 6 mei 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google