De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de."— Transcript van de presentatie:

1 Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de pauze

2 Opgave 1a: Hoe ziet een parameter er uit? nIn de header: nIn de aanroep: nVoid-methode heeft geen resultaatwaarde void meth(string s, int x) this.meth( "hallo", 3+5*a); type en naam expressie declaratie zonder ; Een voorbeeld in geen beschrijving!

3 nSyntax nSemantiek Opgave 1b: Toekenningsopdracht =expressie;variabele De waarde van de expressie wordt opgeslagen in de variabele

4 Opgave 1c: zinvol in plaats van int: nlong nshort ndouble Als de waarde >2miljard (31 bits) kan worden Als de waarde <32000 (15 bits) zal blijven, en je er heel veel nodig hebt …decimalen…achter de komma… …nauwkeurig…significante cijfers…

5 Opgave 1d: waarom mogen methoden variabelen van de klasse gebruiken? nObject is groepje variabelen met een klasse als type. nHet bestaat uit de variabelen die in de klasse zijn gedeclareerd. nMethode heeft object onder handen met als type de klasse waar hij in staat nIn dat object zijn dus de variabelen beschikbaar. nUitzondering: static methoden

6 Opgave 1e: Operatoren nEffect van nWaarde van x /= 5; ! p x += 1; Waarde van x wordt éénvijfde van wat hij was p is een Boolean variabele Als p true is: waarde !p is false Als p false is: waarde !p is true x = x+1;x = x/5;

7 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

8 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

9 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

10 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

11 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

12 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

13 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode

14 byte this var ; void v (bool b) b = true; true != b bool b = ! true Pen p; Pen p( ) (Pen p) (Pen) p 0xEC return void; while (x!=0) x *= 0; object Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode T E X O H O E D D H X E E X O T

15 T E X O H O E D D H X E E X O T -12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-20 15131522373430184855 01234567899,51011

16 Opgave 3: Kopieer & Druiven o-o-o-o-o.o-o-o-o...o-o-o.....o-o.......o....

17 Opgave 3: Kopieer static string Kopieer (int n, string x) { } return res; static string Druiven (int n) } & Druiven string res = “”; res += x; int t; for (t=0; t<n; t++) { return res; string res = “”; for (int t=0; t<n; t++) { } res += regel + “\n”; regel = pt + os + “o” + pt; pt = Kopieer(t, “.”); os = Kopieer(n-1-t, “o-”); string pt, os, regel; o-o-o-o-o.o-o-o-o...o-o-o.....o-o.......o.... o-o-o-o-o.o-o-o-o...o-o-o.....o-o.......o....

18 Opgave 4: Roos

19 Roos ( ) { class Roos { } int x, y; void verplaats (obj o, MEA mea) { void meer (obj o, EA ea) { void teken (obj o, PEA pea) { } } } int n=1; } this.Paint += teken; this.MouseClick += verplaats; b. Click += meer; this.x = mea.X; this.y = mea.Y; this.Invalidate(); this.n ++; this.Invalidate(); Graphics g = pea.Graphics; g.FillEllipse( Brushes.Black, this.x-r, this.y-r, 2*r, 2*r); for (int t=0; t<this.n; t++) : Form int r = 5 + 10*t; } { Button b; b = new Button(); b.Text = “Meer”; b.Location=new Point(10,10); b.Size = new Size(60,30); this.Controls.Add(b); this.x = this.Width/2; this.y = this.Height/2;

20 Opgave 4: Roos (punten) Roos ( ) { class Roos { } int x, y; void verplaats (obj o, MEA mea) { void meer (obj o, EA ea) { void teken (obj o, PEA pea) { } } } int n=1; } this.Paint += teken; this.MouseClick += verplaats; b. Click += meer; this.x = mea.X; this.y = mea.Y; this.Invalidate(); this.n ++; this.Invalidate(); Graphics g = pea.Graphics; g.FillEllipse( Brushes.Black, this.x-r, this.y-r, 2*r, 2*r); for (int t=0; t<this.n; t++) : Form int r = 5 + 10*t; } { Button b; b = new Button(); b.Text = “Meer”; b.Location=new Point(10,10); b.Size = new Size(60,30); this.Controls.Add(b); this.x = this.Width/2; this.y = this.Height/2;

21 If-opdracht opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!”; else uitvoer.Text = "Het dooit."; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt

22 CirkelGroei class Cirkel : Form { } void teken(object o, PEA pea) { } Button kleiner, groter; int straal = 100; void klik(object obj, EA ea) { } pea.Graphics.FillEllipse(, Brushes.Green, 150–this.straal, 150–this.straal, 2*this.straal, 2*this.straal ); this.straal –= 10; this.Invalidate(); if (obj==kleiner) this.straal += 10; if (obj==groter) && straal>10) && straal<150)

23 Thermometer class Thermo : Form { } Thermo() { } TrackBar min, temp, max; Button reset; void temp_Scroll(object o, EA ea) { this.InitializeComponent(); temp.Scroll += temp_Scroll; reset.Click += reset_Click; } int x = this.temp.Value; if (x < this.min.Value) this.min.Value = x; void reset_Click(object o, EA ea) { } this.min.Value = this.temp.Value; partial

24 Exceptions Exception: nUitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen nDe situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen throw catch

25 Voorbeeld van Exception s = invoer. Text; n = int. Parse (s); uitvoer. Text = ( "kwadraat is " + n*n ); try { } catch ( Exception e ) { uitvoer. Text = ( s + " is geen getal" ); } kan een Exception opwerpen opvangen van het probleem

26 Hoofdstuk 8 Objecten en klassen

27 Klasse-definitie nOpsomming van methoden ieder bestaand uit opdrachten nBeschrijving van objecten door declaraties van variabelen bewerken class Teller : Form {... klik(...) { } } Teller() { }... teken(...) { } int t; Paint += teken; MouseClick+=klik; g.DrawString(t...); t = t+1; this.Invalidate(); t = 0;...

28 x Declaratie Declaratie reserveert geheugenruimte nVoor een object-verwijzing int x; x = 5; 5 b zoals be- schreven in klasse Button nVoor een object-waarde Button b; b = new Button(); Size s; s = new Size(10,20); h0 w 0 20 10 zoals be- schreven in struct Size nVoor een primitieve waarde s

29 Creatie van nieuwe objecten nObjecten met als type een library-klasse Button b; b = new Button( ); type van het gewenste object nObjecten met als type een zelfgemaakte klasse CirkelGroei cg; cg = new CirkelGroei( );

30 Creatie van objecten nOpbouw van object is gespecificeerd in de klasse class CirkelGroei { int straal; Button kleiner, groter; // methoden... : Form clientsize text paint controls kleinergroterstraal } zelf gedeclareerd geërfd cg

31 0 null 0 clientsize text paint null controls 0 null kleiner null groterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor // roept automatisch // constructor van // Form aan

32 500 clientsize text paint controls 0 null kleiner null groterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor // roept automatisch // constructor van // Form aan this.straal = 100; 100 this.ClientSize = new Size(300,300); 300

33 500 clientsize text paint controls 0 null kleiner null groterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 this.Text = "CirkelGroei";

34 500 clientsize text paint controls 0 null kleiner null groterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 this.Text = "CirkelGroei"; CirkelGroei this.Paint += this.teken; teken() {…}...new Button()... 0 0 location text click

35 500 clientsize text paint controls 0 kleiner null groterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.kleiner = new Button(); 0 0 location text click this.groter = new Button();

36 500 clientsize text paint controls 0 kleinergroterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.kleiner = new Button(); 0 0 location text click this.groter = new Button(); 0 0 location text click

37 500 clientsize text paint controls 0 kleinergroterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.kleiner.Text = "Kleiner"; 0 0 location text click 0 0 location text click Kleiner this.groter.Text = "Groter"; Groter

38 500 clientsize text paint controls 0 kleinergroterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.kleiner.Location = new Point(30,20); 0 0 location text click 0 0 location text click KleinerGroter 30 20 this.groter.Location = new Point(200,20); 200 20

39 500 clientsize text paint controls 0 kleinergroterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.kleiner.Click = this.klik; 0 0 location text click 0 0 location text click KleinerGroter 30 20 this.groter.Click = this.klik; 200 20 klik() {…}

40 500 clientsize text paint controls 0 kleinergroterstraal this CirkelGroei( ) { } Constructor … 100 300 CirkelGroei teken() {…} this.Controls.Add (this.groter); 0 0 location text click 0 0 location text click KleinerGroter 30 20 200 20 klik() {…} this.Controls.Add (this.kleiner);

41 Klassen en objecten nKlasse-definitie in programma Object-creatie in Main nKlasse-definitie in library Object-creatie in constructor nKlasse-definitie in programma Object-creatie in constructor Button CirkelGroei Ruimte

42 Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes Simulatie - object Button - objecten Ruimte - objecten Deeltje - objecten

43 De klasse Simulatie class Simulatie : Form { Button stap, auto; Ruimte r1, r2, r3; Simulatie( ) { stap = new Button(); stap.Text = "stap"; auto = new Button(); auto.Text ="start"; r1 = new Ruimte(); r2 = new Ruimte(); r3 = new Ruimte();... } Klasse Ruimte gaan we zelf maken!

44 De klasse Ruimte class Ruimte { } Ruimte is een uitbreiding van een bestaande Control : UserControl Deeltje d1, d2, d3; // methoden nog toevoegen ieder Ruimte -object heeft drie eigen Deeltje - objecten

45 De klasse Deeltje class Deeltje { } Deeltje is helemaal zelfgemaakt int x, y; // methoden nog toevoegen positie van het Deeltje int dx, dy; Brush brush; snelheid van het Deeltje om het deeltje te tekenen

46 sim Samenhang van objecten Simulatie r1r2r3 stap auto d1d2d3 Ruimte d1d2d3 Ruimte x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje d1d2d3 Ruimte Button x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje x y dx dy brush Deeltje geërfd van Form zelf gedeclareerd geërfd van UserControl

47 Constructie van nieuw object nGeheugenruimte klaarzetten nConstructormethode aanroepen new-expressie doet twee dingen: waarde is pijl naar het nieuwe object r1 d1d2d3 Ruimte 100 200 die je kunt opslaan r1 = new Ruimte ( ) ;

48 Ruimte ( ) { } Constructormethode class Ruimte : UserControl { Deeltje d1, d2, d3; naam is hetzelfde als van de klasse geen resultaat- type! geërfd van Canvas this. BackColor = Color.LightYellow; this. Paint += this.tekenRuimte; d1 = new Deeltje (...); d2 = new Deeltje (...); d3 = new Deeltje (...);

49 class Deeltje { } De klasse Deeltje int x, y, dx, dy; Brush brush; public Deeltje (...) {...} public void DoeStap (...) {...} public void TekenDeeltje(Graphics g ) {...}

50 class Deeltje { } Methoden van klasse Deeltje int x, y, dx, dy; Brush brush; public void TekenDeeltje ( Graphics gr) { gr. FillEllipse( this.brush, this.x – 4, this.y – 4, 9, 9 ); }

51 class Deeltje { } Methoden van klasse Deeltje int x, y, dx, dy; Brush brush; public void DoeStap (... ) { this.x += this.dx; this.y += this.dy; if (this.x<0) { } this.x = – this.x; this.dx = – this.dx; if (this.y<0) {... } if (this.x>maxX) {... } if (this.y>maxY) {... }

52 Overzicht van klassen nclass Simulatie : Form uSimulatie( ) ustap_Click, auto_Click(object o, EventArgs ea) nclass Ruimte : UserControl uRuimte( ) uTekenRuimte( object o, PaintEventArgs pea ) uDoeStap( ) nclass Deeltje uDeeltje(... ) uTekenDeeltje( Graphics g ) uDoeStap( Size s )

53 class Simulatie : Applet { } Methoden van klasse Simulatie Button stap, auto; Ruimte r1, r2, r3; void stap_Click(object o, EventArgs ea ) { r1. DoeStap( ); r2. DoeStap( ); r3. DoeStap( ); }

54 class Ruimte : UserControl { } Methoden van klasse Ruimte Deeltje d1, d2, d3; void TekenRuimte(object o, PaintEventArgs pea ) { Graphics gr = pea.Graphics; d1.TekenDeeltje(gr); d2.TekenDeeltje(gr); d3.TekenDeeltje(gr); } void DoeStap( ) { d1.DoeStap(this.Size); d2.DoeStap(this.Size); d3.DoeStap(this.Size); this.Invalidate(); }

55 Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje” zich zelfstandig ontwikkelende lijn van gebeurtenissen

56 Maak een animatie animatie. Start ( );this. run ( ); roept de methode aan die bij constructor is meegegeven Thread animatie; animatie = new Thread ( this.run ); en keert dan direct terug (terwijl de methode nog bezig is)

57 De methode run class Simulatie : Form { } void run ( ) { while (true) this. stap_Click (this, null ); {}{} oneindige herhaling! Thread. Sleep (50); milliseconden }

58 Starten van de animatie class Simulatie : Form { } void auto_Click(object o, EventArgs ea ) { } if (beweegt) { auto.Text = "Start"; beweegt = false; } else { } animatie = new Thread( this.run ); animatie. Start ( ); auto.Text = "Stop"; beweegt = true; Thread animatie; bool beweegt;

59 De methode run nogmaals class Simulatie : Form { } void run ( ) { while (true) this. stap_Click (this, null ); {}{} oneindige herhaling! Thread. Sleep (50); milliseconden } ( this.beweegt ) eindige herhaling.

60 Handiger Starten van de animatie class Simulatie : Form { } void auto_Click(object o, EventArgs ea ) { } if (beweegt) { auto.Text = "Start"; beweegt = false; } else { } animatie = new Thread( this.run ); animatie. Start ( ); auto.Text = "Stop"; beweegt = true; Thread animatie; bool beweegt; (animatie != null ) animatie = null;

61 De waarde null nnull : verwijzing naar niks x = null; x nnull is een geldige waarde voor elk object-verwijzings-type


Download ppt "Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de."

Verwante presentaties


Ads door Google