De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo."— Transcript van de presentatie:

1 Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo

2 Doel:  De vraag vanuit de studiedag van directies en IB-ers van Primo:  meer inzicht en vaardigheden verkrijgen in het laten ontwikkelen van de teamcultuur naar een professionele leergemeenschap  Aansluiting bij module 4.2 verandermanagement cq projectmanagement (en dubbelingen voorkomen)

3 Programma:  Professionele leergemeenschap  Huidige teamcultuur identificeren  Gewenste teamcultuur bepalen  De route ‘uitlijnen’  Projectmatige aanpak (  vrijdagochtend vervolg)

4 De Professionele leergemeenschap:  Een gezamenlijke definitie…  Kenmerken van de PLG  Huidige teamcultuur in kleuren  Gewenste PLG in kleuren

5 Cultuurtype 1: Veiligheid  Kleur: Paars  Belangrijke waarden: veiligheid, vertrouwen, geborgenheid, tradities, rituelen  Schoolcultuur:  + nadruk op veiligheid en vertrouwdheid, het voelt warm  - traditioneel, bolwerk  Leider (‘grootvader-schoolhoofd’):  + biedt stabiliteit en veiligheid  - verandert de school nauwelijks, omdat ‘het vroeger toch ook goed was’

6 Cultuurtype 2: Kracht  Kleur: rood  Belangrijke waarden: Snelheid, impulsiviteit, (daad)kracht, lijfsbehoud, vechten  Schoolcultuur:  + stevig, snel, er wordt gewerkt  - machtsspelletjes, conflictueus  Leider (‘de baas’):  + tempo, druk op de ketel, duidelijk wie de baas is  - verandert de school door te ‘sturen’ (  weerstanden)

7 Cultuurtype 3: Structuur  Kleur: blauw  Belangrijke waarden: Discipline, orde, plicht, regels, controle, zekerheid, betrouwbaarheid  Schoolcultuur:  + georganiseerd en gestructureerd, het is duidelijk  - star en bureaucratisch  Leider: (‘organisator’)  + bouwt overzichtelijke gestructureerde school op, houdt zich zelf ook aan de regels  - door een teveel aan regels en afspraken verzandt de school en komt tot stilstand

8 Workshop  Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde- volle benadering waarin de stabiliserende benadering van paars-rood-blauw wenselijk is.

9 Cultuurtype 4: Resultaat  Kleur: oranje  Belangrijke waarden: beter willen zijn, competitie, uitdaging, succes  Schoolcultuur:  + flexibel, doelgericht, ambitieus  - egoïstisch, opschepperig  Leider (‘motivator, stimulator’):  + gaat voor hoogste resultaat, is ambitieus, benut trekkracht van beoogde doelen  - veeleisend, stressverhogend

10 Cultuurtype 5: Mensgericht  Kleur: groen  Belangrijke waarden: groepsgevoel, idealen, sociaal, empathie, gelijkheid, harmonie, consensus  Schoolcultuur:  + samenwerkend en kennis delend, een team  - kletserig / roddelend, soft, subgroepjes  Leider (‘teamleider’):  + betrokken, communicatief, verbindend  - ‘Lijder’, stroperig, besluiteloos

11 Cultuurtype 6: Innovatief  Kleur: geel  Belangrijke waarden: willen begrijpen, analyseren, verbanden, vrijheid, ruimte  Schoolcultuur:  + kennis verwervend, gehecht aan autonomie  - traag veranderend, complicerend  Leider (‘strateeg’):  + doordacht, innovatief, wil ‘weten’, gehecht aan vrijheid  - detaillistisch, complicerend, stelt telkens het plan-pad bij

12 Workshop  Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde- volle benadering waarin de dynamische benadering gewenst wordt

13 Workshop  Inventariseer scholen / personen / situaties die duidelijk behoefte hebben aan deze waarde-volle benadering waarin deze inspirerende benadering gewenst wordt

14 Zelfinzicht  Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij?  Belangrijkste waarden  Besluitvormingsvolgorde  Afwijzing  Energiebronnen  Energielekken  Profiel dat je hanteert tijdens stress  Met een collega bespreken: welke relatie zie je met de huidige teamcultuur?

15 Doelbepaling  Formuleer de wenselijke kleurenmix voor jouw school  Belangrijkste waarden  Besluitvormingsvolgorde  Energiebronnen  Met een collega bespreken: de weg ernaartoe

16 Ontwikkeltraject: projectmatig toewerken naar de PLG  Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij?  Belangrijkste waarden  Besluitvormingsvolgorde  Afwijzing  Energiebronnen  Energielekken  Met een collega bespreken

17 Afsluiting  Welke doelen zijn gehaald?  Donderdagochtend vervolg projectmatige aanpak van de ontwikkeling naar een PLG


Download ppt "Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo."

Verwante presentaties


Ads door Google